Filmový klub televize Text Ivana Petrová | FOTO AMC Woody Allen a dokument Zelig – inteligentní imitace historických dokumentů má vše z chytrých komedií Woodyho Allena, je plná narážek, odkazů, rychlých dialogů a je v ní i kus vyšinutosti jako v psychologických dramatech tohoto slavného Newyorčana. A llen tak pokračuje ve své posedlosti Freudem, náboženstvím, politikou a sociálními otázkami. Leonard Zelig (jak jinak než v podání Woodyho Allena) je postava, která se mnohokrát objevila ve zprávách z dvacátých let. Je totiž někým velmi výjimečným. Má schopnost přizpůsobit se světu a lidem kolem sebe, ovšem ne jen způsobem chování či vyjadřování. Zelig je totiž lidský chameleon, který na sebe bere podobu kohokoli, vedle něhož se postaví. Tato „úchylka“ nemůže uniknout vědcům, a tak se Leonard dostává doslova pod mikroskop. Studují ho všemožní psychologové, psychiatři, lékaři i technici. Zvláštní pozornost mu věnuje také mladá psychiatrička doktorka Eudora Fletcherová (Mia Farrow), která chce Zeligovi pomoci a získat si uznání svých starších kolegů. Seriózní dokument Allen je vždy dokonale namaskován. Musíte být proto velmi pozorní a ostřížím zrakem sledovat fotografie i snímky z novin, abyste ho odhalili. Kombinování archivních obrázků s reálnými je prostě dokonalé. Stejně jako práce kamer, využití osvětlení a škrábanců na filmu, dramatické dobové hudby, to vše vytváří dokonalou iluzi, že sledujete seriózní dokument. A tak se Allen-chameleon-Zelig ocitne vedle presidenta Wilsona, Adolfa Hitlera, Babe Ruth a mnoha dalších historických postav. Tuto technologii použije o více než deset let později také Robert Zemeckis ve filmu Forrest Gump (1994). Ovšem Gump je spíše nostalgická záležitost, oproti Zeligovi je vlastně konzervativní, zatímco Allen si doslova libuje v absurdních situacích, satiře a „pavědecké“ psychologii. Pseudodokument Zelig funguje na dvou úrovních. Za prvé, je to zábavná satira parodující život dvacátých let minulého století. Za druhé, je to kritika společnosti, zvláště pak totalitních režimů, které berou lidem jejich osobitost, výjimečnost a dělají z nich jen unifikovaná stáda. Allen se však pouští také do jednotlivců a snahy zalíbit se všem, přizpůsobit se komukoli a čemukoli, jen aby zapadli a byli neviditelní. „ PRACOVAL JSEM VE VÍDNI S FREUDEM. ROZEŠLI JSME SE NAD KONCEPTEM ZÁVISTIVOSTI PENISU. FREUD SI MYSLEL, ŽE BY TO MĚLO BÝT OMEZENO NA ŽENY. Samotná volba formátu, dokument, je překvapivě zábavná. I když Zelig způsobem vyprávění možná malinko připomíná Annie Hall (1977), a i když se nemůže tomuto majstrštyku zcela vyrovnat, pořád jde o vtipný a inteligentní film. Ani v dokumentu se Woody Allen nezapře. Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu Zelig REŽIE Woody Allen SCÉNÁŘ Woody Allen HERECKÉ OBSAZENÍ Woody Allen, Mia Farrow, Gale Hansen, Michael Jeter, John Rothman, Deborah Rush, Garrett M. Brown, Peter McRobbie, Kim Johnston Ulrich DÉLKA 79 min. Hodnocení: FDb 79,1 % Redakce AMC | 20. března TV program AMC najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink