Recenze kino Kong Ostrov Lebek recenze ještě většího kritika Kamila Fily Text Kamil Fila | FOTo freeman ent. Takzvané monstr-filmy patřily dlouhá desetiletí mezi tu nejčistší zábavu, u níž nebylo nutné přemýšlet. Přesněji, někdy v 30. až 50. letech minulého století vzniklá monstra reflektovala nějaké válečné strachy, různá zohavení vojáků po bitvách, vize árijských nadlidí nebo mutaci způsobenou atomovým výbuchem. Později, když se v kinematografii stal barevný materiál dostupný i pro lacinější snímky, se monstr-filmy přeměnily vyloženě v pouťovou atrakci, pojízdný dům hrůzy, či demolition derby. Křehkost a umělost rozbíjených věcí, ale i celých domů a měst dávala najevo, že celý náš svět, celá lidská civilizace, jsou jen tenkou slupkou a snadno odstranitelným nánosem na planetě Zemi, v jejíž evoluci vznikli mnohem větší a mocnější tvorové než my. N ebyla v tom žádná hluboká ekologická filosofie, spíše jakési dětinské potěšení z destrukce – monstra mohou ničit autíčka a domečky, které jsme my, jako děti ve svých pokojíčcích ničit nemohli, protože bychom za to byli potrestáni. Monstra byla v tuto chvíli splněním našich snů, byly to zároveň naše velké hračky, jaké jsme si nemohli dovolit, byli jsme to my, byli to naši ochránci – podobně jako kdysi naši rodiče na pískovištích. Do monster jsme si projektovali něco mateřského, byly také vizí naší vlastní dospělosti i setkáním s něčím radikálně jiným, nelidským. Tato mnohdy neuvědomělá mnohoznačnost nás k monstrům váže, aniž bychom museli dál nějak extra sledovat, hodnotit a oceňovat děj filmů, který bývá většinou primitivní, až je hloupé na to upozorňovat. Nejnovější, již čtvrtá americká verze King Konga (nepočítáme pár japonských filmů) přichází po lehce nostalgickém retru Petera Jacksona z roku 2005 a vrací se do 70. let, kdy vznikla druhá verze Johna Guillermina. Doposud všechny filmy s King Kongem (už od originálu z roku 1933) spočívaly v klíčové zápletce, že západní výzkumníci odvlečou nebohého opičáka v řetězech do New Yorku. Kong byl kingem zelené džungle, zatímco v betonové džungli ho čekala potupná smrt. Ti, kdo viděli v původním King Kongovi metaforu černošského otroka přivezeného proti jeho vůli na nový kontinent, kde má svým majitelům vydělávat peníze, vdechli dílu jistý společenský přesah. Tento nádech tragické otrocké vzpoury z nového King Konga: Ostrova lebek mizí. Odehrává se kratičce po skončení války ve Vietnamu v roce 1973 a američtí vojáci tu dostanou za poslední úkol před uvolněním ze služby doprovázet skupinu ne moc seriózně působících badatelů na neznámý ostrov, který je prý nebezpečnější než Bermudský trojúhelník. Mají zde panovat jiná fyzikální pravidla a fauna i flóra růst do olbřímích rozměrů. A taky tu má být vstup do nitra Země, kde přebývají tvorové ještě strašlivější. Zatímco v předchozích snímcích s King Kongem jsme nejprve prožívali vzrušení a hrůzu na ostrově zaplněném prehistorickými monstry i divokými domorodci, a potom se naopak báli o smutného opičáka ve velkoměstě a plakali nad jeho skonem, v nejnovějším filmu se z ostrova téměř nehneme a poprvé naplno pochopíme mytologii, že Kong je osamělý morousovitý Bůh, jenž brání tomu, aby na povrch vylézaly z Dutozemě příšery, které by lidé nedokázali přemoct. Jestliže první King Kong byl trikový zázrak, jenž ve své době budil úžas, že animovaná figurka vypadá jako živá, druhý film se pokoušel o jistý typ špinavého realismu, třetí se King Konga snažil představit jako znovuoživenou klasiku, jež má zároveň dynamiku akčního filmu a zároveň tesknost seriózního (melo)dramatu. Nejnovější King Kong začínajícího, notně hipsterského režiséra Jordana Vogta-Robertse sází na to, že jej bereme jako přiznaný brak a hodně „vytuněný“ brak. Nad absurditou výpravy kroutí všichni aktéři hlavou a teoriím o Dutozemi se smějí. Film balancuje schválně na hraně, aby se nebral vážně a přitom zůstával působivě úderný. Jedná se o přehlídku akčních scén a odkazů a inspirací z mnoha jiných filmů, ať už je to jihokorejský Mutant, nebo japonské seriály Evangelion a Pokémon. King Kong je tu záměrně asi dvakrát vyšší než ve filmu Petera Jacksona, tedy zhruba 32 metrů, čímž upomíná na japonské verze King Konga, který bojoval s Godzillou. No, a protože studio Warner Bros. rozjelo tzv. Mosterverse čili příšerácké fikční universum, tak se samozřejmě počítá s tím, že když už vznikla před třemi lety nová Godzilla, tak se spolu s Kongem potkají za další tři roky. Nejvýraznější mezi-žánrové propojení ale nastává s vietnamskými protiválečnými filmy. Už plakát a úvodní záběry traileru odkazují na Apokalypsu od F. F. Coppoly a vůbec celý příběh o cestě džunglí „do srdce temnoty“, kde zapomenutý voják žije mezi mlčenlivými nabarvenými domorodci, je hodně povědomý, ovšem – opět posunutý do polohy lehké sebeparodičnosti. Komediálně rozšafný John C. Reilly rozhodně nenapodobuje psychotického Marlona Branda a celý snímek nám vlastně říká, že jestliže dřívější monstr-filmy udělaly z apokalypsy atrakci, tak tento dělá atrakci i z Apokalypsy a celého vietnamského traumatu. Znovu tak sice vtahuje do hry určitý historický kontext, ale strach z nás ventiluje pomocí zábavy. Nic tu nesmíme brát vážně, ani Kongovu vážnost. Užívejme si rozsekávání netopýrů katanou ve zpomaleném záběru, mlácení obřím lodním šroubem po hlavě, vytrhávání vnitřností holýma prackama, odpálkování výbušnin ještěřím ocasem a hezký pohled na pružného Toma Hiddlestona (jednoho z možných kandidátů na nového Bonda) a nová silikonová prsa oscarové herečky Brie Larson. Pokud vám něco z toho není po chuti, vyberete si mezi mnoha lákadly jiná. A pokud jste to nevěděli, nemusíte se stydět za to, že se vám to líbí. I král nezávislých filmů, Jim Jarmusch, vyrostl na monstr-filmech a až někdy do svých dvaceti let ani netušil, že mohou existovat nějaké jiné. Kong: Ostrov lebek REŽIE Jordan Vogt-Roberts SCÉNÁŘ Max Borenstein, Dan Gilroy, Derek Connolly Herecké obsazení Tom Hiddleston, Brie Larson, Corey Hawkins, Samuel L. Jackson, John C. Reilly, Jason Mitchell, Toby Kebbell, John Goodman, Thomas Mann, John Ortiz Délka 118 min. V kinech: od 9. března | Hodnocení: pozitivní Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu