kino / drama Text Matěj Štěpán | FOTO Bohemia MP Píseň jmen Ztracený virtuos v kinech od Příběh o geniálním houslistovi, který jednoho dne před koncertem zmizel a už se nevrátil. Příběh o jeho bratrovi, který se ho vydává hledat. A taky trochu příběh o druhé světové válce. 6 února T ento snímek patří do kategorie výpravných filmů, ve kterých hrají vážní lidé, v soundtracku je slyšet hodně hobojů a houslí. A taky se pláče. Jak na plátně, tak v hledišti. Tak se na to prosím pěkně dobře připravte. Žádný popcorn a cola, rozhodně už vůbec nachos se sýrovým dipem, žádné „uvolněte se a dobře se bavte“. Tento žánr se sleduje s vážnou tváří a následně se o filmu polohlasem diskutuje. Komponenty kvality Píseň jmen režíroval François Girard, muž, který se soustředí na vážné filmy a je v tom už léta dobrý, o čemž svědčí řada cen. V jedné z hlavních rolí se objeví Tim Roth, který se sice na vážné filmy nesoustředí vůbec, spíše střílí zloduchy v Tarantinových komediích, ale vážně se umí tvářit, poručí-li tak režisér. Další zárukou kvality je sám Clive Owen, jeden z nejverzatilnějších herců, kteří v současnosti chodí po planetě. Před pár měsíci se objevil v akčním sci-fi Blíženec jako echtovní záporák, teď ale přeřadil na geniálního houslistu v seriózním dramatu. Knižní předloha Jak už to tak u vážných filmů bývá, příběh se nejdřív narodil v knižní podobě. Norman Lebrecht, britský hudební publicista a kulturní komentátor, nositel Whitbreadovy ceny za rok 2002, si chtěl nejspíše ukrátit chvíli a diverzifikovat své portfolio mimo hudební sloupky – toto opulentní dílo je totiž jeho první román vůbec. Lebrecht to ale evidentně se slovy umí, bez ohledu na to, v jaké formě píše. Netrvalo totiž dlouho a producenti se přihlásili o práva na zfilmování. Je krásné a vlastně dává smysl, že muž, který píše dramatický román o virtuosovi, se v hudbě vyzná, jako nikdo jiný. Diváci se mohou spolehnout na to, že se na řádkách knihy nepíšou nesmysly a že je přitom děj dost objektivní – autor se vyzná a přitom má profesionální odstup. O čem a proč Příběh vypráví o dvou bratrech, Martinovi a Dovidlovi, kteří se poznali v devíti letech, když Martinova rodina Dovidla adoptovala. Jelikož Evropa zrovna prochází druhou světovou válkou, Dovidl to jako polský Žid nemá zrovna jednoduché. To je možná jedním z důvodů, proč před svým debutovým koncertem, který měl zahrát v působivých jednadvaceti letech, náhle zmizí. To nepotěší ani lidi z publika nacpaného londýnského koncertního sálu, kteří si těžce vydělanými penězi zaplatili lístek, ani Dovidlovu rodinu, pro kterou to znamená značnou ostudu. A aby to nestačilo, příběh nedostává rozuzlení celých čtyřicet let, po které je Dovidl ztracen a nikdo o něm nic neví. Pak zcela náhodou Martin vidí vystoupení mladé houslistky, která hraje takovým způsobem, který se nemohla naučit jinde než u Dovidla. Tato první stopa vedoucí k jeho bratrovi ho vysílá na pátrací misi. Více už neprozradíme, přišli byste o to nejlepší. Stojí to za to? Musí vám stačit ujištění, že film bude krásný. Místy možná až příliš sladce dramatický, ale pokud se ti cyničtější z vás přes tyto momenty přenesou, odměnou vám bude stejně epické dílo, jako je Lebrechtův román. A to za ty bezmála dvě hodiny stojí. Píseň jmen režie François Girard Scénář Jeffrey Caine Herecké obsazení Tim Roth, Clive Owen, Catherine McCormack, Saul Rubinek, Eddie Izzard, Jonah Hauer-King, Gerran Howell… Délka 113 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu