kino / drama Text Josefína Heringová | FOTo Bioscop Vila ve víru dějin Skleněný pokoj Julius Ševčík se po historickém dramatu Masaryk znovu pustil do mapování atmosféry meziválečného a válečného Československa. Děj nového snímku Skleněný pokoj se odehrává v brněnské vile Landauer, jejímž předobrazem je legendární vila Tugendhat. Románový příběh včetně jeho protagonistů z pera Simona Mawera je fiktivní, ale události na jeho pozadí, jako nástup nacismu, perzekuce Židů a válka, jsou bohužel stoprocentně faktické. v kinech od 14 března B ritský spisovatel Simon Mawer, o kterém se teď mluví v souvislosti s jeho novou knihou o okupaci Československa Pražské jaro, poprvé navštívil brněnskou vilu Tugendhat před více než patnácti lety. Natolik mu ale učarovala, že se autorovi v hlavě zrodil nápad na příběh, jehož hlavní hrdinové jsou její majitelé a architekt. Díky Mawerovu peru tak ožili Viktor a Liesel Landauerovi a také vizionářský architekt Rainer von Abt (skutečný architekt Tugendhatu se jmenoval Ludwig Mies van der Rohe). Trojice se setkává na konci dvacátých let, když začíná von Abt pracovat na projektu vily. Život vyšší třídy v Brně je bezstarostný a plný nadějných vyhlídek do budoucna. Hitlerovo zvolení říšským kancléřem v roce 1933 se původně zdá jen jako tmavý mrak na jinak jasné obloze, brzy je však jasné, že jde o předzvěst strašných událostí, které změní životy všech… První republika: zlaté časy, které dlouho netrvaly Příběh Skleněného pokoje sleduje zejména manželský pár Liesel a Viktora Landauerovy. Mladí manželé jsou šťastní, ve svém vytouženém domově pořádají setkání s přáteli, kde se debatuje o politice, literatuře a umění, a očekávají narození prvního potomka. Jenže tak nějak přehlížejí zprávy z Německa – nechtějí věřit tomu, jak se společnost chová k Židům ani dalším šíleně znějícím nařízením Hitlera, omezujícím jejich život. Pár do poslední chvíle otálí s emigrací, což se jim může vymstít – Viktor je totiž Žid. Manželskou idylku navíc narušuje i Lieselin snad až příliš blízký vztah s přítelkyní Hanou a Viktorova nevěra s ženou, která prchá před válkou a kterou manželé ukrývají v zahradním domku. Mezinárodní sraz ve vile Tugendhat Natáčení filmu probíhalo v samotné vile Tugendhat a trvalo 33 dní. Role architekta von Abta se zhostil Karel Roden, Viktora pak ztvárnil Dán Claes Bang. Oříškem byla spíše dvojice Liesel a Hana. Nejdříve byla obsazena role živočišné bohémky Hany – získala ji půvabná Nizozemka Carice van Houten. Představitelka Liesel musela být jiná než Hana, ale zároveň bylo nezbytné, aby mezi nimi fungovala chemie. Julius Ševčík nakonec vybral Švédku Hannu Alström, která svou smyslnou éteričnoští přesně sedí do role Liesel Landauerové. Z česko-slovenských hvězd se ve filmu objeví například Jana Plodková, Karel Dobrý či Zuzana Fialová. Brněnský pacient stvořený pro lásku „Inspirací nám byly klasické filmy jako Anglický pacient i konceptuální milostné příběhy jako Stvořeni pro lásku. Skleněný pokoj je drobnokresba milostného příběhu na pozadí dějin,“ popisuje své dílo Julius Ševčík. Karel Roden, představitel architekta, ještě dodává: „Skleněný pokoj je o lidech, kteří vybočili z řady, a právě to, že je na člověka vidět, vyžaduje velkou odvahu.“ Tím naráží na fakt, že vila byla už tenkrát velmi výstředním počinem a obyvatelé Brna jejím majitelům věnovali zvýšenou pozornost. A tu si zaslouží určitě i tento film. Skleněný pokoj režie Julius Ševčík Scénář Andrew Shaw Herecké obsazení Hanna Alström, Karel Roden, Carice van Houten, Claes Bang, Roland Møller, Alexandra Borbély, Karel Dobrý… Délka 104 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu