FILMOVÝ KLUB televize Text Ivana Petrová | FOTO AMC Židovská odysea Nejrůznějších válečných příběhů o osudech Židů, kteří prošli hrůzami holocaustu, bylo napsáno i natočeno nespočet. Všechny jsou velmi emotivními a mnohdy drásavými připomínkami lidské bezohlednosti, ale také statečnosti. Jenže strastiplná cesta tohoto národa neskončila rokem 1945. Jejich Odyssea jen nabrala jiný směr. O tto Preminger (Anatomie vraždy) se na počátku šedesátých let rozhodl převést na plátno skvělou knihu Leona Marcuse Urise a vrátit se tak ke vzniku samostatné Izraele. Je rok 1947 a britská vláda se vzdává svého mandátu v Palestině. Země zaslíbená je tedy už blízko. Ovšem než dojde k vyhlášení a uznání nového státu, čeká na hlavní hrdiny nejedna horká chvilka. Film se tak vrací k událostem kolem teroristického útoku na hotel King David, k zadržování Židů na Kypru a zabrousí do řad extrémistů ze skupiny Irgun. Jednoduše další z historických velkofilmů, který má ambice hrát na mnoho strun. Božský Paul Newman Delší stopáž filmu dovolila filmařům pracovat s větším počtem hlavních hrdinů. Všem ale doslova kraluje jeden z vůbec nejlepších amerických herců, Paul Newman, který si zahrál roli židovského hrdiny, neohroženého bojovníka za svobodu, Ariho Ben Kanaána. Newman je prostě Pan herec, jemuž výrazné charaktery mužů jdoucích si neohroženě za svým vyloženě sluší. Přitom nikdy nepůsobí přehnaně, nebo snad dokonce pateticky. Je jedno, jestli hraje hrdinu, či padoucha, nikdy neztrácí jiskru a smysl pro humor (nezapomenutelný byl ve filmech Frajer Luke, Podraz nebo Barva peněz). Všem ale doslova kraluje jeden z vůbec nejlepších amerických herců, Paul Newman, který si zahrál roli židovského hrdiny, neohroženého bojovníka za svobodu, Ariho Ben Kanaána. Nicméně film je místy krapet bez života, příliš jasně směřuje k happy endu a romance, která samozřejmě nesmí chybět, je maličko kýčovitá. Přese všechny nedostatky (jsou to však jen drobnosti) se filmařům podařilo několik brilantních scén. Ohromující je třebas scéna, když Dov Landau (Sal Mineo), polský terorista, nabízí sám sebe Irgunu, židovským extremistům. Další plus filmu jsou exteriéry. K dosažení naprosté autentičnosti si Preminger pomohl reálnými lokacemi na Kypru a v Palestině. Zachytil tak velmi barvitý a živý svět Blízkého východu, jenž je přes všechny těžkosti, konflikty a trvající napětí naprosto okouzlující a neskutečně „fotogenický“. Napětí, které se dá krájet Je pozoruhodné, jak scenárista Dalton Trumbo a režisér Otto Preminger stupňují napětí. Jednotlivé protivníky odhalují postupně, i když se může zdát, že je vše od počátku jasné. Politické i vojenské síly jsou jednoznačně rozvrženy, ovšem jednotlivé postavy už tak odhadnutelné nejsou, a tak mezi nimi panuje větší napětí než mezi Haganou (další podzemní židovská organizace působící na území Palestiny) a Irgunem nebo mezi Židy a Brity. Co dodat, hercům kraluje charismatický Newman, vizuálu podmanivá krajina a hudbě zase Ernest Gold, který v roce 1961 úspěšně proměnil oscarovou nominaci za ve zlato. Prostě klasika filmového plátna jak má být. Zajímavost Na premiéře filmu, když začala třetí hodina promítání a konec se zdál v nedohlednu, komik Mort Sahl vstal ze svého sedadla a vykřikl: „Otto, nech můj lid být!“ Incident se v Hollywoodu stal velmi populární. Exodus REŽIE Otto Preminger SCÉNÁŘ Dalton Trumbo podle knihy Leona Marcus Urise HERECKÉ OBSAZENÍ Paul Newman, Eva Marie Saint, Ralph Richardson, Peter Lawford, Lee J. Cobb, Sal Mineo, John Derek, Hugh Griffith, Gregory Ratoff, Felix Aylmer, Alexandra Stewart, Martin Benson, Victor Maddern, Ralph Truman DÉLKA 210 min. Hodnocení: FDb 71,1 % Redakce Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu AMC | 28. května TV program AMC najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink