kino / fantasy Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista Na Hellboye nemá být pěkné podívání Filmová recenze Vojty Ryndy Pro komiksového zplozence pekel Hellboye není žádný soupeř dost nesvatý: třetí hraný film o cynickém vyšetřovateli paranormálních jevů Hellboyovi čerpá z mytologie anglické, mayské i slovanské. Oproti prvním dvěma snímkům je nový Hellboy daleko brutálnější a záměrně ošklivější, mezi dnešními komiksovými adaptacemi pak patří k nejoriginálnějším. H ellboye na plátno poprvé přivedl v roce 2004 dnes už oscarový mexický filmař Guillermo del Toro. Adaptace komiksu Mikea Mignoly z vydavatelství Dark Horse se natáčela v Česku za účasti řady tuzemských herců. Asi nejviditelnější z nich byl Karel Roden v roli ruského mystika Rasputina, jenž ve filmu pomáhá nacistům vyvolat hlavního hrdinu z pekla. Hellboy je vskutku svérázný chlapík a Mignola ho neváhá zasazovat do neméně svérázných historických kontextů: výmluvná je už jen kombinace Rasputina s třetí říší. A rozhodně si ho člověk nesplete s žádným ze zástupů někdy až nudně „slušňáckých“ superhrdinů od komiksových vydavatelství Marvel nebo DC. Agent pro vyšetřování paranormálních jevů Hellboy má dobře přes dva metry, cihlově rudou kůži, kopyta, ocas, dva masivní rohy vyrůstající z čela, kombinaci perlíku a rukavice místo pravé ruky a poněkud suchý smysl pro humor. Většinu těchhle rysů schovává pod dlouhý plášť a rohy si piluje stejně pravidelně jako si lidé čistí zuby, ale ani tak se mu příliš nedaří zůstávat nenápadný – mimo jiné proto, že za sebou dost často nechává jen ruiny, spáleniště a hromady mrtvých nepřátel. Čtyři roky po prvním filmovém Hellboyovi následovala dvojka s podtitulem Zlatá armáda, která se už ale natáčela v Maďarsku. Na připravovaném třetím dílu del Toro nedostal možnost podílet se coby scenárista, a tak od projektu odstoupil a s ním odešel i představitel titulní role Ron Perlman. Pokračování se tak ocitlo u ledu a místo něj série o Hellboyovi po letech odkladů dostala nový začátek. Peripetie byly nakonec pro dobro věci: Hellboy model 2019 je vtipnější, brutálnější a věrnější komiksové předloze. Tam, kde del Toro kladl důraz na vizuální vypiplanost a byl možná až příliš krotký a úhledný, jde nový film cestou záměrně chaotických akčních scén a všeobjímající absurdity, v níž se nelze divit žádnému nápadu. Hodně pomáhá i přístupnost: zatímco del Toro se musel držet linie „do třinácti let nevhodné“, současný Hellboy má v USA nálepku „do sedmnácti let jen v doprovodu dospělého“. Což znamená krev. Tedy hodně krve. A vyhřezlých tělesných orgánů k tomu. Černobílý úvod se odehrává v Anglii v roce 517, kdy rytíři krále Artuše po urputné válce a děsivé morové epidemii přemůžou zlou čarodějnici Nimue, rozčtvrtí ji a jednotlivé kusy jejího těla schovají porůznu po Evropě. Hellboy přichází na scénu v současnosti, kdy jede do mexické Tijuany vyzvednout kolegu Ruize. Zjistí ale, že milý agent se proměnil v mayského netopýřího démona Camazotze, což nemůže nevyústit v souboj na život a na smrt. Poté je Hellboy svým zaměstnavatelem ÚPVO (Úřadem paranormálního výzkumu a obrany) vyslán do Anglie, kde má spřátelené okultní organizaci Osiris pomoct ulovit tři obry. Gentlemani z Osiris však nejsou tak spřátelení, jak se původně tvářili. A zatímco Nimue stále čeká na své vzkříšení, kříženec chlapa a divokého prasete Gruagach se dohaduje s babou Jagou, jak se Hellboyovi pomstít za dávnou křivdu, spojenou s dívkou Alicí, kterou kdysi unesly víly. Je to zmatené? Nevadí. Cynický a rezignovaný Hellboy nijak zvlášť neřeší, jaká obluda na něj vybafne za dalším rohem, a žádný velký smysl by v ději neměl hledat ani divák. Nejpozději při potyčce s obry je jasné, jakou cestu a estetiku si film vybral: na hlavní dějovou linii směřující ke vzkříšení Nimue věší poměrně nesouvislé epizody a kromě skutečně extrémní míry brutality se nebojí být i vizuálně ošklivý, což je v éře až sterilně vypiplaných komiksových podívaných typu Avengers nebo animovaných filmů od Pixaru příjemně osvěžující. Například konverzační scéna s babou Jagou v chalupě (tedy spíš chrámu) na (dvou) kuřích nohách je ohavná bez jakékoliv roztomilosti. Za zdánlivou nesourodostí epizod a chaotičností akčních scén se skrývá jasný plán, projevující se například v komplikovaně řešených dlouhých záběrech. Film režíroval Angličan Neil Marshall, který debutoval akčním vlkodlačím thrillerem Psí vojáci a natočil i povedený jeskynní horor Pád do tmy. David Harbour v roli Hellboye v ničem nezaostává za Ronem Perlmanem z prvních dvou filmových adaptací. Velmi silnou protihráčkou mu je Milla Jovovich (Alice ze série Resident Evil), která čarodějnici Nimue ztvárňuje bez přehrávání a nadbytečného démonizování jako ženskou od rány, jež má rozhodně spoustu důvodů nenávidět celý svět. I když má srdce na pravém místě, není bručoun Hellboy podle všeho nijak zvlášť příjemný společník. Ani film o něm se nesnaží divákovi zavděčit. Marshallův snímek zatím nemá příliš pozitivní recenze, což odpovídá jeho pozici stranou současných mainstreamových trendů úhledné a jasně čitelné zábavy. Kombinací folklóru různých kultur a nekompromisní vizuální stránkou však Hellboy patří mezi současnými komiksovými adaptacemi k nejoriginálnějším. Končí mimo jiné jasným odkazem na Kostěje Nesmrtelného; byla by škoda, kdyby se Hellboy kvůli komerčnímu neúspěchu svého nejnovějšího dobrodružství nedočkal pokračování a s takhle výrazným protivníkem se na plátně nesetkal. Hellboy režie Neil Marshall scénář Andrew Cosby Herecké obsazení David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Daniel Dae Kim, Thomas Haden Church, Penelope Mitchell… Délka 121 min. V kinech: od 11. dubna / Hodnocení: Pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu