kino / drama Text Vojtěch rynda | FOTO Film Europe Vojtěch Rynda český filmový publicista Bídníci Paříž se v rozhněvaných Bídnících stává válečnou zónou Filmová recenze Vojty Ryndy Předměstí Paříže je jako betonová džungle a šelmy čekají, kdo udělá první chybu. Zvláštní kriminální jednotka má zažít jen další obyčejný den mezi paneláky, ale tentokrát v etnicky natlakovaném sídlištním papiňáku překročí tlak kritickou hranici. Francouzské drama Bídníci inspirované klasickým románem Victora Huga bylo letos nominované na Oscara za nejlepší zahraniční film. S tačí, aby přeskočila jediná pomyslná jiskra, a celé Montfermeil vybuchne dlouho nastřádanou frustrací a neventilovaným hněvem. A muselo se to stát zrovna v den, kdy na službu do sociálně vyloučeného předměstí na východ od Paříže nastoupil nový člen zvláštní kriminální jednotky Stéphane. Děs mezi paneláky Stéphane vyráží na hlídku s arogantním nadřízeným Chrisem a mlčenlivým kolegou Gwadou. Chris si je vědom své autority, a dokonce ji zneužívá – například na autobusové zastávce vytočí několik dívek jen proto, že si dovolily kouřit. O několik bloků jinde v tu chvíli parta kluků dostává lekci islámu od starších. Na tržnici se vesele kšeftuje s padělky, ale starostu to nevyvádí z míry. Cikánští světští se věnují cirkusu postavenému na plácku mezi paneláky. A všechno to z výšky natáčí dron v rukou chlapce Buzze, jenž zjevně nemá moc kamarádů, a tak se baví šmírováním. Černoši, Arabové, běloši, mladí, staří, všichni žijí v křehké rovnováze, která se může kdykoliv rozbít. A přesně to se stane, když pubertální výtržník Issa jen tak z recese ukradne cirkusákům lvíče… Scenárista a režisér Ladj Ly má pro Bídníky model 2019 dvojí kvalifikaci. Jednak v Montfermeil žije a tamní atmosféru, problémy, etnické složení i nejrůznější lidské typy zná z první ruky. A zadruhé původně působil jako dokumentarista, takže do svého hraného debutu dokáže přenést třaskavou náladu velmi bezprostředně a autenticky. Bídníci jsou nicméně Lyův debut celovečerní; filmař stejné téma a touž zápletku zpracoval už před dvěma lety v krátkometrážní verzi. Tentokrát doplnil ještě třetí dějství, které po zdánlivém vyřešení problému se lvíčetem a uklidnění situace vede zcela v duchu antické tragédie ke katastrofě – ale s výmluvně otevřeným koncem. Surfujeme na popelnicích Na scénáři s Lyem v krátkém i celovečerním formátu spolupracoval představitel Chrise Alexis Manenti, v dlouhé verzi přispěl i profesionální scenárista Giordano Gederlini. Aktuální Bídníci jsou díky tomu přesně vysoustružení, aniž by ztráceli dokumentaristickou lehkost, těkavost a spontaneitu. K ní přispívá i dynamická kamera Juliena Pouparda, která nervně těká kolem ústřední trojice, vysílá pohledy do okolí, nechává se upoutat charakteristickými rysy života na předměstí a zase se vrací do středu dění. Film vznikal na skutečných lokacích na pařížské periferii. Celé první dějství tak spočívá v představování postav, poznávání prostředí a seznamování se se způsobem života v sídlištním ghettu, jehož obyvatele vede chudoba a bezvýchodnost často k radikalizaci – nebo k nepředloženým činům, jako byla Issova frajeřinka se lvíčetem. Ly s Poupardem nenápadně vypichují výmluvné detaily jako je třeba „sáňkování“ mládeže na poklopech od popelnic po betonu. Z masy obyvatel vyvstávají jednotlivé figurky, načrtnuté jen několika rysy, ale přesto nestereotypní a životné; žádná není ani pozitivní, ani negativní, všechny mají svou minulost a své důvody. Multikulti po francouzsku Časem se dozvíme i pozadí tří kriminalistů, protože i jejich jednání, někdy bohužel příliš impulzivní, má své motivace. Stéphane se do Montfermeil přistěhoval proto, aby byl blíže svému synovi, s jehož matkou se rozvádí, Gwada se stará o svou starou matku, Chris čeká třetí přírůstek do rodiny; vždycky se najde zdroj frustrace a netrpělivosti. Zvláštní jednotka je příznačně podobně etnicky pestrá jako prostředí, v němž působí: Gwada je potomek přistěhovalců z Afriky, Stéphane má podle příjmení Ruiz španělské kořeny, jen Chris se zřejmě může považovat za „původního“ Francouze, což je termín, který už dnes nic neznamená. A není náhoda, že i tyto tři muže zákona, kteří by měli víc než kdo jiný držet pohromadě, později rozdělí neshody a konflikt. Bídníci nehodnotí, jen zaznamenávají – podobně jako Buzz se svým dronem, který nahraje i klíčový incident snímku. Paměťová karta s videem se pak stane horkým zbožím, po němž jdou téměř všichni. I v tom je film velmi současný: ukazuje, jakou roli v sociálních mechanismech i takto vyloučených prostředí hrají digitální technologie a sociální sítě. Nespokojení a upozaďovaní lidé se dnes radikalizují podobně jako v polovině 19. století, do níž Victor Hugo zasadil svůj slavný román, jen prostředky se liší. Lyovi Bídníci se o Hugovu knihu jinak opírají jen velmi zlehka; kromě umístění do Montfermeil přejímají hlavně základní typy postav a jejich chování. Velmi syrová jízda Film měl premiéru v hlavní soutěži loňského festivalu v Cannes, kde získal cenu poroty a ocenění za kameru. Bídníci se z běžné produkce áčkových festivalů vymykají adrenalinovým drajvem a dravostí. Lyovi se v nich podařilo spojit syrovost a spontaneitu s formální promyšleností a jasnou vyprávěcí strukturou. A spojování je nakonec i hlavním tématem filmu: Bídníci, inspirovaní násilnými nepokoji v Paříži v roce 2005, začínají záběry z roku 2018, kdy Francie zvítězila v mistrovství světa ve fotbale. Do ulic tehdy lidé nejrůznějších barev pleti, vyznání a společenských tříd nevyrazili protestovat, nýbrž slavit a dát najevo sounáležitost. Ukázali tak, že přes všechny rozdíly mají něco společného a žijí pod stejnou vlajkou – i když si na ni vzpomenou jen když zavlaje nad fotbalovým stadiónem. Už to je pevný bod, na kterém se dá začít stavět. Jak říká závěrečný citát z Hugových Bídníků – „Není ani plevele, ani špatných lidí. Jsou jenom špatní pěstitelé.“ Pro přehrání videa se připojte k internetu Bídníci režie Ladj Ly scénář Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti Herecké obsazení Damien Bonnard, Jeanne Balibar, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Almamy Kanoute… Délka 105 min. V kinech: od 23. ledna / Hodnocení: Pozitivní