televize / seriál Text jan celba | FOTo archiv čt Sanitka zmátla i piloty letadel na výsluní se vrátil S nadcházejícími letními měsíci šlapou televizní stanice na brzdu, přes rok pravidelné seriály si dávají prázdniny, programy se plní reprízami. Jsou mezi nimi ale i takové, na které se čeká a které i přes každoroční uvádění mívají vysokou sledovanost. Tím je třeba legendární seriál scenáristy Jiřího Hubače a režiséra Jiřího Adamce Sanitka. F enoménem byla Sanitka už v době svého prvního uvedení. Když 25. listopadu 1984 zazněla z obrazovek podmanivá melodie titulní písně, v níž trojice Hana Zagorová, Stanislav Hložek a Petr Kotvald naléhala „Příteli, chvátej, S.O.S.!“, byly ulice všech československých měst vylidněné – všichni se tlačili u obrazovek. Podobně jako v druhé polovině 70. let u Dietlovy Nemocnice na kraji města. Tentokrát jim scenárista Jiří Hubač naservíroval kladného a skrz naskrz poctivého doktora Vojtěcha Janderu v podání Jaromíra Hanzlíka a jeho boj s nepřízní osudu, ať už zaviněnou lidským faktorem, matkou přírodou, nebo jeho milostnými mlýnskými kameny reprezentovanými Evou (Eva Trejtnarová-Hudečková) a Eliškou (Zlata Adamovská). Samotný scénář tehdy Hubač piloval dva roky. Nejen, že s lékaři probíral vše, co se týkalo jejich práce, ale věrný chtěl být jednoduše ve všem. A týkalo se to i velkého finále, posledního dílu, který naprosto věrně a reálně vypodobnil havárii dopravního letadla jugoslávských aerolinií v pražském Suchdole. Ta se ve skutečnosti odehrála v říjnu roku 1975 a zahynulo při ní přes 70 cestujících, převážně československých turistů. „ Náš tábor, to je mimořádný zážitek! Herec Vasil Fridrich K dosažení větší autenticity použili filmaři v komparzu zraněných obětí i skutečně tělesně postižené lidi, kterým opravdu chyběly některé části těl. Obraz zkázy a katastrofy byl tak věrohodný, že se některým herečkám udělalo špatně a nemohly pokračovat v natáčení. „Třídenní natáčení scény se zříceným letadlem patřilo asi opravdu k nejtěžším okamžikům celého projektu,“ vzpomíná Jiří Adamec. „Snažili jsme se tehdy najít nějaký film ve světě, kde by nám kolegové ukázali, jak na to, ale zjistili jsme, že něco podobného v takovém rozsahu ještě nikdy nikdo nenatočil, takže nám nezbylo než vykročit do neznáma. Architekt seriálu Jura Hlupý celou scénu dokonale připravil: koupili jsme vyřazené letadlo, rozřezali jsme ho tak, aby působilo jako po skutečné katastrofě, což jsme mimochodem pečlivě konzultovali s leteckými odborníky, a pak už jsme do toho šli z jedné vody načisto. Dodnes nevím, jak jsme v té době mohli dokázat tak věrně napodobit celou situaci, ale jisté je, že jsme to dokázali. Dokonce mi po letech jeden známý lékař prozradil, že jim tento díl seriálu promítali na univerzitě jako instruktážní film, jak medicínsky postupovat při leteckém neštěstí.“ Věrohodnost scény katastrofy dokládá i fakt, že ve chvíli, kdy se natáčelo, piloti, kteří se skutečnými letadly přistávali na ruzyňském letišti, hlásili dispečinku, že se na barrandovském kopci zřítilo dopravní letadlo. VĚDĚLI JSTE O SANITCE? Hubač byl náhradníkem Ačkoliv autorem scénáře byl Jiří Hubač, který na něm poctivě pracoval přes dva roky, původně se o toto téma zajímal a první námět psal publicista, dokumentarista a režisér Jindřich Fairaizl. Ten byl ovšem v roce 1970 propuštěn z televize jakožto komunistickému režimu nevyhovující (po revoluci v roce 1990 se na krátkou dobu stal ředitelem ČT), takže své poznatky předal právě Jiřímu Hubačovi, který na jeho výzkum prostředí pražské Záchranné služby navázal. Evoluce sanitek Sanitní vozy záchranné služby se v průběhu natáčení měnily. V prvních dílech lékaři jezdí k pacientům v autech Škoda 1201, později „vyfasují“ jugoslávské sanitky IMV 100 a nakonec už se vozí v tehdy nejmodernějších dvanáct set trojkách, které vyjížděly ze skutečného dispečinku záchranné služby v Praze Holešovicích, kde se natáčelo v reálném provozu. Kostku chválili za emigraci Protože šlo o seriál z druhé poloviny osmdesátých let, musela být ve scénáři úlitba socialistické ideologii. Odnesla ji především postava lékaře Mádra, který odjel na lékařský kongres v Kodani a už se nevrátil. Emigroval a tím „zklamal důvěru svých kolegů a všeho pracujícího lidu“. Jeho představitel Petr Kostka vzpomíná: „Měla to být záporná postava, ale já jsem za ten „hanebný“ čin tehdy obdržel od diváků jen a jen sympatie. Někteří mi dokonce říkali: „Taky bych emigroval. Dobře jste, pane doktore, udělal!“ Sanitka Nova | každou neděli po poledni TV program Nova Gold | každou středu večer TV program Novu najdete například v těchto balíččích Kompletní programová nabídka Skylink Pro přehrání videa se připojte k internetu