Rozhovor Pablo Schreiber Zfetovaným pilotem před zeleným plátnem V komediálním seriálu Krize hraje Pablo Schreiber pilota stíhačky, který má problémy s drogami a vším ostatním. Překlad: Dan Markowski | FOTO: hbo Jak byste popsal svoji postavu? Hraju pilota stíhačky F-18 na letadlové lodi v Arabském moři. Diváci jej poprvé potkají v okamžiku, kdy opravdu nemá svůj den. Život mu klouže mezi prsty: nezvládá platit hypotéku, rozvádí se a aby se udržel nad hladinou, prodává na lodi drogy. Navíc dívka, se kterou měl poměr, mu řekne, že je těhotná. A jako by to nestačilo, je vyslán na bombardovací misi hluboko do pákistánského vzdušného prostoru. Když se jeho letadlo odlepuje od paluby, dojde mu, že si vzal namísto lékařem předepsaných prášků úplně jinou pilulku. A legrace začíná. Kolik jste toho před natáčením věděl o životě na letadlové lodi a pilotování stíhačky? Hodně málo. Ale navštívil jsem výcvikovou základnu námořního letectva v Miramaru a bavil se s mnoha lidmi, kteří tuto práci skutečně dělají. Jsou skvělí a byli moc rádi, že se mohou podílet na seriálu HBO. Prozradili mi mnoho detailů ze života pilotů, které se jen tak nedozvíte. Znal jsem tedy všechno, co jsem pro roli potřeboval vědět. Natáčelo se ale samozřejmě ve studiu před zeleným plátnem – žádné letadlo jsem neřídil. Svěřili se Vám i s tím, jaké berou pozvbuzováky na dlouhé mise? To ne, nikdo mi nic konkrétního neřekl. Na druhou stranu mi ale nikdo nevyvracel, že by bojoví piloti povzbuzující přípravky někdy neužívali. Nechci nikoho urazit, ale myslím, že seriálové situace nejsou až tak daleko od toho, jak to funguje ve skutečném životě. Nejste na pilota stíhačky moc vysoký? Skoro ano. Na maximální výšku metr devadesát mi chybí jen málo. Takže jste se za knipl ještě vlezl. Ano, natáčeli jsme v maketě skutečného kokpitu a třetiny jednoho křídla před zeleným pozadím, namísto kterého byla postprodukčně přidána krajina. Bylo to skvělé, lepší může být jen ten stroj opravdu řídit. Proto jsem si nedávno začal dělat pilotní průkaz alespoň na nějakou vrtulovou Cessnu. Představte si – instruktor mě pustil k řízení už při prvním letu. Vyřizoval rádiovou komunikaci, kterou bych býval správně nesvedl, ale jinak jsem skoro všechno dělal sám, tedy podle jeho pokynů. Pilotovat malé dvoumístné letadlo je překvapivě snadné. Kdy Vás tedy vojáci pustí do skutečné F-18? No, pracuju na tom. Snažím se přesvědčit HBO, aby mě nechali prolétnout se s předváděcí skupinou amerického námořnictva Blue Angels. Byl bych samozřejmě jen pasažér v dvoumístné stíhačce, ale celé bych to nahrával na kameru. Fanoušci na inter-netu by jistě ocenili obrázky mojí tváře vystavené přetížení 9 G. Seriál Krize dokáže být břitce satirický. Máte pocit, že televize je v tomto ohledu odvážnější než film? Myslíte v tom, jak pojmenovává problémy? Asi ano. Filmové trháky jsou točeny pro nejširší masy, a nesmí se tedy nikoho dotknout, ani rozebírat věci příliš dopodrobna. Takže filmy, které mají skutečně společensky relevantní rovinu, jsou jen ty nezávislé, umělecké. Zato v televizi běží hned několik seriálů, které otvírají nová témata nebo nahlíží svět odvážněji. Platí to i pro seriál Orange is the New Black, ve kterém také účinkujete? Rozhodně, Odehrává se ve vězení, přičemž přebujelé vězeňství je v Americe skutečný problém. Lidé se do vězení dostávají skoro automaticky, i za banality. A protože je mnoho věznic v soukromých rukou, jde o hotový průmysl. Stejně tak ale seriál útočí na tradičně omezené zobrazování žen v televizi. Všimněte si, jak rozmanitý je ten kolektiv vězeňkyň, to jinde neuvidíte. Jak slučujete hraní v seriálech a filmu s divadelnictvím? Na prknech, která znamenají svět, jsem bohužel už několik let nevystupoval. Ale určitě zase chci. V poslední době to nešlo proto, že například teď pracuji na osmi různých projektech, chci ale také trávit čas se svými dětmi. Kde tedy žijete? Moje rodina žije v New Yorku, takže hlavně tam. Krize se natáčela v ateliérech v Los Angeles a nedávno jsem strávil necelé dva měsíce na Maltě, kde pod taktovkou Michaela Baye vzniká film o přepadení americké ambasády v libyjském Benghazi před dvěma lety. Je pro Vás důležité střídat vážné a humorné role? Nedělám to vyloženě úmyslně, do Krize jsem ani nedostal mnoho příležitostí zahrát si něco komediálního. Vždycky jsem ale chtěl zůstat univerzálním hercem, neustále zkoušet něco nového a radikálně odlišného. Nechci skončit v určitých kolejích, aby lidé ode mě mohli očekávat jen to samé. VÍTE, JAK RYCHLE A SNADNO SEHNAT DROGY V US ARMY? DOZVÍTE SE V BALÍČCÍCH Skylink CHCI VĚDĚT VÍCE Krize Nový americký seriál plný černého humoru, zkažených politiků a válkychtivých generálů. Zachrání Jack Black, Aasif Mandvi a Tim Robbins svět před Třetí světovou válkou? HODNOCENÍ REDAKCE HBO HD I každé pondělí TV program Sdílet