televize / sport Text tomáš richtr | FOTO Sport 1 a 2 Nizozemský pilot formule 1 a brzy trojnásobný mistr světa Max Verstappen nemá letos konkurenci. Jako že žádnou. Ani v osobě vlastního týmového kolegy, Mexičana Sergia Péreze. D louhodobě se o formuli 1 říká, že výsledky jsou jenom o autě. Je to pravda jen do určité míry. Ano, s nedobrým autem se nedají moc vyhrávat velké ceny a získávat tituly. Ale dobré auto potřebuje kromě dokonale vyladěné techniky také perfektního pilota, který umí potenciál auta zužitkovat a přetavit do výsledků. Když perfektního pilota auto nemá, je mu inženýrský potenciál k ničemu. Je to dobře vidět na příkladu týmu Aston Martin. To je tým, který se výkonnostně hodně zvedl. V sezonách 2021 a 2022 skončil vždy na sedmém místě mezi deseti týmy. A letos bojuje s Mercedesem o průběžné druhé místo. Pro tým Aston Martin jezdí veterán Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa. Jeho týmovým kolegou je Kanaďan Lance Stroll, syn Lawrence Strolla, ten celou stáj Aston Martin vlastní. Ale zatímco Fernando Alonso pravidelně dokončuje závody na stupních vítězů, Lance Stroll na nich nebyl ani jednou. Získal jen čtvrtinu mistrovských bodů týmu. Kdyby měl Lance Stroll vedle sebe jiného pilota, než zkušeného a rychlého Fernanda Alonsa, který by dosahoval jen o trochu lepších výsledků než Stroll, nikdo by si nepomyslel, jak dobrá formule týmu Aston Martin je. Stejné je to u Red Bullu. Je až s podivem, že výkonnostní rozdíl mezi Verstappenem a Pérezem je tak propastný. Pérez není často ani schopen dostat se do závěrečné části kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu velké ceny. Tím si zadělává na problémy pro samotný závod, protože startovat z nižších pozic znamená bojovat se soupeři. A jelikož předjíždění není ve formuli 1 úplně tou nejsnazší disciplínou, Pérez ztrácí čas bojem se soupeři a nejede k cíli tak rychle jako kolega Verstappen, který často startuje z prvního místa, a nemá tedy s kým by bojoval. Pokud se to během čtení těchto řádků již nezměnilo, tak se čím dál intenzivněji hovoří o tom, jestli tým Red Bull dokáže vyhrát všechny závody v sezoně. To se zatím ještě žádnému týmu nikdy nepovedlo. Blízko tomu byl v roce 1988 tým McLaren, který s Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem vyhrál všechny závody s výjimkou Velké ceny Itálie. Tu symbolicky vyhrálo Ferrari s Gerhardem Bergerem. Právě Ferrari vyhrálo s výjimkou jediného závodu také všechny velké ceny v sezoně 1952. Ale tou jedinou, kterou nevyhrál, byl americký závod 500 mil Indianapolisu, který byl sice součástí mistrovství světa, ale šlo o výjimečný oválový závod, který je dnes velkou klasikou. Je tu ale jeden důležitý faktor: v sezoně 1952 se jelo jen osm velkých cen! Ve zmíněném ročníku 1988 bylo šestnáct závodů. Letos je vypsáno 22 velkých cen. Je zřejmé, že vyhrát všechny závody je letos o hodně těžší než v minulosti. A také není pochyb o tom, že ačkoli o tom Red Bull nechce hovořit nahlas, je to nesporně jeho tichá ambice! K jiným dominantním výsledkům nemusíme chodit daleko do historie. Rok 2016 byl druhým v éře dominance Mercedesu a Lewise Hamiltona. On a jeho kolega Nico Rosberg vyhrál devatenáct závodů z jednadvaceti. Jinými slovy: historií šampionátu formule 1 jedna dominantní éra střídá druhou, takže ani ta současná s Red Bullem a Maxem Verstappenem není výjimkou. Formule 1 Sport 1 a 2 HD | v červenci TV program Sport 1 a 2 HD najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink