kino / krimi komedie Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista Přiznejte se, kdo zabil toho sebevraha? Filmová recenze Vojty Ryndy Mrtvý je jeden, podezřelí všichni. Scenárista a režisér Rian Johnson v komediální detektivce Na nože skládá velkolepou poctu klasičce žánru Agatě Christie – zejména jejím klaustrofobním příběhům Deset malých černoušků a Vražda v Orient expresu, které se odehrávají v jediném stísněném prostředí. Hereckému obsazení vévodí Ana de Armas a Daniel Craig. Z dánlivě je všechno jasné: úspěšný autor kriminálních románů Harlan Thrombey spáchal sebevraždu. Proč ale důstojný starý pán nezvolil méně drastický způsob, než že sám sobě podřízl krk? A proč se zabil v noci hned poté, co na své sídlo sezval svou rozvětvenou rodinu, aby společně oslavili jeho pětaosmdesáté narozeniny? Jakou roli ve skonu bohatého spisovatele hrál fakt, že se patriarcha s polovinou příbuzných před smrtí pohádal kvůli dědictví? A kdo na zdánlivě prostý případ, který už policie prakticky uzavřela, najal vyhlášeného soukromého detektiva Benoita Blanca? Na evidentní otázky dává filmař Rian Johnson rafinovaně dvojznačné a rozkošnicky odkládané odpovědi. Scenárista a režisér do širšího diváckého povědomí vstoupil až předposledním dílem ságy Star Wars s podtitulem Poslední z Jediů. U filmových fajnšmekrů, a zvláště u milovníků promyšlených napínavých příběhů si nicméně udělal jméno už dříve prostřednictvím autorských počinů jako byly třeba thriller ze středoškolského prostředí Zmizení nebo svérázná sci-fi Looper, kterými se vyznával z lásky k žánru film noir. Klasika a mírně nesympatické postavy A od filmu noir s jeho drsnými soukromými vyšetřovateli, osudovými ženami a nečekanými zvraty je jen krok k detektivce klasické, zosobněné právě Agathou Christie. Johnson se žánrových propriet drží s láskyplnou ironií. Už jen Benoit Blanc je detektiv-svéráz z tradice Sherlocka Holmese či Hercula Poirota, poněkud samolibý muž skálopevně přesvědčený o vlastním geniálním úsudku, vyžívající se v excentrickém vystupování a hovořící s výrazným přízvukem. Motiv vraždy kvůli dědictví je notoricky nadužívaný, zápletka s možným fingováním sebevraždy také není neobvyklá, k žánru sedí i prostředí luxusního venkovského sídla či sychravá podzimní atmosféra. A fakt, že většina klíčových postav je přinejmenším nesympatická, odkazuje třeba ke zmíněným Deseti malým černouškům. O záměrnosti nadsázky a používání povědomých postupů Johnson diváka ujišťuje například prostřednictvím morbidního vybavení domu, v němž se Harlan coby autor sofistikovaných krváků zřejmě vyžíval, včetně třímetrové „sochy“ z desítek ostrých nožů, nebo skrze absurdní vyprávěcí postupy: například patriarchova pečovatelka Marta nedokáže lhát bez toho, aby se okamžitě nepozvracela, což je v ději využíváno k náležitě komickému efektu. Velká hra s diváky Marta je pro vyprávění klíčová: právě ji si Blanc zvolí coby asistentku, přičemž diváci (na rozdíl od detektiva) vědí, že měla v Harlanově skonu důležitou roli. Právě pečlivě selektivní dávkování informací je to, čím Johnson udržuje film v pohybu a publikum v napětí. Například události osudné noci si spolu s policií a Blancem vyslechneme v subjektivních verzích, jak je předkládají jednotliví účastníci. Ale na rozdíl od vyšetřovatelů nám coby divákům Johnson poskytne i objektivní popis dění, který se od přikrášlovaných a „cenzurovaných“ osobních vyprávění pochopitelně liší. Scenárista tak vytváří příležitosti pro vtipné etudy, v nichž ze sebe Harlanovi příbuzní dělají lepší lidi, než jakými jsou, ale zároveň si podobně jako kouzelník-iluzionista záměrně ztěžuje podmínky a omezuje prostor pro klíčový trik: když s publikem hraje tak okázale poctivou hru, jak chce ze zdánlivě neřešitelné situace se (sebe)vraždou nakonec vybruslit bez podvodu? Publikum se musí hlavně bavit Nakonec se tak stane i díky poněkud vachrlatému detailu, který by u seriózně míněného příběhu nejspíš schytal kritiku od detektivních puristů. Ale Na nože, přestože jinak drží logicky pohromadě pevně jako železná klec, je v první řadě zábava. Johnson zalidňuje dům a jeho okolí plejádou tragikomických slabochů, z nichž rodinu dělá jen společná chamtivost a touha po dědictví. Pro každou figurku pak nachází dokonalého představitele, který si s gustem dopřává odskok od svých běžnějších rolí. Jamie Lee Curtis hraje agresivní podnikatelku Lindu, Don Johnson, známý spíše chlapáckými polohami, jejího uťápnutého manžílka, Chris Evans si jako hajzlík Ransom dává oraz od Captaina Ameriky, Michael Shannon hraje neschopného vydavatele, Toni Collette Harlanovu snachu, která rodinu vysává i po ovdovění… Nad vším tímto pinožením morálně ční oddaná ošetřovatelka Ana de Armas v roli Marty, jež si v nejkomplexnější postavě snímku vyzkouší i odlišné polohy oddané dcery, obyčejné holky odvedle či vyděšené Blancovy pomocnice. Blanc v podání Daniela Craiga pak oproti tomu zůstává v jediném výrazu švihlého detektiva, který nakonec není tak oslněný sám sebou, jak by se mohlo zdát. Mírně zlomyslná poloha Johnson figury posunuje po sevřeném hracím poli jistou rukou a sehrává s nimi brilantní střety jeden na jednoho (Harlanovi příbuzní se s gustem hádají každý s každým) i hromadné výstupy jako je výborná scéna čtení závěti s překvapivou pointou. Režisérův stálý kameraman Steve Yedlin pak vyprávění prokládá enigmatickými nebo nenápadně groteskními záběry, které podtrhují celkovou stylizovanost. V Na nože jsou spolu na nože téměř všichni – a i ti, kdo na chvíli působí téměř sympaticky, brzy odhalí, že se tak chovali z velmi zištných důvodů. Johnson příběh zastřešuje poselstvím o tom, že čisté úmysly se vyplácejí a že karma oplácí rychle a ráda, ale morální přesah naštěstí nijak „nekazí“ všeprostupující zlomyslnost děje. Na nože je suverénní dílo, jež se schovává za masku pouhé hříčky z vypravěčské bujnosti. Ze tří nominací na Zlatý glóbus sice neproměnilo ani jednu, ale za rohem jsou ještě Oscaři… Pro přehrání videa se připojte k internetu Na nože režie Rian Johnson scénář Rian Johnson Herecké obsazení Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield… Délka 131 min. V kinech: od 9. ledna / Hodnocení: Pozitivní