kino / dokument Text Vojtěch rynda | FOTO Aerofilms Vojtěch Rynda český filmový publicista Bombastická sonda do bahna internetu Filmová recenze Vojty Ryndy Tři herečky, tři dětské pokojíčky, deset dní a 2458 potenciálních sexuálních predátorů. Celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka se skrze inscenovanou realitu pokouší podat výpověď o nebezpečích, která na internetu mohou čekat na děti a mládež. Film V síti se už týden po uvedení do kin stal nejnavštěvovanějším českým dokumentem všech dob. F ilmy Víta Klusáka bývají stejnou měrou o vybraném tématu a o něm samém. Český dokumentarista, který se se svým předchozím snímkem Svět podle Daliborka vydal i na pole hraného filmu, si rád vybírá témata atraktivní a divácky vděčná (neonacismus v Daliborkovi, konzumerismus v Českém snu, nyní zneužívání dětí). A rád v nich také obrací kameru sám na sebe jako na charismatického průvodce tématem nebo rovnou morální autoritu. Film V síti zpracovává zneužívání dětí na internetu způsobem, jakým se natáčejí dokumenty o zákulisí turné rockových hvězd. Závažnost, tíživost a intimnost tématu se tu fascinujícím způsobem spojuje s velkolepou formou v duchu „podívejte se na nás, jací jsme filmaři pašáci a jak záslužnou práci děláme!“. Budování dokonalé iluze Neúměrně velká část snímku je věnovaná tomu, jak si filmaři pro svůj „radikální experiment“ (tak mu sami říkají) připravují půdu. Po varovné montáži dětí civějících do svých mobilů následuje casting – výběr plnoletých hereček s dětskými rysy, které mají pro účely filmu ztvárňovat dvanáctileté dívky. Z adeptek na roli se jakoby samy od sebe sypou osobní zkušenosti s tím, kdy na ně na internetu někdo sexuálně útočil. V další fázi divák sleduje, jak v ateliéru rostou tři holčičí pokojíčky – promyšlené kulisy, do nichž architekt zakomponovává i osobní věci hereček. Iluze je dokonalá. Středobodem pokojíků jsou počítače s webkamerami, u nichž budou aktérky čelit útokům internetových predátorů, kolem je nainstalovaná filmová technika a vše zpovzdálí napřímo i na monitorech sleduje štáb s účastnými výrazy. Klusák, který vše podrobně vysvětluje, pak představí chytře sestavený kodex pravidel: dívky samy nikoho neoslovují, nekomunikují vyzývavě, neprovokují atd. Na seznamovacím serveru lidé.cz jsou dívkám vytvořeny falešné profily a akce začíná. V tu chvíli film po poněkud sebestředné „omáčce“ konečně tne do živého: je skutečně šokující, s jakou rychlostí začnou být dívky oslovovány o mnoho staršími cizími muži a jak bleskově tito „predátoři“ přejdou po úvodních větách k sexuálním útokům, ať už k masturbaci při videohovoru, žádostem o nahé fotografie či dalším. (Tváře a intimní partie predátorů jsou ve filmu rozmazávané.) Nad agresivitou a bezskrupulózností agresorů zůstává rozum stát: jdou nekompromisně za vlastním uspokojením a vůbec je nezajímá, jakou paseku můžou v dětské duši napáchat. Pasti na úchyly Chalupovou s Klusákem však daleko víc než dopad na oběti predátorů zajímají predátoři sami. S nadšením využijí situace, kdy filmová maskérka jednoho z útočníků pozná; jde o člověka z Ústí nad Labem, který pracuje s dětmi. „To by byl úplnej nesmysl, abychom si to nechali pro sebe!“ zajásá Klusák. Nejen na „Ústečana“, jak se mu ve snímku začne přezdívat, začnou filmaři líčit další a čím dál sofistikovanější návnady. Například aby uspokojili žádosti predátorů o nahé fotky dívek, vytvoří akty fotomontáží, rozešlou je a pak sledují, jak jeden z útočníků přejde do režimu vydírání. Snímek poskytuje zajímavé statistiky (41 % dotazovaných dětí někdy dostalo po internetu pornofotku) a sem tam i komentář odborníka, ale namísto rozkrývání tématu do hloubky jde cestou přímočaré, na odiv stavěné obžaloby. „Zasloužili by si vězení!“, konstatuje například dotazovaný právník. V síti je velkolepá show se vším všudy: není čas se zastavit, přemýšlet třeba nad rolí rodičů v celé věci nebo dokonce navrhovat řešení. Snímek se místo toho naplno pokládá do ukazování prstem a dychtivého pohoršování se – podívejte se, vážení, jaký je to hnus. Vedle velkolepé výpravy k tomu přispívá i Klusákův strhující střih, který dění na monitorech dívek vždy v pravou chvíli proloží režisérovým zaujatým výrazem nebo dojímavými obrázky přírody. Jde ještě vůbec o dokument? V síti překračuje hranice. Zaprvé hranice dokumentu: celé nastavení filmu, v němž najaté herečky v umělých kulisách plní příkazy režie, sahá hluboko do hraného filmu. Jedním z emocionálně nejsilnějších vrcholů filmu zřejmě měl být moment, v němž jedna z dívek při osobní schůzce chrstne predátorovi do tváře malinovku. Šlo o režijní pokyn? Šlo o hereččino ponoření do role? Nevíme, ale tomu, že by šlo o spontánní reakci, se po všem předchozím dění věřit nechce. Zadruhé V síti vzbuzuje velké a problematické otázky ohledně autorské etiky. Ve svém snímku Svět podle Daliborka zavezl Klusák jistého prostějovského prosťáčka do Osvětimi, aby ho vytahal za uši a postavil se nad něj coby morální pilíř. Tentokrát se svým štábem vypátrá zmíněného Ústečana a ve stylizaci do spravedlivě rozhořčeného ochránce čistoty mládeže ho před kamerou konfrontuje. Příště o pandemii V síti nevyvolává diskusi ani nehledá nápravu; jen konstatuje stav věcí, což není málo. A činí to úžasně přemrštěnou, sebezhlíživou a mnohdy dokonce záměrně vtipnou formou. Efektní obžaloba je úplným protipólem například dokumentu Danielův svět, v němž Veronika Lišková dokázala přinést citlivý portrét pedofila. Na diváky ale přístup Klusáka a Chalupové funguje: V síti za pouhých sedm dní v kinech i díky mohutné reklamní kampani vidělo téměř 180 tisíc diváků, čímž se film stal nejnavštěvovanějším českým dokumentem u nás. Chybějící osvětovou rovinu má dohnat hodinová „změkčená“ verze pro děti a pro školní projekce, v níž herečky mladým divákům například radí, jak reagovat na konkrétní útoky. Koronavirus osvětové akce pro mládež bohužel zastavil, ale Klusák si nemusí zoufat: s častým spolupracovníkem Filipem Remundou už o nynější pandemii natáčí další dokument. A o ten bude v kinech jistě nemenší zájem. Pro přehrání videa se připojte k internetu V síti režie Barbora Chalupová, Vít Klusák scénář Barbora Chalupová, Vít Klusák Herecké obsazení Tereza Těžká, Anežka Pithartová, Sabina Dlouhá, Karolína Zachová, Vít Klusák, Barbora Chalupová, Barbora Potužníková… Délka 110 min. V kinech: od 27. února / Hodnocení: Pozitivní