televize / seriál Text jan celba | FOTo česká televize Devadesátky | ČT1 HD | každou neděli Po strništi bos | ČT1 HD | 11. ledna Po zločincích půjde Špalková s Vyorálkem Devadesátky STÍNY v mlze Případy 1. oddělení se vracejí do Devadesátek Čím dál tím lákavější je pro filmaře i tvůrce televizních seriálů výlet do doby, která jejich dílům předchází. Natočit něco, co se dělo předtím. Takzvaný prequel. S dalším teď přichází Česká televize v podobě šestidílné série Devadesátky. J edním z nejslavnějších prequelů jsou Hvězdné války z let 1999–2005. Trojice úvodních dílů se totiž začala natáčet až šestnáct let po dílech IV–VI (vznikly v letech 1977–1983), které byly koncipovány jako prostřední část devítidílného vyprávění. Často se o prequel postará velký divácký ohlas – tak tomu bylo například v případě Pána prstenů. Režisér Peter Jackson představil velkolepě natočenou Tolkienovu trilogii v roce 2001, o jedenáct let později přišel s Hobitem, který mu, již v knižní předloze, dějově předchází. Ale nemusíme za prequely chodit tak daleko, oblíbili si je i domácí tvůrci, a to i přes jejich případné divácké handicapy. Totiž tím, že se nějaký film či seriál stane oblíbeným, není ještě zdaleka garantováno, že také pohled do doby, která mu předchází, bude podobně divácky atraktivní. Už jen proto, že hvězdy původního díla musejí omládnout, a tak je často hrají jiní herci. A ne vždy to diváci ocení. To je třeba případ pár let staré třídílné série Zahradnictví, která dějově předchází legendárním Pelíškům. Ty každoročně o vánočních svátcích zaznamenávají milionové sledovanosti a patří k divácky neúspěšnějším českým filmům vůbec. Tvůrci nakonec neodolali a v čele s jejich režisérem Janem Hřebejkem se vydali do doby dřívější. A ačkoliv i Zahradnictví má podobně jako Pelíšky základ v silné herecké sestavě (Ondřej Sokol, Aňa Geislerová nebo Jiří Macháček), podobná chemie, která z Pelíšků udělala kult, se nedostavila. Úspěchem v kinech i v televizi se naopak může pochlubit prequel seriálu Okresní přebor v podobě filmu s podtitulem Poslední zápas Pepika Hnátka, v němž si zahrály všechny hvězdy původního seriálu Novy, přibyl jen v něm často zmiňovaný, po prequelu zesnulý, trenér Hnátek. Do doby před legendární Obecnou školou se vydal i režisérsko-scenáristický tandem otce a syna Svěrákových. Zatímco Obecná škola zastihla rodinu malého Edy Součka rok po osvobození, jejich snímek Po strništi bos se podíval až do protektorátu. Omládl nejen klučičí hrdina, ale i jeho rodiče – místo Libuše Šafránkové a Zdeňka Svěráka si je zahráli Tereza Ramba a Ondřej Vetchý. Autor z mordparty Nejnovější výlet do minulosti v podobě Devadesátek sází na silnou značku, kterou vybudovaly dvě řady seriálu Případy 1. oddělení. Česká televize v současnosti chystá jejich třetí řadu, ale ještě předtím si tvůrci odskočili o třicet let zpátky, aby se podívali do divokých raných devadesátých let. Tedy do doby, kdy se v Československu zvedla vlna zločinu, s níž policie jen stěží stačila držet krok a na 1. oddělení se poprvé setkali vyšetřovatelé Kozák a Plíšek. V Případech 1. oddělení si je zahráli Ondřej Vetchý a Bolek Polívka, o jejich mladší podobu se v Devadesátkách nepostarali maskéři, nýbrž herci Kryštof Bartoš a Martin Finger. Stejný naopak zůstal autor, který dal tvář Případům a diktuje ji i Devadesátkám – Josef Mareš. Tedy nejen scenárista, ale též bývalý elitní policista, který na zmíněné mordpartě léta pracoval jako vyšetřovatel, následně jako její šéf. Opět vycházel z vlastních zkušeností. „Jinak to ani nešlo. Nemohl jsem si přece vymyslet jiné 1. oddělení než to, na kterém jsem pracoval,“ tvrdí. Díky svému působení u policie a tím pádem detailní znalosti prostředí vyprávěl Případy 1. oddělení s velkým důrazem na detailní policejní práci a postupy. „Myslím, že autenticita vyšetřovaných případů je stejná, jako je tomu v Případech. Co je autorská licence, to je určitě chování a vedlejší příběhy jednotlivých detektivů a jejich blízkého okolí. To je vymyšlené. Takže jen doufám, že se nebudou ozývat kolegové, kteří se v tom poznají, že by se takhle nezachovali. Není to dokument, je to hraná tvorba, tak to doufám budou brát. Já to tak beru taky. A jim za to dopředu děkuji,“ dodává Josef Mareš. Některé z kauz, které se staly symbolem devadesátých let, si vybavil i nový představitel majora Plíška Martin Finger. „Vzpomínám si z novin a televize na pohřešované podnikatele, sudy v Orlíku a na Jonáka a Discoland. Tenkrát mě z toho mrazilo a při natáčení mě z toho mrazilo ještě víc. Příběh je napsán bývalým elitním kriminalistou, je vyprávěn z pohledu vyšetřovatelů. Tudíž jsme byli zprostředkovaně nejblíž všem těm zločinům. Párkrát jsem při natáčení mluvil s Josefem Marešem, exšéfem pražské mordparty a autorem Devadesátek. Byl to ten nejzasvěcenější vhled, jaký jsem mohl dostat. A to samozřejmě změnilo moje letmé povědomí o těch kauzách. Všechno to zlo, temnota, hloupost, hamižnost, agresivita na mě vybafly mnohem silněji,“ svěřil se Finger. Pro přehrání videa se připojte k internetu PREQUELY na skylinku ČT1 HD najdete například v těchto balíččích Kompletní programová nabídka Skylink