kino / dokument dokument z dob zrození sedmého umění bratři lumièrové Text Katka Hlatká | FOTO Film Europe, profimedia.cz v kinech od Říkali jste si někdy, jak vzrušující to muselo být, když byl film v úplných počátcích a diváci žasli a tajili dech nad prvními snímky? Film Bratři Lumièrové vám tento zážitek dokáže alespoň částečně zprostředkovat. Vezme totiž diváky do samého pravěku filmu. 26 dubna J ednoho březnového dne roku 1895 se kolem poledne otevírá brána Lumièrovy továrny v Lyonu. Stojí před ní nový vynález: kinematograf. Sedmnáct metrů filmu, šířka třicet pět milimetrů, padesát vteřin věčnosti. Před kinematografem bylo plno prazvláštních strojů, ale po něm už žádný. S kinematografem přišel film. Lumièrovy filmy jsou především svědectvím o době, řemeslech, místě a taky tradicích. Když Louis Lumière točil své snímky, bylo na nich už od začátku všechno. Byl to poslední vynálezce a první filmař. Udělal ze sedmého umění, jak se němému filmu říkalo, něco radostného, něžného a světového. Výjimečný snímek Bratři Lumièrové není tradičním filmovým dílem. Jedná se o specifický formát, který je zároveň kompletní filmografií a dokumentem doby. Filmoví historici Thierry Frémaux a Bertrand Tavernier vybrali a seřadili 108 krátkých snímků, které před více než sto dvaceti lety vytvořili bratři Louis a Auguste Lumièrové, vynálezci kinematografu, víceúčelového zařízení, které umožňovalo natáčet, kopírovat a promítat filmy, a tedy i vynálezci kinematografie samotné. Filmy dlouhé z dnešního pohledu pouhých 50 vteřin jsou precizně zrestaurované pro digitální projekci. Díky tomu, že je možné je vidět všechny za sebou, nabízejí mimořádné svědectví o kulturním a technologickém rozvoji na přelomu 19. a 20. století. Komentář Thierryho Frémauxe divákovi předá řadu zajímavostí z dob počátku filmu a také jej atmosférou přenese do časů, kdy byly pohyblivé obrázky malým zázrakem. Lumièrovým se podařilo zdokumentovat snad všechny oblasti veřejného života. Autoři filmu dokumenty podle zaměření rozdělili do jedenácti kapitol. V jedné z kapitol jsou filmy z oblasti umění a sportu, najdeme tu třeba nacvičování cirkusových čísel nebo akrobacie. A protože byli sami vynálezci, s chutí natočili i jiné převratné vynálezy svojí doby, například železnici, eskalátor, ale i atomovou elektrárnu. Diváci se díky snímkům podívali také do vzdálených zemí v Africe nebo Asii a poznali jejich tradice. Auguste a Louis byli synové Antoinea Lumièra, majitele továrny na fotografické výrobky. Oba vystudovali technickou školu a po studiích se stali otcovými spolupracovníky. Lumièři se ještě před vynálezem filmu věnovali fotografii – a i na tomto poli představili významná technická vylepšení, která jim přinesla značné finanční zisky. Antoine Lumière se zásadně inspiroval kinetoskopem, jejž v roce 1894 představil pařížskému publiku T. A. Edison. Kinetoskop dokázal zpřístupnit záběry pouze jednomu divákovi. Auguste a Louis začali pracovat na zhotovení přístroje pro více diváků a brzy už pořizovali první snímky. Ještě před zmiňovanou první veřejnou projekcí uspořádali 22. března roku 1895 promítání soukromé. Do pocitu, který tehdy diváci zažívali, se můžete díky snímku Bratři Lumièrové částečně přenést i dnes. Bratři Lumièrové režie Thierry Frémaux Scénář Thierry Frémaux HERECKÉ OBSAZENÍ Thierry Frémaux, Martin Scorsese… Délka 87 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu