kino / komedie Text Matěj Štěpán | FOTo CinemArt Jak býti dobrou ženou Komedie. Šedesátá léta, francouzské město. Soukromá škola pro dospívající dívky. Přísná výchova dokonalých budoucích manželek, které budou sloužit manželům. Změna vedení, změna hodnot, rozuzlení a konec. v kinech od v kinech od právě v kinech 16 července Z ačnu tím špatným, protože kritizovat je jednoduché. Pak napíšu o tom dobrém a nakonec vám řeknu, že to rozhodně stojí za to. Je to občas trošku pitomá komedie takovým tím stylem francouzských grotesek, což není šálek kávy univerzálně milovaný. Obecně filmy Martina Provosta, muže stojícího za tímto produktem, mají podobnou dynamiku. Takže si je buďto užijete plnými doušky, nebo jak se říká… No anebo tomu prostě nepřijdete na chuť. Něco jako pivo a olivy. Dobré drama Co univerzálně funguje je námět, to se musí nechat. Jak již bylo naznačeno, příběh nás přivádí na konec šedesátých let do francouzského maloměsta, kde sídlí soukromá škola pro dospívající dívky. Té šéfuje manželská dvojice a podivná jeptiška, jejichž společným cílem je v podstatě z dívek vychovat roboty, kteří budou existovat jen k potěšení svých manželů – jako takový humanoidní doplněk. Šéf podniku však umírá, a je tak na jeho ženě, aby převzala otěže téhle sexistické instituce. Ta sice chvíli pláče, pak se ale setkává se svojí první láskou, mužem, který ji rozhodně nevidí jen jako mluvící kuchyňský nástroj a díky tomu s ním při sexu zažívá orgasmus. No na mě nekoukejte, já to nevymyslel. Nicméně tento nový pohled na věci mužské v ní začíná bořit zažitý přístup k rodinným strukturám a přehodnocuje misi školy, která jí náhle připadá pro její svěřenkyně dosti zničující. Dobrý, ne? A navíc v tom hraje Juliette Binoche, oscarová to herečka, kterou jste viděli například v Čokoládě s Johnnym Deppem a jestli ne, koukejte to napravit. Ostatní herce pravděpodobně neznáte, objevili se sice sem tam v mainstreamových filmech, ale pokud nejste fanoušky francouzské kinematografie, jejich tváře si nejspíš nepamatujete. Režijně za projektem stojí již zmíněný Martin Provost, primárně herec, posléze pak i režisér. Nejdříve začal s divadelními hrami, pak se přesunul na filmové placy, kde vyprodukoval pár krátkých a celovečerních filmů. Nic, o čem byste slyšeli, pokud tedy nepatříte mezi ty, kteří každoročně navštěvují festival francouzského filmu. Je to pro vás? To záleží. Patříte-li mezi fandy kinematografie našich jižních skorosousedů, tak ano. Najdete v tom dostatek půvabu i kdyby vám třeba téma nebylo blízké. Ti z vás, kteří patří mezi staromilce, si to nejspíše také užijí, film má takový ten šedesátkový půvab, ať už se jedná o mluvu, prostředí, nebo sociální dynamiku. Navíc je to pastva i pro feministy. Film se pouští do dogmat, která částečně přežívají dodnes, nastavuje kosmetické zrcátko společnosti a pojednává o silných, nezávislých ženách, které se proti tomu příkoří staví. Misí je to tedy podobné například novému filmu Malé ženy s Hermionou Grangerovou v hlavní roli, což je cíl dobrý a bohulibý. Plus je tak činěno nikoli skrz drama, jak bývá u těchto filmů zvykem, nýbrž skrz komedii, díky čemuž téma klouže do krku o něco jednodušeji než poněkud hrubá sousta, která některé militantně feministické filmy nabízí. Jak býti dobrou ženou režie Martin Provost Scénář Martin Provost Herecké obsazení Juliette Binoche, Yolande Moreau, Noémie Lvovsky, Edouard Baer, François Berléand, Anamaria Vartolomei, Lily Taieb… Délka 108 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu