televize / FILM Text jan celba | FOTo profimedia.cz, prima max Silné Láska z pasáže | Prima Max | 10. února Discopříběh | Prima Max | 17. února Kamarád do deště | Prima Max | 24. února FENOMÉN Soukup alias Hercule Poirot Režisér Jaroslav Soukup je jednou z nejpozoruhodnějších postav domácí kinematografie. A jeho filmy, kterými v 80. letech pobláznil celé Československo, baví dodnes. C elý ten kolotoč začal filmem Vítr v kapse. V něm nerozluční kamarádi Ondřej a Cyril, přezdívaný Cinda, prožívají první rok po úspěšné maturitě na průmyslové škole. Chtěli dobývat svět, namísto toho se potýkají s prvním zaměstnáním i řadou osobních problémů, ať už jde o Ondřejův vztah k prodavačce Heleně, nebo Cindovy problémy s modrou knížkou. Až tragická smrt jednoho z nich znamená pro druhého definitivní konec mladické bezstarostnosti a lehkomyslného přístupu k životu… Příběh, ze kterého se i bez větší reklamy stal hit. V roce 1982 na něj přišly do kin téměř dva miliony lidí a z Lukáše Vaculíka a Sagvana Tofiho se přes noc stali megahvězdy – kamkoliv s filmem přijeli, tam se dívky mohly přetrhnout, aby je byť jen zahlédly. Tofi? To je Ital? Ty hvězdy z nich udělal právě Soukup. O Vaculíkovi měl jasno hned. Jeho parťáka, který by mu s ním do dvojice pasoval, docela dlouho hledal. Nakonec si vybral Tofiho, stejně jako Vaculíka posluchače konzervatoře. Traduje se, že Vaculík, který chodil do vyššího ročníku, Tofiho vůbec neznal a myslel si, že jde o Itala, film se bude točit v koprodukci a štáb se možná podívá i k moři. Soukup se do té doby podobným filmům nevěnoval, natočil čtyři snímky pro spíše náročnější diváky. Známý je z nich třeba Dostih z prostředí závodních koní s životním hereckým výkonem Ladislava Mrkvičky nebo Romaneto o spisovateli Jakubu Arbesovi, kterého si zahrál Viktor Preiss. Problémové natáčení Úspěch Větru v kapse vystřelil Jaroslava Soukupa, podobně jako jeho hereckou dvojici, na filmové výsluní. Přesto svůj další hit „osmdesátek“ točil jen s Lukášem Vaculíkem. Zahrál si mladého čističe oken, z něhož se stane tipař bytových zlodějů. Když mu vedoucí přidělí mladou brigádnici Janu, zamiluje se a chce začít znovu. O tom ale jeho kumpáni nechtějí slyšet. „Ten film jsme napsali s Mirkem Vaicem přímo pro Lukáše Vaculíka, s kterým jsem předtím natočil Vítr v kapse. Po Lásce z pasáže se z Lukáše stala pro mladé diváky mega hvězda,“ vzpomínal režisér Soukup. A promluvil i o problémech, které natáčení provázely: „Natáčeli jsme v pasážích na Václavském náměstí za plného provozu, a to byl velký problém. Všude spousta lidí. Dodnes si pamatuji, jak nám někteří nadávali, když jsme omezovali provoz v pasážích. Měli jsme drobné problémy i s policií. Menší roli tam měli skuteční pankáči, což ale neuniklo státní bezpečnosti. A tak se začali zajímat o to, co to tam ten Soukup točí za protisocialistický film. Dramaturgyně Věra Kalábová dokonce musela jít k výslechu. Naštěstí to dobře dopadlo a v natáčení jsme mohli pokračovat.“ Běhal nahý po náměstí Na film přišly přes dva miliony diváků. A jako by se z nich stal Soukupův standard. I jeho další teenagerovský „zářez“ – Discopříběh – totiž oslovil podobný počet lidí, kteří se na něj v roce 1987 vypravili do kina. Pod křídly hitů Michala Davida vypráví životní peripetie šestnáctiletého Jirky Horáčka (Rudolf Hrušínský nejml.) a jeho otce v podání Ladislava Potměšila. Mimochodem, s ním později po revoluci Soukup natočil sérii filmů odstartovanou filmem Byl jednou jeden polda. Do hlavní role Discopříběhu si vybral mladíka, jehož jméno předem neznal. „Absolutně jsem netušil, že Rudla je ze slavné rodiny. Když přišel před kameru v Hostivařských ateliérech, tak jsem ani nevěděl, jak se jmenuje. Rudla byl tak bezprostřední a svěží, že jsem hned věděl, že to je ten pravý. A taky tu hlavní roli dostal,“ zavzpomínal Soukup. Legendární se v Discopříběhu stala scéna, kdy Hrušínský po prohrané sázce proběhne nahý přes náměstí. „Rudla s tou nahou scénou neměl sebemenší problém. Plzeňské náměstí musel přeběhnout několikrát za sebou a při tom posledním si rozřízl chodidlo nohy o nějaký střep. To byla jediná drobná komplikace. Jinak vše probíhalo v klidu. Na chodnících byla spoustu diváků, ale nijak nás nerušili. Byl to pro ně zážitek. Tím, že nám vedení města vyšlo ve všem vstříc, bylo natáčení Discopříběhu snad nejpohodovější, jaké jsem ve své kariéře zažil,“ řekl Soukup. Po třech veleúspěšných snímcích se ke konci osmdesátých let Jaroslav Soukup vrátil k tomu prvnímu – film Kamarád do deště se rozhodl opět točit s dvojicí Vaculík – Tofi. Stejně jako u Větru v kapse se točilo podle scénáře Miroslava Vaice, tentokrát se stali jeho hrdiny mladý číšník Michal a jeho kamarád, taxikář Tomáš. Michal je okraden o tržbu, předstírá, že je vše v pořádku a peníze shání, kde se dá. A nakonec s kamarádem líčí past na ty, kteří za jeho problémy mohou… I tentokrát nepřišel Soukup o úspěch u diváků a završil tak kvartet filmů pro mladé diváky, kterým do jisté míry určil i jejich vnímání světa a dobový styl. Ke dvěma posledním – Discopříběhu a Kamarádovi do deště se vrátil ještě po roce 1989 a natočil jejich pokračování, kultem prvních dílů z osmdesátých let však už neotřásly. Pro přehrání videa se připojte k internetu FILMY JAROSLAVA SOUKUPA Na skylinku Prima Max najdete například v těchto balíččích Kompletní programová nabídka Skylink