kino / krimi komedie Text Vojtěch rynda | FOTO outnow.ch Vojtěch Rynda český filmový publicista Grázlové proti „gentlemanům“ v další gangsterce Guye Ritchieho Filmová recenze Vojty Ryndy Guy Ritchie se vrací k tomu, co mu jde nejlépe – komediálním gangsterkám plným barvitých postaviček, šťavnatých hlášek a divokých dějových zvratů, jako byly jeho snímky Podfu(c)k nebo Sbal prachy a vypadni. Ve filmu Gentlemani sleduje drogového bosse, který se pokouší prodat svůj multimilionový podnik a rozpoutá tím kolotoč násilí a podrazů. K ariéra scenáristy a režiséra Guye Ritchieho připomíná horskou dráhu. Po raných úspěších narazil na dno s vysmívanou romancí Trosečníci (2002), po návratu na výsluní s dvojicí snímků o Sherlocku Holmesovi (2009 a 2011) zaznamenal propadák s pokusem o nový pohled na artušovskou legendu Král Artuš: Legenda o meči (2017), který prodělal 150 milionů dolarů... Jeho následující počin, živá verze disneyovky Aladin (2019), pro změnu vynesla víc než miliardu. Ritchie mohl snadno sáhnout po další podívané pro děti a mládež, ale místo toho se vrátil ke kořenům. Je poznat, že šlo o rozhodnutí srdce: svěží Gentlemani působí jako vyznání lásky žánru krimikomedie, z něhož Ritchie upletl své rané filmy Sbal prachy a vypadni (1998) a Podfu(c)k (2000). Gentlemani jsou názvem ironickým: většina aktérů filmu jsou grázlové, kteří se neustále snaží jeden druhého podrazit. Skoro všichni pak jdou po krku jistému Mickeymu Pearsonovi, jenž spolu se svými lidmi představuje v londýnském podsvětí ostrůvek aspoň trochu ušlechtilých hodnot. Ano, Mickey provozuje obrovské marihuanové impérium, protože je v tom dobrý a protože mu to nese a přestože je to ilegální; ale záměrně se zaměřuje na drogu, která sama o sobě nezabíjí, i když by víc vydělal na heroinu a kokainu. Prodám Travnaté impérium Mickey pracuje férově a snaží se nikomu neškodit. Je klasickým americkým selfmademanem: vzešel z chudých poměrů, ale vlastní pílí získal prestižní Rhodesovo stipendium na Oxfordu. A právě tam zjistil, jaká je mezi studenty z lepších rodin poptávka po „trávě“. Postupně vybudoval síť dvanácti podzemních pěstíren, které provozuje pod pozemky svých někdejších klientů: anglická aristokracie přece potřebuje financovat svůj nákladný životní styl a pár milionů liber ročně se k tomu víc než hodí. Ale Mickey stárne, chce odejít do ústraní a věnovat se své milované manželce Rosalind. Proto se rozhodne zavedený podnik prodat americkému nabobovi Bergerovi za 400 milionů dolarů. Jenže Berger je křivák, Mickeymu chce z jiných důvodů škodit vydavatel bulvárního plátku Velký Dave, do hry se připlete čínský gangster s přezdívkou Lord George, mezi tím křepčí skupinka hiphopových bojovníků MMA s ambicemi stát se hvězdami YouTube a když už se zdá, že je všemu konec, nastoupí ruská mafie. Forma vyprávění nad obsah Je to zmatené? Záměrně. Gentlemani jsou jednou velkou barevnou jízdou, která si neustále pohrává s žánrovými pravidly, vypravěčskými klišé či etnickými škatulkami. Jakýs takýs pořádek v ději dělá vypravěčská konstrukce, kdy většinu příběhu vylíčí slizký investigativní novinář Fletcher Mickeyho pravé ruce Raymondovi. Samolibý Fletcher je tak opojený vlastním vyprávěním, že neustále dělá odbočky, odkazuje na slavné filmy jako Boormanovo Vysvobození či Coppolův Rozhovor a své pátrání dokonce sepíše do samostatného scénáře. Zcizovací efekty jako vracení děje v místě, kdy se Fletcher nechá příliš unést, ještě zvyšují už tak notnou nadsázku a jsou zdrojem dalších vtipů. U Ritchieho totiž bývá forma důležitější než obsah a vypravěčské hrátky hrají větší roli než to, co se v příběhu doopravdy děje. Nejrůznější dějové zvraty, to znamená většinou podrazy, působí povědomě, ale jejich konkrétní provedení vždycky přináší něco nového. Jak přimět šéfa bulvárního média, aby se o celém případu už nikdy nikomu nezmínil? Jak natočit hned ve dvou verzích scénu, kdy se nováček na scéně pokouší vyhrožovat starému gangsterskému mazákovi? A co je ještě větší komplikace plánu, než když se vedle paneláku rozplácne z výšky náhodný feťák? Pestrá změť dialektů Gentlemani jsou názvem i svým způsobem trefným, protože se v něm grázlové snaží působit jako vznešenější lidé, než jakými ve skutečnosti jsou. A zároveň jsou Gentlemani filmem, jenž se stejně jako Fletcher opájí svým vypravěčstvím. Proto se ve snímku opravdu hodně mluví – což je samo o sobě zdroj humoru a diváckého potěšení. Barvité postavičky – ať už židovské, čínské, černošské, bílé, bohaté či chudé – mají své charakteristické přízvuky, slangy a způsoby vyjadřování. Ruku v ruce s tím jde skutečně mistrné obsazení. Mickeyho ztvárnil oscarový Texasan Matthew McConaughey, který své neokázalé i chvástavé americké chlapáctví dávno vypiloval ve filmech jako Vlk z Wall Street či Interstellar nebo v romantických komediích typu Sahara. Postavu férového trenéra, který žehlí průšvihy svých svěřenců, si s gustem a hustým irským přízvukem zahrál Colin Farrell. Kreativně byli vybráni méně známí, leč nesmírně výrazní Jeremy Strong (Berger), Eddie Marsan (Velký Dave) a další představitelé padouchů. Skvělý Hugh Grant Ale nad všemi ční Charlie Hunnam coby děvče pro všechno Raymond a oproti svému obvyklému romantickému typu obsazený Hugh Grant jako nechutně slizký investigativec Fletcher. Konverzační duel těchhle dvou, prošpikovaný dvojsmysly, homosexuálními narážkami a dalšími rétorickými figurami, by fungoval i samostatně jako rozhlasová hra. Dokonalost se skrývá v detailu a Gentlemani jich vrhají celé hrsti. To, jak se Raymond představuje nebo jak Fletcher vyslovuje „double bubble“, jsou neodmyslitelné prvky jejich postav. Šarm celého filmu by pak byl třetinový bez dějově zbytných, leč divácky nesmírně vděčných drobností jako jsou teplákové soupravy trenérových svěřenců, prostředí Rosalindina dámského servisu luxusních aut a samozřejmě pečlivě vybrané písně v soundtracku – například od The Jam nebo Roxy Music. Ano, všechno to známe už z jiných komediálních gangsterek včetně těch Ritchieho předchozích. Ale tahle je tak rychlá a energická a vyprávěná s takovým gustem, že nad tím není čas přemýšlet. Pro přehrání videa se připojte k internetu Gentlemani REŽIE Guy Ritchie SCÉNÁŘ Guy Ritchie HERECKÉ OBSAZENÍ Matthew McConaughey, Charlie Hunnam, Michelle Dockery, Colin Farrell, Henry Golding, Hugh Grant, Jeremy Strong… DÉLKA 113 min. Hodnocení: Pozitivní