seriál televize Balet v dobrém i zlém V minisérii od producentky Perníkového táty se talentovaná a půvabná baletka snaží prosadit navzdory vlastním vnitřním běsům. Text: Radim Bartík | FOTO: HBO B aletní svět navenek oslnivě září, ale v jeho nitru číhá temnota. To samé se dá říct i o hlavní hrdince nové osmidílné minisérie Pot a slzy. Mladá tanečnice Claire se dostane do prestižního newyorského souboru a ve světle reflektorů se skrývá před vlastní traumatickou minulostí. Nesmírně talentovaná a půvabná dívka touží po úspěchu, zároveň ji ale trýzní emoční, sexuální a sebepoškozující běsy. Pot a slzy vymyslela producentka a scénáristka Moira Walley-Beckett podepsaná pod legendárním seriálem Perníkový táta. „Mám mnoho vlastních zkušeností. Tanci jsem se věnovala dlouhou dobu,“ říká. „Baletní svět dobře znám. Je to hodně dramatické prostředí se spoustou zajímavých příběhů.“ Klacky pod nohy Moira Walley-Beckett byla jednou z těch, kteří během vysílání Perníkového táty udělali z černobílého antihrdiny Waltera Whita komplikovanou postavu. White měl temný a potenciálně neradostný osud. Mohl si za něho sám. Hlavní hrdinka Potu a slz se v podstatě vydala opačným směrem. Claire začíná zavalená vážnými problémy. Na útěku z pekla pokojíčku s dveřmi zamčenými zevnitř zamíří do cizího velkoměsta, kde se snaží postupně prodrat k něčemu normálnímu. Jenže i když skvěle tančí, vždycky se najde někdo, kdo jí hází klacky pod nohy. „Pot a slzy jsou podle mě seriál, díky kterému se lidé můžou hodně dozvědět o světu baletu a tance, v dobrém i zlém,“ říká představitelka hlavní hrdinky Sarah Hay. „Uvidíte spoustu toho, co se jinak běžně drží pod pokličkou.“ Každodenní taneční realita Sarah Hay má 28 let, pochází z New Jersey a v současnosti je sólistkou souboru divadla Semperoper v Drážďanech. „Tancuju od pěti let. V sedmi letech jsem začala studovat Školu amerického baletu v Lincoln Center v New Yorku,“ říká. Seriál podle jejích slov odpovídá každodenní taneční realitě. Většina herců jsou skutečnými tanečníky a tanečnicemi. Sama se před několika lety objevila v komparzu dramatu Černá labuť, ale první pořádné zkušenosti s herectvím získala až díky seriálu Pot a slzy. S přípravou na roli jí pomáhali rodiče, kteří jsou oba psychology. O hlavní roli přitom nejdříve vůbec nestála. Myslela si, že má jít o nějakou taneční reality show. „Pak jsem si všimla jména Lawrence Bendera, který produkuje Tarantinovy filmy. Miluju Quentina Tarantina, takže mě napadlo, že by to mohlo být zajímavé,“ říká. Další zjištění, že Moira Walley-Beckett byla producentkou Perníkového táty, rozhodlo. „Bylo by k smíchu, kdybych se o tu roli nepokusila.“ „ První epizodu režíroval David Michôd, který natočil nezávislá dramata Království zvěrstev, Hesher a Cesta. Temnota je pro mě Pot a slzy začínají jako napínavý příběh, ve kterém se toho může spoustu pokazit. Moira Walley-Beckett si na tom dala záležet. Postarala se i o rovnováhu mezi dramatem a tancem. „Snažila jsem se mít na paměti, že tanec je do určité míry taky hrdinou příběhu. Když to neposlouží ději, zbytečně netančíme,“ říká. „Můžu se zaručit za něco nečekaného. Tohle není žádná obyčejná taneční show. Je to hodně zapletený a dojemný seriál. Všechny postavy si sáhnou na dno.“ Takže žádné veselé Deníky baletních střevíčků? „Mám ráda temnotu. To je něco pro mě.“ Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu HBO HD | od 12. ledna TV program HBO HD najdete v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink Hodnocení FDb ––– % Redakce Pot a slzy Režie Joshua Marston, Nelson McCormick, David Michôd, Stefan Schwartz scénář Adam Rapp Herecké obsazení Sarah Hay, Ben Daniels, Josh Helman, Damon Herriman, Janice Picconi, Sascha Radetsky, René Ifrah, Vanessa Aspillaga, Doris McCarthy, Jeb Kreager, Tobias Truvillion, Giselle Eisenberg Délka 60 min.