televize / Sci-Fi Text matěj štěpán | FOTO Film+, profimedia.cz Symptom Pandorum Divný název, divnější film Filmy odehrávající se na vesmírných lodích jsou většinou hezké. Ukazují totiž dalekou cestu, moderní technologie, úchvatný design a znamenají dobrodružství. V případě vesmírné lodi v Symptom Pandorum jde ale o ponurou, zrezavělou depku. K osmická loď v tomto filmu není vzdušná a líbivá, naopak, je tmavá, plesnivá, všude věčně něco kape a skřípe a nikdo neví, kam se letí. Nikdo totiž neví vůbec nic. Dva členové posádky se probouzejí ze spánku, do kterého byli uvedeni, aby přestáli dlouhý let kamsi, jenže si vůbec nic nepamatují. Promenádují se tedy po téhle noční můře a snaží se přijít na to, co se děje. Ale ne tak hezky jako v detektivkách, nýbrž depresivně, jako byste se zrovna probudili v jakési hluboké díře a netušili, která bije. Dobrý film Neberte to ale nijak negativně, já vás od téhle prapodivné deprimující etudy nechci odrazovat, ne všechny filmy přece musí vonět rozkvetlými loukami. Ben Foster, hlavní hrdina Symptom Pandorum, je jako stvořený pro tyhle psychotické náměty a v umrlčí blikavé záři bezpečnostních zelených světel mu to za chůze po nekonečných koridorech nadmíru sluší. Pokud tedy za atraktivní považujete portrét člověka, který ztrácí rozum a hrozí, že si vyškrábe mozek z hlavy, neb se mu to zdá jako lepší možnost než žít tenhle život. Film je dobrý, kritiky i veřejností kladně přijímaný, jen se na něj prostě nekouká u nedělního oběda, jestli mi rozumíte. Čím to? Dobrá otázka. Původ téhle zrůdnosti bychom mohli najít u německého režiséra Christiana Alvarta, člověka, jehož slunce v duši se projevuje natáčením mysteriózních hororů a thrillerů, které jako by si dávaly za cíl člověka pořádně vystresovat. Na place byla prý natolik podivná atmosféra, že Ben Foster začal jíst živé brouky. Prý aby lépe zahrál charakter muže dohnaného na pokraj šílenství. Jestli se vám tedy film bude líbit záleží na míře vašeho masochismu. Ale jak říkám, nechci vás odrazovat. Deprese je to vpravdě kvalitní. Film, který měl nebýt Travis Milloy, muž, v jehož hlavě se zrodil námět na tento počin, od začátku nevěřil, že by někdo chtěl takový film produkovat. Plánoval jej tedy natočit jako nízkorozpočtový projekt na video v opuštěné továrně na papír a s neznámými herci. Projekt ale přitáhl pozornost samotného Paula W. S. Andersona (Resident Evil), který jej představil producentské společnosti Impact Pictures a ta mu dala zelenou. Tihle producenti film zase představili tomu divnému Němci, zmíněnému výše, kterého zaujala podobnost příběhu s jeho vlastním scénářem, který napsal dříve. Oba děje se tedy promíchaly dohromady a vzniklo to, čeho můžete být svědky teď. Rozpočet nakonec vyšel na necelou miliardu, na což se složili britští a němečtí investoři a mohlo se začít točit. Mimochodem, někde existuje necenzurovaná režisérská verze, ta ale nikdy nebyla představena veřejnosti. Zda je to dobře, nebo špatně, těžko říct. Digitální šílenství Takové Requiem za sen taky nebyl špatný film, jen prostě člověka uváděl do stavu, ve kterém se řežou žíly. Snad proto Symptom Pandorum vydělal zhruba dvě třetiny toho, co stál. To bylo sice prý hlavně dané nedostatečnou reklamou, nikoliv depresivní náladou. Výsledkem však bylo to, že jeden z producentů filmu, společnost Overture Films, o několik měsíců později vyhlásil bankrot. No, koukněte na to a posuďte sami. Jen si k tomu zakousněte něco sladkého, ať rozmělníte tu hořce chutnající melancholii. Pro přehrání videa se připojte k internetu Symptom Pandorum režie Christian Alvart Scénář Travis Milloy Herecké obsazení Ben Foster, Dennis Quaid, Cam Gigandet, Antje Traue, Cung Le, Norman Reedus, Wotan Wilke Möhring… DÉLKA 103 min. Film+ | 23. června TV program Film+ najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink