Televize drama Stockholm, Pennsylvania Překvapivý debut úplně neznámé režisérky Nikole Beckwithové přináší ve velmi komorní atmosféře citlivý pohled na těžký osud jedné rodiny. A je to příběh, nad kterým budete hodně dlouho přemýšlet. Text Kamila poláková | FOTO Cinemax L eia se ztratila, když jí byly čtyři. Během nevinné hry se najednou jakoby do země propadla. Manželé Marcy a Glen Dargonovi nikdy nepřestali věřit, že je jejich dcera pořád naživu – a nemýlili se. Jenže sedmnáct let je dlouhá doba a to děvče, které jim policie přivádí domů, se na ně dívá sice mile, ale se zjevnou nedůvěrou. Vůbec si je nepamatuje. Únosce, který Leiu držel celé ty roky uvězněnou u sebe ve sklepě, už je za mřížemi, média pozorně sledují průběh vyšetřování a veřejnost si vydechla, že je dítě zpátky se svou rodinou. Navenek je všechno v nejlepším pořádku. Ve skutečnosti není v pořádku vůbec nic a pravidelná sezení s psycholožkou jednou týdně na tom moc nezmění. Leia není na svobodu zvyklá – není si jistá ani tím, zda může bez dovolení vylézt z vany, překvapuje ji, že běžně lidé neobývají sklep, ale horní části domů, nemá ponětí o tom, jaký je svět venku. Poprvé se na něj může podívat z okna svého vlastního, nezamčeného pokoje, poprvé může natáhnout ruku a cítit déšť, což je pro ni zároveň krásné, stejnou měrou ovšem také děsivé. Marcy by se chtěla se svou dcerou co nejdřív zase sblížit a dělá pro to všechno, co je v jejích silách. Leia by jí to ráda usnadnila, ale sama si neví rady. Jediný člověk, k němuž kdy něco cítila, byl její únosce – jakkoli je to zvrácené, byl pro ni vším. Pod tlakem zoufalých let čekání i současné vypjaté situace začíná pomalu trpět i manželství Dargonových. A Marcy se zjevně v touze získat zpátky lásku svého dítěte nezastaví před ničím… Podobně jako známější snímek s podobným tématem, Pokoj Lennyho Abrahamsona, který se do českých kin dostal loni, i Stockholm, Pennsylvania těží především ze skvělých hereckých výkonů hlavních protagonistů. Saoirse Ronan, tady v roli dcery, zazářila předloni v komedii Grandhotel Budapešť a předtím byla k vidění třeba ve sci-fi filmu Hostitel podle známé knižní předlohy od Stephanie Meyer. Cynthia Nixon v roli matky má ještě pestřejší filmovou minulost – kdysi Miranda Hobbes v kultovním Sexu ve městě, poté třeba role v seriálu Dr. House a nejnověji v mysteriózním rovněž seriálu Hannibal. Stockholm, Pennsylvania už při svém prvním uvedení na filmovém festivalu Sundance oslnil dost na to, aby byl ověnčen Velkou cenou za nejlepší hraný film. Pravdou je, že logika příběhu ve druhé polovině občas klopýtne, ale to vás už nejspíš nevyruší – děj jaksepatří eskaluje až k poslední minutě, která přinese přesně tu nečekanou, šokující tečku, z níž vám možná bude ještě chvíli nevolno. Stockholm, Pennsylvania REŽIE Nikole Beckwith Scénář Richard Glatzer, Wash Westmoreland HERECKÉ OBSAZENÍ Saoirse Ronan, Jason Isaacs, Cynthia Nixon, Rosalind Chao, David Warshofsky, Tom Wright, Derick Alexander, Hana Hayes DÉLKA 99 min. Hodnocení: FDb 60 % Redakce Cinemax | 5. července TV program Cinemax najdete v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu