kino / historiocké drama Text Vojtěch rynda | FOTO Pilot Film Vášnivá obhajoba spravedlnosti Vojtěch Rynda český filmový publicista od mistra Polanského Žaluji! Filmová recenze Vojty Ryndy Dreyfusova aféra, která názorově rozervala Francii, zůstává i po více než sto letech klasickou ukázkou zvůle státního aparátu a projevu antisemitismu. Nestor světové kinematografie Roman Polanski o aféře ve snímku Žaluji! vypráví prostřednictvím rovněž naprosto klasické a tradiční filmařiny, která odsouvá roztěkané moderní thrillery do druhé ligy. V edle běžných dnešních thrillerů je Žaluji! nesrovnatelně pomalé. A divák, který má za sebou středoškolský dějepis, ví, jak děj dopadne. Přesto je snímek Romana Polanského nesmírně strhující podívanou, od níž nelze odtrhnout oči. Jistě i proto, že pro starého mistra jde o osobní téma. Kdyby někdo na hodinách dějepisu nedával pozor – Dreyfusova aféra na přelomu 19. a 20. století otřásla soudnictvím, nejvyšší politikou a vůbec celou společností francouzské Třetí republiky. Důstojník Alfred Dreyfus byl v prosinci 1894 neprávem odsouzen za špionáž a velezradu k doživotí v tvrdém žaláři na Ďábelských ostrovech tisíce kilometrů od své vlasti; roli v rychlém procesu a tvrdém trestu hrál jeho židovský původ. Dreyfusův někdejší učitel Georges Picquart brzy poté odhalil skutečného špióna, ale francouzská armáda se snažila nová fakta zamést pod koberec a začala šikanovat i Picquarta. 5. ledna 1895. V pošmourném dni napochoduje na velkolepé nádvoří pařížské École militaire pětatřicetiletý důstojník francouzského dělostřelectva Alfred Dreyfus doprovázený čtyřčlennou eskortou a vířením bubnů. Státní zástupce přečte rozsudek. Dreyfusovi jsou před zraky jeho bývalých druhů otrhány z uniformy výložky a epolety, šavle mu je přelomena vedví. Důstojník si zachovává hrdost a provolává svou nevinu a slávu armádě i Francii. Polanski ceremoniál vojenské degradace inscenuje v reálném čase; zejména při otrhávání distinkcí je Dreyfusovo ponížení téměř hmatatelné. Už tento úvod předznamenává, v jakém duchu se ponese zbytek filmu. Žaluji! je pomalé a hutné a odehrává se téměř výhradně v mužském světě, kde mají velmi dvojakou roli hodnoty jako čest, oddanost a tradice. Žaluji! je drama soudní, respektive procedurální: sleduje průběh hned několika soudních procesů, příprav na ně, vyšetřování, sbírání důkazů, vyslýchání svědků, konzultování expertů a dalších postupů, které k právnické práci patří. Proto není hlavní postavou Dreyfus, nýbrž Picquart. S Dreyfusem se divák setká ve zmíněném úvodu, pak příležitostně sleduje jeho tělesné i duševní chátrání ve vězení a nakonec je svědkem jeho zproštění viny u soudu. Major Picquart mezitím provádí pečlivou detektivní práci, při níž mu státní instituce hází čím dál větší klády pod nohy. Ambiciózní mladý muž se nezávisle na Dreyfusově aféře nedlouho po důstojníkově odsouzení stal vedoucím oddělení kontrarozvědky. Při poměrně rutinním chodu úřadu narazil na důkazy, které Dreyfusovu vinu přinejmenším zpochybňovaly, přičemž skutečným špiónem byl podle nich jistý major Esterhazy. Picquartovi nadřízení však o revizi procesu nechtějí ani slyšet: přiznat chybu by znamenalo ztratit tvář, ukázat neschopnost vojenské mašinérie, a ještě navíc odhalit míru antisemitismu ve státních institucích. Picquart je v jednu chvíli dokonce umlčen převelením do Tuniska, ale v té době už se v případu angažují veřejné osobnosti jako spisovatel Émile Zola, který píše slavný článek Žaluji!... A to je pořád jen zlomek mnohaleté kauzy. Dokázat zredukovat tak komplexní případ na plochu celovečerního filmu vyžaduje nesmírnou scenáristickou zručnost; umět ho poté odvyprávět tak, aby nešustil papírem, je téměř zázrak. Scenárista Robert Harris, s nímž Polanski už dříve spolupracoval na thrilleru Muž ve stínu, o aféře nejprve napsal knihu, kterou do podoby scénáře převedl spolu s režisérem. Sled procesních úkonů, zkoumání důkazních materiálů a Picquartových rozhovorů s nejrůznějšími lidmi, který musel v psané formě působit poměrně suše, pak režisér přetavil v proud scén tak napínavých, že mezi nimi není prostor ani na nadechnutí. Navenek se zdánlivě nic neděje: muži v uniformách se s koženými výrazy baví o detailech jako je druh papíru nebo podobnosti písma. Za jejich dialogy je však cítit, jak se otřásá celá republika, a Polanského bravurní režie film táhne dopředu pomalu a nezastavitelně jako boží mlýny. Žaluji! je z definice film konverzační a interiérový. Polanski exceluje právě v klaustrofobicky sevřených příbězích, jak ukázal třeba v psychologických hororech Hnus a Rosemary má děťátko, noirové detektivce Čínská čtvrť nebo holocaustovém dramatu Pianista. Látka Dreyfusovy aféry v něm ale jistě rezonovala i něčím jiným než kompaktním půdorysem. Režisér totiž má vlastní zkušenosti i s antisemitismem a komplikovanými soudy: kvůli svému židovskému původu přežil druhou světovou válku jen s neuvěřitelnou dávkou štěstí a v 70. letech pak v souvislosti se sexuálními delikty čelil trestnímu stíhání, které v USA de facto trvá dodnes. Osobní rovinu však Polanski do Žaluji! nevkládá a už vůbec se nesnaží vést mezi sebou a Dreyfusem paralely v tom smyslu, že byl rovněž stíhán nespravedlivě. Příběh zobecňuje a pojímá ho spolu s Harrisem jako vášnivou oslavu boje za pravdu a spravedlnost a jako obhajobu principu nestrannosti. Ne náhodou je ve snímku zdůrazňováno, že Picquart s Dreyfusem si vlastně navzájem vůbec nejsou sympatičtí – a nesnaží se nijak zvlášť okouzlit ani diváka. Jean Dujardin a Louis Garrel v hlavních rolích hrají vynikajícím způsobem chlapy, pro něž služba, povinnost a princip stojí vysoko nad osobními záležitostmi. Dreyfusova aféra se dočkala desítek uměleckých zpracování; to Polanského patří mezi filmovými k těm vůbec nejlepším. Jeho Žaluji! získalo na festivalu v Benátkách Velkou cenu poroty a na francouzských výročních cenách César zvítězilo v kategoriích nejlepší režie, scénář a kostýmy. Na obou akcích se protestovalo, šlo však o reakce na režisérovy dávné sexuální skandály; kvalitám filmu nelze vyčíst nic. Žaluji! REŽIE Roman Polanski SCÉNÁŘ Robert Harris, Roman Polanski HERECKÉ OBSAZENÍ Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud, Grégory Gadebois, Olivier Gourmet… DÉLKA 132 min. Hodnocení: Pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu