kino / Thriller Text Vojtěch rynda | FOTO Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Dron je dobrý sluha, ale zlý pán Filmová recenze Vojty Ryndy Dva spolužáci ze střední školy po letech spojují síly v úspěšné firmě, která pronajímá drony a poskytuje s nimi spojené služby. Jeden z nich však nemůže přestat myslet na mezinárodní terorismus... Film Modelář Petra Zelenky s Kryštofem Hádkem a Jiřím Mádlem v hlavních rolích má atraktivní vizuální podobu, thrillerový nádech a znepokojivý dojezd. V kinech se Modelář kvůli koronavirové pandemii příliš neohřál, ale jeho druhá příležitost jak zaujmout diváky přichází nyní. Snímek scenáristy a režiséra Petra Zelenky má sedm nominací na České lvy, kde může být černým koněm po boku favorizovaných filmů Krajina ve stínu, Havel a Šarlatán, a probojoval se i na letošní Ceny české filmové kritiky. Od konkurenčních titulů, které se v duchu velké části současné tuzemské mainstreamové kinematografie ohlížejí do historie, se liší zásadní věcí: odehrává se v současnosti a řeší dnešní problémy. Například to, k čemu se dá použít nebo zneužít dron. Prací s drony se živí svérázný týpek s přezdívkou Plech. Vousatý třicátník si libuje ve skejťácké módě a kvůli chybějícím zubům špatně vyslovuje, což mu však nebrání v tom, že ve volném čase rapuje s hiphopovou skupinou. S touhle image navenek nepůsobí příliš důvěryhodně, ale přitom je profesionál každým coulem: pronajímá drony na zakázky, jako je natáčení reklamy, záznam uměleckého happeningu, kontrola větrné elektrárny nebo špehování politického rivala, a veškeré ovládání a servis je také schopen sám zajistit. Napětí pomalu stoupá Hodil by se mu ale parťák – a jako na zavolanou se Plech po letech náhodou setká se spolužákem ze střední, Pavlem. Pavel měl zjevně dobře rozjetou kariéru coby chemik, ale při pobytu v Tel Avivu se stal svědkem tragické události, která ho z nastavené životní dráhy vykolejila. Teď žije v Praze, bydlí u sestry, vydělává si dobíjením elektrických koloběžek a přešlapuje na místě. Drastická zkušenost z Izraele ještě umocnila podivné myšlenky, jež se mu nejspíš už dlouho honí hlavou. Šikovný Pavel rád přijme Plechovu nabídku práce a z kamarádů se stane skvělý tým. Jenže drony začnou nebezpečně zapadat do plánů, jež z Pavlových myšlenek pomalu krystalizují. Petr Zelenka je coby autor filmů jako Knoflíkáři nebo Příběhy obyčejného šílenství proslulý postavami, které nelze jednoduše zaškatulkovat a u kterých trvá zjistit, co si o nich vlastně máme myslet. Ve snímcích jako Ztraceni v Mnichově, Rok ďábla nebo Mňága – Happy End zase umně balancuje na pomezí dokumentu a hraného filmu a rozmazává hranice mezi (historickou) pravdou a fikcí. V Modeláři divákovi dává snad ještě méně vodítek než obvykle, což z jeho zatím posledního celovečerního počinu dělá podívanou napínavou, ale někdy až frustrující. Trochu nejasná motivace Největší záhadou je sám Pavel v podání Kryštofa Hádka. Proč zahazuje rozjetou kariéru v oboru, který zřejmě vystudoval, vrací se do Česka a přežívá jako poloviční bezdomovec? Samotný incident z Tel Avivu není dostatečným vysvětlením. Za Pavlovou sympatickou, klukovskou tváří vzbuzující důvěru bobtnají chuchvalce temných nápadů se třemi opěrnými body: válkami na Blízkém východě, zmíněnými drony a možnostmi teroristického útoku. O něco menším oříškem je Plech, který vede paralelní životy jako úspěšný podnikatel i coby postava undergroundové subkultury, ale zjevně s tím nemá problém. Dobré nápady, unikátní přístup k technice Vedlejší postavy jsou naopak velmi přímočaré: Pavlova sestra spí s bohatým byznysmenem, aby z něj dostala příspěvky na charitu, elévka Eva si cílevědomě buduje kariéru prací pro populistického politika Zavadila. A právě politik s komunistickou minulostí a slovenskou národností (na koho tu asi Zelenka odkazuje?) většinu figur spojuje a Pavla nepřímo radikalizuje. Zelenka nabízí podívanou, v níž atraktivní forma zvláštně kontrastuje s komplikovanými a znepokojivými myšlenkovými podtexty. Množství scén se stává samostatnými, suverénně natočenými videoklipy: třeba bizarní módní přehlídka nebo umělecký happening u budovy ministerstva průmyslu a obchodu. Ke klipům mají ještě blíže hudební scény jako Plechovo vystoupení v klubu nebo bytový koncert, kde zní písně ruské básnířky Janky Ďagilevy. Zelenkův častý kameraman Alexander Šurkala také skvěle využívá málo vytěžované pražské lokace jako Trojský most nebo Nákladové nádraží Žižkov. Samostatnou kapitolou jsou scény s drony, kterých je ve filmu velkorysé množství. Jak říká sám Zelenka: „Dnes už není ani tak zajímavé vidět záběr natočený z dronu, jako spíš dron, který takový záběr natáčí. Je to technická hračka, ale je sexy. V Modeláři pracujeme s drony unikátním způsobem, a to nejen na české poměry.“ Prostě stojí za to vidět Divácky vděčné je i obsazení. Kryštof Hádek opět hraje člověka dvou tváří, jako například v nedávných snímcích Klec nebo Vlastníci. Šišlající Plech je přímo inspirovaný rapperem Adamem Svatošem alias Katem ze skupiny Prago Union. Svatoš měl postavu dokonce hrát, ale nakonec pro ni zaškolil Jiřího Mádla; mimo jiné mu svou dikcí nahrál všechny repliky na diktafon. Pro Mádla jde o další z řady outsiderských figur se svérázným projevem, jaké ztvárňoval například ve filmech Děti noci nebo Čtyři slunce. Zaujme i Veronika Khek Kubařová coby Eva nebo Elizaveta Maximová zpívající Ďagilevu. Pod vizuálně působivým kabátem a za thrillerovým dějem se však skrývá změť myšlenek, jež se týkají mezinárodního terorismu, udržitelnosti parlamentní demokracie, alternativ ke konzumnímu způsobu života a dalších komplexních témat. Modelář k nim nenabízí jasná vodítka a stává se ve své nejednoznačnosti fascinujícím i odrazujícím zároveň. Ve finále se přitom naléhavě vnucuje myšlenka, jestli ta nejsprávnější interpretace motivací postav i zmíněných myšlenek není nakonec ta nejjednodušší. Nejasné znepokojení ale zkrátka k „ocasu“, který za sebou Zelenkovy filmy zanechávají, patří pravidelně. Modelář REŽIE Petr Zelenka SCÉNÁŘ Petr Zelenka HERECKÉ OBSAZENÍ Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš… DÉLKA 110 min. Hodnocení: Pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu