kino / sci-fi Text Vojtěch rynda | FOTO profimedia.cz, Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Filmová recenze Vojty Ryndy Původně měl být spíš jen do počtu, ale mnozí diváci ho milovali víc než hlavního hrdinu Luka Skywalkera. A v prvním díle aktuální trilogie Star Wars dokonce zemřel. Nyní se ale „vesmírný kovboj“ Han Solo dočkává vlastního filmu. A ten je tak povedený, že ságu Star Wars vlastně ani nepotřebuje. U ž úvodní textové informace, pro sérii typické („v předaleké galaxii“ a tak dále), naznačují, že tentokrát bude něco jinak: nehýbou se, pomalu neztratí slovo o Impériu ani nějakých rytířích Jedi, vysypou pár útržků informací o čase bezpráví na planetě Corellii – a jízda začíná. A to doslova: mladý Han, jenž se nestihne ani pořádně představit, se uvede brilantním šoférským výkonem na ukradeném vznášedle. Jeho únik před pronásledovateli ale nedopadne úplně tak, jak si přál. Z následného průšvihu sice nějak vybruslí, následující věci ale zase dopadnou jinak, než plánoval. Divák rychle pochopí, že má tu čest se zbrklým dobrodruhem, který má víc štěstí než rozumu a zároveň víc smůly, než by si při své potrhlé dobrosrdečnosti zasloužil. Han Solo nebývá označován za „vesmírného kovboje“ náhodou. Už v původních Hvězdných válkách, které se na plátna kin dostaly před více než čtyřiceti lety, se jejich tvůrce George Lucas inspiroval klasickými westerny Johna Forda, jako jsou například slavní Pátrači s Johnem Waynem. Jeden se nesmí nechat zmýlit vesmírnými kulisami: série Star Wars je přece plná potulných dobrodruhů, zákeřných padouchů, rychlopalných přestřelek a saloonů s exotickými cizinci a nabízí jednoduchý příběh o souboji dobra se zlem. I když se Han Solo tváří, že mu je nějaké dobro a zlo ukradené a že mu v celém vesmíru jde jen o vlastní profit, stejně všichni víme, že má srdce na správném místě. Jeho celovečerní „sólovka“ ukazuje, jak si tuhle masku vybudoval – a zároveň odhaluje mnohé informace z jeho minulosti, o nichž mohli fanoušci zatím jen spekulovat. Třeba jak se seznámil se svým kopilotem Chewbaccou nebo kde přišel k lodi Millennium Falcon. Na počátku všeho mladého Hana poháněla – láska. Láska k dívce Qi’ře, se kterou se chtěl vymanit z područí zlé vládkyně Proximy. Qi’ře se však útěk i přes pokus uplatit stráže coaxiem nezdaří a Han stráví tři roky ve vojenské službě v armádě Impéria. Tam se půvabným způsobem spřátelí s mohutným chlupáčem Chewbaccou, s nímž se vetře do služeb podvodníka Becketta. S Beckettem se pokusí pro jeho šéfa Drydena Vose ukrást coaxium, a když odvážná akce nevyjde, musí se celá tlupa po coaxiu poohlédnout jinde. Co je coaxium? Palivo, ale na tom nezáleží. Coaxium je takzvaný MacGuffin, věc, která sama o sobě už od časů Alfreda Hitchcocka nemá pro děj jiný význam než posouvat ho stále kupředu. Díky „coaxiální“ zámince se Han setkává s dalšími a dalšími barvitými postavičkami, jako je pašerák a pilot Lando Calrissian a jeho robotická milenka, a zároveň zažívá čím dál intenzivnější dobrodružství. Poměrně brzo se mu tak podaří setkat se s Qi’rou, ale za poněkud jiných okolností, než si představoval. Film Solo vznikal komplikovaně: původní režiséři Phil Lord a Christopher Miller (LEGO® příběh) byli během natáčení kvůli „kreativním neshodám“ odstaveni a dílo z velké části předělal zkušený Ron Howard, autor snímků jako Rivalové nebo Šifra mistra Leonarda. Na výsledku nejsou žádné třenice patrné, protože drží pohromadě zejména díky skvělému scénáři. Ten v přesně odměřených poměrech mixuje strhující akci s konverzačními scénami a napětí s humorem. Přestože je při inflaci velkolepých akčních scén v dnešních digitálních velkofilmech těžké přijít s něčím originálním, zde se to daří: dech bere už první zakázka s Beckettem, přepadení vlakového konvoje, které v sobě spojuje starosvětský šmrnc jako z westernového Přepadení (1939!) s choreografií kolektivních akčních scén ze sérií Mission: Impossible nebo Rychle a zběsile. Dialogové prohozy mezi dychtivým Hanem, cynickým Beckettem, rezervovanou Qi’rou, blazeovaným Landem a dalšími figurami v sobě mají mile starosvětský nádech jako z Casablanky (1942), aniž by to působilo jako z jiného vesmíru. „Neumíš poslouchat a plnit rozkazy!“ řekne Hanovi znechuceně Beckett. „Je arogantní a také hladový,“ konstatuje o něm Dryden Vos. Ano, Han je už tady přesně takový, jak ho známe ze Star Wars a jak ho máme rádi. Alden Ehrenreich (povědomý ze snímku Ave, Caesar! bratří Coenů) ho hraje nadmíru schopně: původnímu představiteli Harrisonu Fordovi se pochopitelně nevyrovná, ale to by nedokázal nikdo. Ve společných scénách Ehrenreicha herecky ještě převyšuje Emilia Clarke (série Hra o trůny) coby femme fatale Qi’ra. Becketta ztvárnil spolehlivý Woody Harrelson a Landa hraje multitalentovaný komik a hudebník Donald Glover alias Childish Gambino. Ve Star Wars se „odjakživa“ trousily narážky na Solův legendární průlet pašeráckou stezkou Kessel Run či další eskapády a fanoušci ságy si možná marně lámali hlavu nad tím, proč Han nosí pro štěstí hrací kostky na řetízku. O ničem z toho není třeba mít před zhlédnutím filmu ani tušení. Solo: Star Wars Story funguje samostatně jako suverénní velkofilmová podívaná, rozkročená napříč kinematografií klasickou i zcela současnou. Zapálení fanoušci série to neuslyší rádi, ale Solo je povedenějším filmem než většina řadových dílů Star Wars natočených v novém století. Solo: Star Wars Story režie Ron Howard scénář Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan Herecké obsazení Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Paul Bettany, Thandie Newton, Joonas Suotamo… Délka 135 min. V kinech: od 24. května / Hodnocení: pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu