kino / drama Lesk a bída baletu Polina Balet patří v tanci ke královským disciplínám. Za ladnými pohyby tanečnic se ale skrývají léta tvrdého tréninku a dřiny, odříkání i psychického vypětí. Své o tom ví i Polina, která o kariéře baletky snila už od dětství. Text dominika cigánková | FOTO cinemart J ako malá holčička se stala žákyní profesora Bojinského, významného učitele a přísného perfekcionisty, u kterého vydržela až do dospělosti. Bojinsky s ní má jasné plány, už od prvních tanečních kroků ji za neustálého drilu směřoval na dráhu klasické ruské baletky. Má jediný cíl, udělat z Poliny členku baletního souboru prestižního moskevského Velkého divadla. Pro mladou dívku je její taneční mistr bůh a bezmezně mu důvěřuje, jednoho dne však navštíví představení francouzského souboru moderního výrazového tance a tento zážitek jí způsobí umělecký šok, který ji naprosto vykolejí. Vše, v co dosud věřila a o co usilovala, se mrknutím oka hroutí jako domeček z karet. Předlohou dramatu z baletního prostředí se možná trochu překvapivě stal komiks. Ten nakreslil v roce 2011 nyní třiatřicetiletý francouzský umělec Bastien Vivès a pojmenoval ho stejně jako jeho hlavní hrdinku, Polina. Námětu se ujala francouzská režisérka Valérie Müller, a protože jde o film z tanečního prostředí, přizvala si do týmu známého francouzského tanečníka a choreografa Angelina Preljocaje, který začínal jako klasický baletní tanečník, ale později se nechal pohltit moderním tancem. Preljocaj patří k opravdovým mistrům, vždyť jeho taneční soubor Ballet Preljocaj vystupuje v milánské La Scale či v pařížské Opeře. v kinech od 25 května Najít představitelku hlavní role byl pro režisérské duo náročný úkol: „Na casting v Evropě přišlo skoro 300 dívek. Viděli jsme dívky, které byly perfektní pro balet, ale ne pro moderní tance, nebo uměly zatancovat oboje, ale zase se necítily příjemně, když měly hrát. Nakonec jsme si řekli, že musíme hledat v Rusku. Jeli jsme do Moskvy a pak do Petrohradu. Celkem jsme viděli asi 600 dívek.“ Polinu nakonec ztvárnila ruská tanečnice Anastasia Shevtsova. Preljocaj musel vymyslet nejen baletní scény, ale také choreografii moderního tance, Polina totiž po zážitku s francouzským souborem otáčí svůj život o 180 stupňů. Odmítá místo na prestižní, ale konzervativní moskevské scéně a raději odcestuje do Francie do Aix-en-Provence za slavnou choreografkou Lirií Elsaj, která se věnuje současnému modernímu tanci. Polině nechybí zarputilost, odhodlání, posedlost tancem a nevadí jí ani tvrdá práce, na kterou je zvyklá od svého ruského učitele. Přesto se jí však nedaří prosadit se v tvrdé konkurenci ostatních tanečníků. Stále ji totiž drží zpět klasický ruský přístup, kvůli kterému nedokáže osvobodit své jedinečné já, svou osobnost. Podaří se jí v tanci najít místo dokonalosti niterný prožitek? Polina režie Angelin Preljocaj, Valérie Müller Scénář Valérie Müller Herecké obsazení Juliette Binoche, Niels Schneider, Alexej Guskov, Miglen Mirtchev, Anastasia Shevtsova… Délka 112 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu