kino / Fantasy psí ostrov o psech a lidech Text Iva Hadj Moussa | FOTO CinemArt Wes Anderson před časem okouzlil filmový svět svým poetickým a vizuálně originálním snímkem Grandhotel Budapešť. Po vydařeném a divácky úspěšném Fantastickém panu Lišákovi přichází s dalším animovaným filmem: Psí ostrov je příběh o přátelství, statečnosti a trnité cestě k dobru. v kinech od 10 května O citáme se na japonském souostroví v blízké budoucnosti. Ve městě Megasaki vypukla rozsáhlá epidemie psí chřipky. Panuje obava, že nemoc se ze psů přenese na lidi. Starosta Kobajaši tak psy – domácí i toulavé – odsoudí k okamžitému vyhnanství na opuštěném ostrově přeplněném odpadky, čímž problém považuje za efektivně vyřešený. Uplyne půl roku, a na bezútěšné skládce nouzově přistává malý letoun. Jeho pilotem je teprve dvanáctiletý sirotek Atari Kobajaši, kterého má starosta v pěstounské péči a který se rozhodl, že na ostrově najde svého ztraceného psa Flíčka. Postupně přitom odhaluje děsivý plán, jehož cílem je totální likvidace všech psů z Megasaki… Chlapec se tak vydává na epickou cestu, při níž usilovně pátrá nejen po milovaném psím kamarádovi, ale také po pravdě a spravedlnosti. Wes Anderson se při natáčení snímku inspiroval odkazem Japonska a jeho bohatou kulturou, ale i velkolepými příběhy o samurajích. Tvůrce přiznává, že obrovský vliv na jeho tvorbu měl legendární režisér Akira Kurosawa. Ten proslul především lyrickými, dlouhými záběry snímanými fascinující kamerou – jednotlivé záběry jeho filmů by obstály jako mistrovské fotografie. Podmanivý a vytříbený obraz je koneckonců ikonickou záležitostí také pro Wese Andersona. A lze konstatovat, že i tentokrát se mu podařilo vytvořit vizuálně mimořádně silné dílo, v němž mohl naplno využít svou nekonečnou fantazii, hravost a smysl pro humor s nádechem tragična. Film, vytvořený pomocí animace stop-motion, je však mnohem více než nádhernou podívanou. Zabývá se i vážnými společenskými otázkami, jako je korupce nebo manipulace veřejným míněním – tedy tématy, která jsou v současném světě velmi aktuální. Když však odhlédneme od těchto hlubokých myšlenek, zůstane ryzí příběh (přestože někteří kritici Andersonovi vyčítají, že jej pojal až příliš lineárně) o tom, že skutečné přátelství je nade vše. O tom, že člověk je schopný velkých věcí, a když se do boje pustí se vší silou a statečností, může obstát i proti na první pohled neporazitelné monstrózní mašinerii. Pro diváka z toho plyne jednoduché, ale silné poselství: hrdinou se může stát opravdu kdokoliv z nás, třeba malý kluk. Jak už to u „velkých“ animáků bývá, i tentokrát dostali příležitost také slavné hlasy. Lidským a psím hrdinům – pro účely natáčení vzniklo kolem tisícovky unikátních loutek – je propůjčili třeba Bill Murray, Frances McDormand, Scarlett Johansson, Harvey Keitel, Yoko Ono, Edward Norton nebo Tilda Swinton. Psí ostrov režie Wes Anderson Scénář Wes Anderson Herecké obsazení Bryan Cranston, Bill Murray, Edward Norton, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Yoko Ono… Délka 101 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu