kino / recenze Pobřežní hlídka Kamil Fila český filmový recenzent a kritik www.jestevetsikritik.cz recenze ještě většího kritika Kamila Fily Text kamil fila | FOTO cinemart Jít v roce 2017 do kina na Pobřežní hlídku a dívat se, jak se nám to na plátně všechno nově zpomaleně natřásá, vlaje a šplouchá, působí poněkud nesmyslně. Už jsme si to přece odkoukali a máme to jednou provždy za sebou. Překvapivě ale hlavním tématem nového filmu je otázka, proč jsme se vůbec na Baywatch dívali celá 90. léta. Okolo ní se točí celá zápletka i většina vtipů a využitých stylistických prostředků. Jako by se novodobou celovečerní Pobřežní hlídkou Hollywood ptal sám sebe, proč dělá remaky a kam až s nimi může zajít. A v jistém ohledu dosáhl limitů možného. Snímek za 70 milionů dolarů (kde nejvíc musely spolknout honoráře herců a náklady na opalovací krémy a honoráře pro natěrače a natěračky opalovacích krémů) totiž během dvou týdnů v amerických kinech utržil jen kolem 50 milionů, což není dobré. Celosvětově se asi nebude jednat o propadák, ale zároveň je zjevné, že kulturní síla bývalého fenoménu Baywatch už notně vyprchala. Nakonec ani nepomohlo, že hlavní role hrají Dwayne „The Rock“ Johnson a Zac Efron, jeden čtyřicátník a jeden stále-ještě-dvacátník, kteří potenciálně mohli přilákat generačně různorodé publikum. Nostalgických třicátníků a čtyřicátníků, kteří v devadesátkách byli děti a teenageři totiž asi není tolik a dnešní dvacetiletí a náctiletí Baywatch jednoduše neznají a ani nemohou chápat, co starší lidi na tom mohlo lákat. Baywatch byl totiž esencí devadesátkové vyprázdněnosti a bezstarostnosti. Byl to druh seriálu, který nahradil soap opery typu Dallas a jehož audiovizuální styl se maximálně přiblížil reklamám a videoklipům. Ovšem, zatímco ty trvají jen pár vteřin nebo minut a často musí používat hodně krátké záběry, Baywatch v maximální míře využíval zpomalení záběrů. Zpomalené záběry tu nesloužily jenom jako druh atrakce a prodloužení podívané na krásná těla, ale také jako výplň celkového neděje. Bez toho by šlo spíš o nezáměrný dvacetiminutový sitcom. Baywatch byl vyprázdněný a zapadal do vyprázdněného myšlení své doby natolik, že jsme mohli být spokojení, i když jsme sledovali erotiku bez otevřené nahoty, ale důsledně krytou plavkami, akci bez krve či detektivní zápletky bez skutečných detektivů. V Baywatch se opravdu nedělo skoro nic, bylo to čisté watching bez důvodu, absolutní oddech od reálného světa. Seriál stál na absolutním preferování tělesnosti oproti psychologii, hůř než skautíkovská naivita a především neautentičnost – víceméně všichni lidé tu jsou krásní a nějak uměle upravení, a ti, kteří nejsou, bývají nejčastěji padouši. Co tedy může nabídnout Pobřežní hlídka dnes? Pouze posměch tomu, jak byly devadesátky blbé, kýčovité, povrchní, nablýskané and so on and so on. Z materiálu, který dnes vyvolává jen pochichtávání, udělal mládeži nepřístupnou podívanou, kde se mluví sprostě, neustále se dělají narážky na ženská prsa a mužské pohlavní údy a do extrému se vyhání narcismus nebo nadrženost postav. Dokonce tu je figurka obtloustlého adepta na plavčíka, který pořád slintá nad blonďatou záchranářkou CJ, čímž se tematizuje samo diváctví hlavní cílové skupiny – mladých kluků, kteří na podobné krásky nikdy nemají. Přímo jim tento snímek na konci přináší velikou úlevu, při splnění jedné podmínky… Dwayne „The Rock“ Johnson do post-postmoderní Pobřežní hlídky zapadá dokonale – jeho kariéra celoživotně stojí na tom, že je sebereflexivní narcis, který na nás pomrkává „Já vím, že jsem exces, ale máte mě za to rádi a díky tomu se mám rád i já sám, což se vám líbí ještě víc.“ Zac Efron tu zase schytává ťafky za to, že byl idol holčiček kvůli seriálu Muzikál ze střední, čili i on zde tematizuje svou kariéru. Stejně tak majitelka nejslavnějších prsou posledních let (zajištěno jednou svlékací scénou v Temném případu), Alexandra Daddario nakonec hraje hlavně svými ňadry a dlužno jim přiznat značný komediální talent. Mihne se tu nakonec i sama skoro padesátiletá Pamela Anderson v roli chodící vlastní voskové figuríny, která nemusí vůbec promluvit, ale musí se pohybovat výhradně zpomaleně, zatímco ostatní v protizáběrech se hýbou normální rychlostí. Zaúčinkuje si tu i 64letý David Hasselhoff coby mentor nového Mitche Buchannona, čímž se definitivně stvrdí status tohoto fikčního světa jako prostoru, kde se potkávají lidé v rolích a lidé bez rolí, což se dělo dříve i v seriálu. Režisér Seth Gordon, jenž má za sebou třeba průměrné Čtvery Vánoce a skvělé Šéfy na zabití, se pokusil, jak nejlépe dovedl, o svou verzi Jump Street 21, Starsky a Hutch nebo A-Teamu, tedy celovečerních parodických verzí starších seriálů, které nám zpětně přijdou nezáměrně funny. Jediný problém je, z čeho si takové parodie mohou utahovat – z úplné nicoty? Nakonec jen bloudíme v zrcadlovém bludišti, kde se díváme na postavy, které se hodně dívaly na seriály a dělají si z toho legraci, nebo jsou překvapené, že by ona dementní pravidla opravdu mohla platit. „Jseš prostě jen obyčejnej chlápek, co sleduje jiný chlápky, nejsi žádnej detektiv nebo polda, nemáš žádný pravomoci a tady nemáš co dělat.“ O čem budou točit další generace režisérů remaky, když už dnes si remaky dělají legraci ze svých předobrazů? Jsme na konci cesty, je načase začít od začátku brát věci vážně. Ale jinak samozřejmě, v hodně uvolněném stavu vámi nový Baywatch projde zcela hladce, ani jej nemusíte trávit a bude to příjemný výplach. Takový letní mentální klystýrek. Pro přehrání videa se připojte k internetu Pobřežní hlídka režie Seth Gordon Scénář Damian Shannon, Mark Swift Herecké obsazení Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra… Délka 119 min. V kinech: od 15. června / Hodnocení: Neutrální