kino / akční Text Vojtěch rynda | FOTO profimedia.cz, Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista debbie a její parťačky Filmová recenze Vojty Ryndy Chmatáctví je nejspíš v genech. Poté, co ze zlodějské extraligy odešel legendární Danny Ocean, se na ni triumfálně vrací jeho sestra Debbie. V pokračování série Dannyho parťáci se chystá se svým týmem ukrást závratně cenný šperk od Cartiera a ještě si „po cestě“ vyřídit nějaké soukromé účty. Hvězdně obsazené krimikomedii Debbie a její parťačky šéfuje Sandra Bullock. P ět let, osm měsíců a dvanáct dní. Tak dlouho Debbie Ocean vymýšlela svou loupež století. Měla na to nejen dost času, ale také relativní klid: tentýž čas trávila kvůli podvodům za mřížemi. Nepochybovala během té doby o dvou věcech. Že se zločinu jen tak nevzdá a že až se dostane na svobodu, rozhodně se nebude držet při zemi. Filmová série pojmenovaná u nás Dannyho parťáci má delší rodokmen, než by se zdálo. Sahá až do roku 1960, kdy vznikl první snímek Dannyho jedenáctka. Titulní neodolatelné kriminálníky v něm hráli Frank Sinatra a jeho kolegové z uskupení celebrit nazývaného Rat Pack jako Dean Martin či Sammy Davis Jr. Remake úspěšné komedie natočil o čtyřicet let později filmařský všeuměl Steven Soderbergh, který už tehdy působil na dvou frontách: na jedné vytvářel umělecky ambiciózní nízkorozpočtové snímky jako Sex, lži a video, na druhé točil hollywoodské blockbustery s áčkovými hvězdami jako Erin Brockovich s Julií Roberts v hlavní roli. Právě Julia Roberts hrála jedinou výraznou ženskou roli v Soderberghových Dannyho parťácích i ve dvou pokračováních z let 2004 a 2007. Série stavěla na mužském obsazení: sestava George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon a další byla skutečně elitní. A když Soderbergh s Clooneym zavrhli myšlenku na čtvrtý díl, nabídla se logická otázka: proč nezkusit to samé v sukních? Debbie a její parťačky, které napsal a režíroval Gary Ross (Hunger Games, Seabiscuit), se k sérii Dannyho parťáci hrdě hlásí počínaje názvem přes časté zmínky o Dannym až po dějové podobnosti. Stejně jako její bratr v jedničce se i Debbie do dalšího „kšeftu“ vrhá okamžitě po propuštění z vězení a cílí dokonce i na totožnou sumu: 150 milionů dolarů. Taková je totiž odhadovaná cena náhrdelníku Toussaint, šperku, který už padesát let neopustil trezory klenotnické firmy Cartier. U krimikomedií založených na zdánlivě neproveditelném zločinu příliš nezáleží na tom, o jakou konkrétní akci půjde. Jde hlavně o to, aby byla dostatečně troufalá, komplikovaná a aby přinášela příležitosti pro řadu pestrých vedlejších postav a vtipů s nimi spojených. Scénář Debbie a jejích parťaček tuhle premisu pečlivě naplňuje, stejně jako v tomto žánru obvyklou strukturu „nábor – příprava – provedení – překvapivá odhalení“. Debbie na takovou akci samozřejmě nestačí sama. Hned poté, co uchlácholí probačního úředníka, že bude sekat dobrotu, a následně si zaopatří luxusní výbavu za pět prstů, se ozve své staré známé Lou. Spolu dají dohromady náležitě multikulturní tým: patří do něj třeba indická „šperkačka“ Amita, východoasijská kapsářka Constance, afroamerická hackerka Nine Ball nebo bílá módní návrhářka Rose. Proč módní návrhářka? Jako by loupež nebyla už tak dost odvážná, má se provést před stovkami párů očí a televizních kamer: na velkolepé kostýmní přehlídce celebrit v newyorském Metropolitním muzeu v rámci benefičního večera Met Gala. Šperk má nést na krku nic netušící krásná, ale zřejmě i poněkud prostoduchá herečka Daphne Kluger. Debbie a její parťačky jsou v první řadě sérií ženských hereckých exhibic. Sandra Bullock (rázná a sarkastická Debbie) se po výtečném vstupu na scénu spíše stáhne do pozadí a spolu s Cate Blanchett (Lou, libující si v mužské módě) s gustem pozoruje počínání svých o generaci mladších kolegyň. Mezi ně patří zejména zpěvačky Rihanna (oráchlá Nine Ball) a Awkwafina (do sebe uzavřená Constance). Helena Bonham Carter předvádí coby návrhářka Rose Weil svou obvyklou etudu na téma „neurotická žena ve středním věku“, velký prostor dostává po zásluze Sarah Paulson v roli ženušky v domácnosti, v níž dříme obrovský organizační talent. Filmu však nedominuje Debbie, jak by název naznačoval, nýbrž okatá Daphne v podání Anne Hathaway. Ta během filmu vystřídá několik hereckých poloh včetně překvapivého odhalení v závěru. Ano, jak žánr velí, i tento film schovává v rukávě trumf v podobě zjištění, že ne všechno proběhlo tak, jak nám to Debbie vysvětlila a jak se nám to odvíjelo před očima. Ono také není divu, když je divák neustále ohromovaný velkolepým stylem. Debbie a její parťačky si libují v neustálých obrazových a hudebních vychytávkách. Prostředí Metropolitního muzea je samo o sobě luxusní, navíc v něm v okázalých outfitech defilují celebrity jako tenistky Maria Sharapova a Serena Williams, modelka Adriana Lima či herečka Katie Holmes. V pozadí tepe elegantní soundtrack s pumpujícími basovými linkami a doteky lounge jazzu. Obraz dále oživuje výrazná interpunkce v podobě zatmívaček, rozdělovaných záběrů atd. Všechen styl ale vezme vtipně za své, když se Debbie se svým týmem rozhodne pro nepěkný, leč spolehlivý krok ze staré školy: obrátit někomu žaludek vzhůru nohama. Debbie a její parťačky navazují na sérii zručně a zábavně a v kinech měly z dosavadních dílů nejúspěšnější nástup. Dá se tedy snadno spočítat, že mezi Debbiinou osmičkou a Dannyho jedenáctkou jsou ještě dvě čísla k dispozici… Debbie a její parťačky režie Gary Ross scénář Gary Ross, Olivia Milch Herecké obsazení Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Sarah Paulson, Helena B. Carter, Rihanna, Mindy Kaling, Awkwafina… Délka 110 min. V kinech: od 7. června / Hodnocení: pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu