kino / akční Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista John Wick opět „vylidňuje“ budovy: beze slov a ve velkém 3 John wick Filmová recenze Vojty Ryndy Elitní zabiják John Wick se vrací ve třetím díle akční série, která místo na digitálních efektech a zběsilém střihu staví na skutečné fyzické akci a pečlivé choreografii soubojů v dlouhých záběrech. Keanu Reeves si v hlavní roli opět vystačí s minimem mimiky. A dobrá zpráva na úvod – Wickově psu tentokrát nebude zkřiven ani chloupek. P rávě absurdně zlomyslným zabitím Wickova štěněte celá krvavá sága začala. John na začátku prvního dílu pohřbil milovanou ženu, pověsil zabijácké řemeslo na hřebík a chtěl s fenkou Daisy, která mu zůstala jako památka na manželku, vést obyčejný život. To by se k tomu ale nesměla připlést ruská mafie. Film John Wick se v roce 2014 stal překvapivým hitem; o tři roky později následoval ještě úspěšnější druhý díl, který pokračoval v nastavené linii brutality, černého humoru a záměrných klišé a rozpracoval prostředí, v němž se děj odehrává. Wick totiž patří do celosvětové tajné organizace zabijáků, která má striktní řád a pravidla. Mezi nejdůležitější z nich patří, že v hotelech Continental, jež organizace provozuje, je násilí zapovězeno. Wick však na konci druhého dílu v newyorském Continentalu zastřelil kolegu a rivala Santina… Pokračování s podtitulem Parabellum začíná těsně po konci dvojky. Wick je „excommunicado“: vyobcovaný člen, na jehož hlavu je vypsána odměna 14 milionů dolarů. První desítky minut filmu tak tráví téměř v reálném čase nepřetržitým likvidováním nepřátel, kteří se ho snaží v nočním New Yorku ulovit. Zprvu neozbrojený zabiják na útěku, jako vždy prudce elegantní v perfektně střiženém tmavém obleku s kravatou, je ve vraždění protivníků nejen velmi zručný, ale i poměrně kreativní: v jakémsi muzeu historických zbraní se projeví jako zručný vrhač nožů, o chvíli později ve stájích řídí přesné direkty koňskými zadními. Teprve když je vzduch aspoň trochu čistý, zajde do pompézního divadla Tarkovskij, pomrkávajícího názvem po klasikovi duchovní kinematografie, a v rozhovoru s šéfkou ruských Romů odhalí během baletní zkoušky své běloruské kořeny, aby mohl utéct do Maroka a později se utkat s japonským mistrem boje s katanou. Taková smršť násilí a nahodilé etnografie je přehnaná, absurdní – a vtipná velmi suchým způsobem bez ironického sebeshazování a pomrkávání na diváka. Série John Wick proslula „kamenným“ humorem a záměrně kýčovitou estetikou, která působí až komiksově, i když cyklus komiksový předobraz nemá: čerpá z klasických filmů noir s drsňáckými detektivy a záhadnými osudovými ženami, sám John Wick pak má předobraz v Paulu Newmanovi. Zabijáka měl ostatně v tomto duchu původně ztvárnit herec už postarší, ale Wick nakonec našel dokonalého představitele v Keanu Reevesovi, který na nehybné tváři a schopnosti ovládat bojová umění postavil už svého Nea v trilogii Matrix. I třetího Johna Wicka režíroval stejně jako předchozí díly Chad Stahelski – Reevesův kaskadérský dubl z Matrixu, který působí také jako koordinátor filmových kaskadérů, a dokonce vlastní studio, v němž herce na bojové scény připravuje. Filmy o Johnu Wickovi tak díky Stahelského zkušenostem a zázemí působí v duchu hesla „těžko na cvičišti, lehko před kamerou“. Režisér pojímá akční sekvence jako krvavý balet: nejde snadnou cestou rychle stříhaných záběrů v duchu produkce Luca Bessona, která vloží dynamiku i do rvačky průměrně pohybově nadaných chlapů, nýbrž je vypráví v dlouhých záběrech, jež nelze natočit bez důkladné přípravy a choreografie aktérů. Stejně jako v případě skutečného baletu pak výsledek působí, jako by nestál žádnou tělesnou námahu, ale zdání klame. Wick navíc nezřídka bojuje s desítkami nepřátel najednou, což vyvolává až závratný dojem – tím spíš, že se tak děje v nepřehledných lokacích, jako jsou zmíněné stáje, arkádový komplex v Casablance nebo skleněná a zrcadlová síň v úplném závěru. Celá série dále vyniká výrazným „nočním“ vizuálním laděním, kdy tmu prostupují neony, bodové reflektory, zářivky a jiné světelné zdroje. Velmi originální je také ztvárnění každodenního chodu organizace kolem hotelů Continental: provoz obstarávají tetováními a piercingem opentlené zachmuřené ženy v mužských kostýmech, které i v dnešní době používají tak starosvětské nástroje jako tabule s křídami. Jednou z nejvyšších členek hierarchie je Arbitr – pozoruhodná bytost, jež kvůli událostem zejména druhého dílu přijede provést v newyorském Continentalu personální audit. A ten bude stát draho všechny, kteří Wickovi v poslední době pomohli nad rámec svých povinností – včetně ředitele hotelu Winstona. I třetí John Wick až roztomile oslavuje béčkovost svých inspirací a kořenů. Komiksově přehnané vraždění včetně chlístanců krve připomíná kosení nepřátel ve videohrách: jako by Wick protivníky nezabíjel, ale jaksi „vypínal“ a vylidňoval tak celé budovy, respektive levely. Zvlášť si při tom libuje ve střílení do hlavy zblízka – a když nemá čím střílet, „aspoň“ nepřátelům zatlouká do hlavy nože. Akce je ve filmu nakonec až moc a zejména finále více než dvouhodinového filmu se pro samé zabíjení poněkud vleče. Pečlivě dávkovaný je naopak suchý humor, spočívající zejména v kontrastu mezi vybraným společenským chováním hlavních postav a jejich záměrem pozabíjet se navzájem. Parabellum v podtitulu snímku odkazuje na latinský citát „si vis pacem, para bellum“ – „toužíš-li po míru, připrav se na válku“. Ta ale naplno propukne zřejmě až v dalším díle: trojka totiž končí zásadní zradou a nečekaným spojenectvím. To první ve světě Johna Wicka nemůže zůstat nepotrestáno, to druhé nevyužito. Pro přehrání videa se připojte k internetu John Wick 3 režie Chad Stahelski scénář Derek Kolstad, Shay Hatten, Chris Collins, Marc Abrams Herecké obsazení Keanu Reeves, Halle Berry, Ian McShane, Laurence Fishburne, Mark Dacascos, Asia Kate Dillon, Lance Reddick… Délka 130 min. V kinech: od 16. května / Hodnocení: Pozitivní