televize / film Text matěj štěpán | FOTo HBO Zvířecí animáky na Skylinku Hledá se Nemo | HBO | 13. ledna Zootropolis | HBO | 14. ledna Zvířata v animácích Jako lidi, nebo jinak? Když děláte animovaný film se zvířaty v hlavních rolích, můžete na to, vizuálně a ideologicky vzato, jít dvěma způsoby. P rvní je zvířata podrobně nastudovat a ve filmu je zobrazit tak věrně, jak jen to jde, což je přístup, který zvolilo studio Pixar. Druhý způsob je vzít si ze zvířat hlavní charakteristické atributy, ať už jde o srst, uši, či ocásky, ale jinak je víceméně přizpůsobit proporcím a držení těla, na které jsme zvyklí u lidí, což dělá třeba Disney. A ano, pro ty nenechavé, je tu samozřejmě ještě třetí způsob fotorealistické animace à la nejnovější verze Lvího krále, ale to se v oboru považuje za žánr hraného filmu a sem to nepatří. Výhody a nevýhody Ten disneyovský způsob je vidět zřetelně třeba ve snímku Zootropolis. Bez ohledu na to, jestli je to masožravec, nebo ne, jestli má ostré drápy, či měkké tlapky, jestli má dlouhý ocas, či jen bambulku na konci páteře, všechna zvířata zde chodí vzpřímeně po dvou. Přední běhy používají jako ruce a tužku umí držet, ať už jsou ovce s kopýtky, či bezprstý nosorožec. Mimochodem, ptáci zde byli potichu vynecháni, protože to už by tvůrcům neuvěřil nikdo. Výhoda tohoto přístupu spočívá v tom, že nejste příběhově omezeni fyzickými dispozicemi toho kterého charakteru a můžete se soustředit na drama. Jasně, že ovce asi spíše bude v roli úředníka a nosorožec drsným policistou, ale dále se skutečným světem inspirovat nemusíte. Zootropolis, film oslavovaný diváky do té míry, že jej můžete s čistým svědomím doporučit komukoliv, dávají 14. 1. na HBO, tak otestujte, zda tenhle způsob animace vyhovuje i vám. K obrazu fauny Takový Hledá se Nemo od Pixaru však jde zcela jinou cestou. Animátoři podrobně studovali nejen, jak to či ono zvíře vypadá (aby se toho pak drželi zuby nehty), ale byli realističtí i pokud jde o pohyb či způsob chování. Jasně, jejich zvířata mají větší oči a ústa, jejich mimika je obecně mnohem více lidská a ploutvičky občas používají ke gestikulaci. To vše byste v realitě hledali jen těžko, ale to vše zmíněné je pro přenos emocí na diváka potřeba. Neuděláte to a dopadnete jako zmíněný, diváky pro toto kritizovaný Lví král. Ano, musíte se držet reality a to vás částečně omezuje v psaní příběhu, také vás to ale inspiruje, vycházíte totiž z přírodních principů a to příběhu dodává na zajímavosti. Nehledě na to, že za desítky hodin prosezených u akvária a studování poloměru otáčení rybky Amphiprion percula vás čeká Oscar. Pokud vám tohle všechno zní zajímavě, nalaďte 13. 1. HBO, tenhle opěvovaný, starý dobrý Nemo vás rozhodně potěší, ať už jste příslušníky kterékoliv generace. Co je lepší? Těžko říct. Pokud nejdete cestou přílišné realističnosti Lvího krále, kde zvířatům seberete mimiku a připravíte je tak o emoce, ani jedna z výše zmíněných cest není pro příběh špatná. Pixarovská cesta je techničtější, pracnější a preciznější, což jsou charakteristiky, kterými je koneckonců Pixar pověstný – a diváci si tuhle stránku patřičně užijí. Disneyovský způsob sice znamená méně výletů do neprobádaných končin, zase ale dáte divákům možnost spatřit soba v obleku a lenochoda operujícího se sešívačkou. Pro diváka je to tedy výhra na obou stranách. Tak zkuste obojí a uvidíte, co se vám bude zamlouvat víc. HBO najdete v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink Pro přehrání videa se připojte k internetu