kino / komedie Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Jarmuschovy zombie útočí na bránici a jiné vnitřnosti Mrtví neumírají Filmová recenze Vojty Ryndy Kultovní autor americké nezávislé kinematografie Jim Jarmusch se po upírech ve filmu Přežijí jen milenci zaměřil na další stálice hororového žánru – zombie. Do notně krvavé komedie Mrtví neumírají, která zahajovala letošní festival v Cannes, opět obsadil své oblíbené herce – Billa Murrayho, Tildu Swinton, Stevea Buscemiho a další. T o, že tento ročník festivalu filmů a glamouru v Cannes zahájí snímek o rozkládajících se nemrtvých, bylo pro mnohé překvapením. Smysl to ale dává. Autorský filmař Jim Jarmusch je na přehlídce častým hostem: zabodoval tam už se svým raným snímkem Podivnější než ráj (1984), o pět let později hlavní soutěží projel jeho Tajuplný vlak (1989), Velkou cenu poroty získal s tragikomickou road movie Zlomené květiny (2005)… Dalším důvodem je hvězdné obsazení, které tak mohlo ozdobit červený koberec: vedle zmíněné trojice ve snímku hrají třeba Adam Driver, který s Jarmuschem spolupracoval už minule na Patersonovi, nebo další ikona amerického nezávislého filmu Chloë Sevigny. A do třetice Mrtví neumírají oslavují kinematografii a její dějiny, byť to jsou dějiny takříkajíc béčkové. Jarmusch ve snímku se znaleckým gustem jmenuje klasiky hororového žánru, cituje časté postupy a užívá si nejprovařenější klišé – a na jakési meta-úrovni odkazuje i na vlastní díla a komentuje možnosti filmového vyprávění jako takového. Základní situace už ani nemůže být pro příběhy o zombiích typičtější: něco se stalo, narušila se přírodní rovnováha a mrtví začínají vylézat z hrobů. Konkrétně jde o to, že frakování ropy na polárních čepičkách vychýlilo zemskou osu, což narušilo planetární magnetické pole, délku dne a noci a spoustu dalších věcí. Klidně ale mohlo jít o „starou dobrou“ radioaktivitu jako ve filmech z 50. let: premisa je záměrně přehnaná a Jarmusch její absurditu ještě zvyšuje tím, že příčinu zombie apokalypsy ústy postav znovu a znovu opakuje. Městečkem Centerville kdesi v Ohiu, Jarmuschově rodném státě, pak projíždí letargická policejní patrola ve složení Cliff Robertson (Bill Murray) a Ronnie Peterson (Adam Driver); na základně je čeká ještě Minerva Morrison (Chloë Sevigny). Ano, i podobná příjmení jsou záminkou k suchému humoru, zvlášť když je s přehnaným skotským přízvukem opakuje Tilda Swinton coby nová majitelka pohřebního ústavu se zálibou v samurajské tradici. Když osudné noci začnou mrtví ožívat, jako první to „schytají“ majitelka místního bistra Fern a uklízečka Lily. Situace se začne brzy dotýkat i dalších postav – xenofobního farmáře Millera, provozovatele benzínky a obchodu s popkulturními artefakty Bobbyho, trojici „hipsterů z velkoměsta“ v čele s holčičkovskou Zoe nebo osazenstva místního pasťáku. Ti všichni se postupně ocitají v povědomé situaci: zahnaní do kouta a ozbrojení tím, co je zrovna po ruce, čelí hordám zombií, kterým – a to je vlastně inovace – spíše než mozky chutnají vnitřnosti. Stejně jako po lidských orgánech ale zombie dychtí i po věcech, po nichž prahly už zaživa: po kávě, chardonnay, připojení na wifi, módních oblečcích… Linie kritiky konzumního života, kdy se lidé nechávají ovládat materiálními statky, je ale ve filmu tak povrchní a evidentní, že ji nelze brát než jako další z Jarmuschových vtipů. Tím spíš, že ji komentuje a explicitně vyslovuje další z postav – poustevník Bob v podání dalšího režisérova oblíbence, muzikanta Toma Waitse, který situaci sleduje zpovzdálí dalekohledem. Interních vtípků a narážek je ve snímku řada a často se spojují právě s postavami hudebníků. Roličku zaměstnance kurýrní společnosti hraje RZA ze skupiny Wu-Tang Clan; místo loga UPS má tedy na hnědé firemní čepici WU-PS. Postavu Zoe ztvárnila zpěvačka Selena Gomez, přičemž trojice „hipsterů z Clevelandu“, v níž dívka figuruje, může odkazovat k hlavním hrdinům Jarmuschova snímku Podivnější než ráj. V něm hrála jednu z hlavních rolí maďarská zpěvačka, skladatelka a houslistka Eszter Balint, která v „Mrtvých“ dostala postavu Fern. Jarmusch dále prajednoduchý příběh ozvláštňuje zcizováním, tedy připomínáním divákovi, že sleduje film. Policista Ronnie tak dlouho opakuje, že „tohle špatně skončí“, až z něj vyleze, že četl celý scénář – oproti Cliffovi, kterému prý dal režisér přečíst jen jeho scény. Otravnou countryovou odrhovačku, jež se rovněž jmenuje Mrtví neumírají, pak Ronnie označí za „ústřední melodii“. Nechybí ani přímé odkazy na klasika zombie hororů George Romera nebo na další ikonická díla původně béčkových žánrů jako jsou Star Wars nebo němý snímek Nosferatu. Celou tuhle komplikovanou síť citací divák může vnímat konkrétně, nebo i jen mlhavě coby tušenou poctu určitému popkulturnímu prostoru. I při méně vzdělaném a fanouškovském přístupu Mrtví neumírají zůstávají zábavnou podívanou, která těží z minimalistického herectví (kdo by se mohl nabažit Murrayho „psích“ očí?), švihle náhodných nápadů (funebračka Zelda při chůzi zatáčí zásadně do pravých úhlů) a nenápadných gagů (chovanci pasťáku jsou daleko nejinteligentnější a nejsečtělejší postavy široko daleko). Jarmusch tentokrát nenatočil jeden ze zásadnějších filmů své kariéry, mezi něž patří hlavně anti-western Mrtvý muž (1995) s Johnnym Deppem nebo gangsterka Ghost Dog – Cesta samuraje (1999) s Forestem Whitakerem. Ale vzhledem k tomu, jak nenápadně tvůrčí dráha tohoto autora v první polovině 80. let začínala, je jen v řádu věcí, že si čas od času natočí oddechový snímek čistě pro radost sebe a svých přátel z okruhu herců a muzikantů. A radost je to nakažlivá, pokud má jeden pro Jarmuschovu „pomalou“ estetiku aspoň trochu slabost. Pro přehrání videa se připojte k internetu Mrtví neumírají režie Jim Jarmusch scénář Jim Jarmusch Herecké obsazení Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Danny Glover, Rosie Perez, Iggy Pop… Délka 105 min. V kinech: od 4. července / Hodnocení: Pozitivní