Televize drama Julianne Moore Dennis Haysbert Dennis Quaid byl to jen americký sen Co dělat, když máte zdánlivě všechno, ale to „všechno“ se vám najednou zhroutí pod rukama jako domeček z karet? Julianne Moore září coby nešťastná žena zamčená v nablýskaných kulisách americké domácnosti 50. let. Text vojtěch rynda | FOTO PRofimedia.cz S pojené státy zažívají poválečnou konjunkturu a Cathy žije dokonalý život. Má dvě zdravé děti, její manžel Frank vydělává slušné peníze v rozvíjejícím se byznysu televizní reklamy, všichni společně obývají rozlehlý dům v zazobané části státu Connecticut. Na všechny domácí práce je tu služka Sybil, Cathyiným hlavním úkolem je jen vypadat skvěle, hostit přítelkyně a poskytovat oporu svému milujícímu manželovi. Jenže Frank až tak milující není: nic netušící manželka ho jednoho dne nachytá v náručí jiného muže. Co teď? Pokusy o terapii nezabírají, věc se musí tutlat před konzervativním okolím… Není divu, že Cathy nachází klid, útěchu a pochopení jinde. Jenže i v tom je problém: její nová spřízněná duše, zahradník Raymond, je – černoch… Scenárista a režisér Todd Haynes (Sametová extáze, Beze mě: Šest tváří Boba Dylana) natočil film Daleko do nebe jako poctu klasickým hollywoodským melodramatům, jaká v polovině minulého století točil Douglas Sirk. Nekomplikovaný příběh je vyprávěný poměrně exponovaně, všechny postupy však hrají dohromady jako barvy na luxusní tapetě. Perfektně oblečené postavy pózují v interiérech sladěných do posledního detailu, kamera krouží v precizní choreografii jízd a jeřábových poletů, smyčce v partituře klasika filmové hudby Elmera Bernsteina doslova hřmí a postavy se snaží vydržet pod tíhou svého kříže. Ale Daleko do nebe není jen nablýskaným povrchem – stejně jako jím není ani Cathyin život a jako jím nebyly snímky Douglase Sirka. Dobovým tiskem přehlížená melodramata pozdější generace kritiků vyzdvihly jako promyšlené komentáře společenské reality a závažných témat, jako jsou rasová segregace, potlačování „nemainstreamových“ forem sexuality nebo pokrytectví bohatších vrstev. Sirkův obdivovatel, Todd Haynes, přináší v jediném překrásném balení tři filmy v jednom: působivý příběh silné ženy, poctu opomíjenému žánru i jemně ironický komentář k vývoji kinematografie. A vynikající výkony Julianne Moore a Dennise Quaida jsou už jen skvělým bonusem. Stylově natočený film o smutném životě za maskou dokonalosti a přetvářky lze vnímat „na první dobrou“ jako klasické melodrama, i poněkud složitěji coby láskyplnou poctu zašlému žánru. juliane moore jako Královna „queer“ filmů Děcka jsou v pohodě 2010 No a co, že mají Joni a Laser dvě mámy. Dospívající děti ale bývají zvědavé a tyhle dvě se rozhodnou najít svého biologického otce. „Objev“ přátelského a sexy Paula poněkud rozhodí do té doby perfektně fungující rodinnou rovnováhu. Ve vtipné i pořádně hořké konverzačce plné skvělých dialogů a přirozeně působících scén od kuchyňského stolu hraje Julianne Moore partnerku Annette Bening. Obě za své výkony sklízely nominace a ceny doslova hráběmi – včetně Oscarů, Zlatých glóbů nebo ocenění z filmového festivalu v Berlíně. Freeheld 2015 Nezávislé drama natočené podle skutečných událostí vypráví o bitvě lesbické dvojice se státním systémem. Laurel Hester (Julianne Moore) je otevřeně homosexuální detektivní vyšetřovatelka, které je velkou oporou kolega Dane. Když policistka zjistí, že má rakovinu plic v posledním stadiu, pokouší se převést své sociální benefity na svou životní partnerku, automechaničku Stacie (Ellen Page). Osudy skutečné Laurel (zemřela v roce 2006) zachytil krátkometrážní oscarový dokument z roku 2007, nazvaný rovněž Freeheld. Hodiny 2002 I když je šťastně vdanou matkou dvou dětí, herečka Julianne Moore se během své kariéry stala díky účinkování ve snímcích s homosexuální tematikou a otevřenou podporou práv gayů a lesbiček hrdinkou takzvané „queer“ komunity. Výrazně na tento silný aspekt své filmografie upozornila už v dramatu Hodiny. V doprovodu dalších skvělých hereček (Meryl Streep a Nicole Kidman) ztvárnila podobně jako ve filmu Daleko do nebe, natočeném ve stejném roce, ženu, jíž se rozpadá dokonalý americký život – mimo jiné i kvůli její nevyjasněné sexuální orientaci. Single Man 2009 Distingovaný univerzitní profesor George Falconer (Colin Firth) je jako tělo bez duše: po smrti dlouholetého partnera žije jen ze setrvačnosti. Každý den v prosluněném Los Angeles je pro něj utrpením. Se světem ho spojuje jen kontakt s jedinou kamarádkou Charley… Julianne Moore. V režijním debutu homosexuálního módního návrháře Toma Forda (dále Noční zvířata) nehraje tahle zrzka zdaleka jen druhé housle: její popíjející a smutně vtipkující Charley je pozoruhodnou studií osamělosti. Daleko do nebe Režie Todd Haynes Scénář Todd Haynes herecké obsazení Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson, Viola Davis, James Rebhorn, Michael Gaston, Ryan Ward Délka 103 min. Hodnocení: FDb 69,3 % Redakce Film+ | 27. ledna TV program Film+ najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu