televize / pro pamětníky Text Ivana Petrová | FOTO CS Film Temný případ Co všechno se dalo zažít na předrevolučních pionýrských táborech? Uvidíte ve svérázné komedii vycházející z poetiky divadla Sklep. Příběh o ztrátě panictví mají na svědomí – Ondřej Trojan, Jan Hřebejk a Petr Jarchovský. „ T ato filmařská trojka se potkala i později u dalších filmů, ale Pějme píseň dohola byla nejen jejich společným celovečerním debutem, ale také v mnohém předznamenala poetiku, se kterou pracují v různých obměnách Trojan, Hřebejk i Jarchovský dodnes. Opomíjený klenot V podstatě nejde o žádný filozoficky zásadní film. Vždyť vše se točí hlavně kolem trapných či absurdních situací a v podstatě jde o typicky „sklepáckou“ tragikomedii, kde vedle sebe před kamerou stojí herci i neherci. Kdo z vás absolvoval nějaký pionýrský tábor ovšem velmi dobře ví, že přesně o trapnosti i absurdnosti to často bylo nejvíce. Různé letní románky mezi vedoucími, zamilované pionýrky a pionýři do vedoucích, nepříjemné kuchařky a někdy až příliš agilní vedoucí ve spojení s některými nezáživnými hrami a výpravami v mnohých jistě nezanechaly ty nejlepší vzpomínky. Ale ne vše je vždy jen černé, nebo bílé. Dokážu tolerovat nevěru své ženy, ale pokud se někdo dotkne mé milenky, stane se ze mě tygr. Zajímavost Jan Hřebejk vzpomínal, že když se na Pějme píseň dohola vydal poprvé do kina, prodavač lístků se ho snažil od nákupu lístku odradit. Samotný příběh je vystavěn na jednoduché zápletce, kdy ani ne osmnáctiletý Ondra (Václav Chalupa) přijíždí se svým kamarádem Markem na pionýrský tábor. Chlapcům jaksi nejde o výchovu a zábavu mládeže, ale čistě o sexuální zážitky. Třeba Ondra věří, že tohle je to pravé místo, kde může přijít o panictví. A to je vlastně základní situace, z níž vychází vše ostatní. Jenže trio Trojan-Hřebejk-Jarchovský nechtělo jen mapovat mladické letní zdary i nezdary na poli sexuálním, podařilo se jim vytvořit svět, který v mnoha ohledech připomínal až vojenskou mašinérii, a to se všemi absurdnostmi, které k tomu patří. A tak se budete bavit na úkor často poněkud vyšinutých vedoucích, rozpomínat se na protivné uklízečky, jichž jste za život určitě několik potkali, možná budete trochu nostalgičtí při vzpomínkách na první letní lásky a třeba si i zanotujete společně s hrdiny nějakou písničku od táboráku. Tohle je prostě ideálně namíchaná směs nostalgie, kritiky i absurdnosti, přesně jak to znáte zvláště u Hřebejka s Jarchovským. A dalším bonusem tohoto často neprávem opomíjeného filmu jsou mladí herci, kteří dnes platí za ikony českého filmu. Třeba naivní pionýrka „Tráva“ v podání Ani Geislerové nebo vyhublý „Saďour“ Jiřího Stracha. Prostě je to letní táborová kultovka, která vás buď vrátí do minulosti, nebo v případě mladších ročníků připraví na veškerá táborová úskalí. Naštěstí osud tomu chtěl a Krejčíkovi se podařilo nakonec natočit také filmovou verzi. Ovšem pro roli Anděly se mu Jiřina Jirásková zdála už stará, tak obsadil Ivu Janžurovou. A Vladimír Pucholt zase emigroval, a tak se roztomile opilým Halibutem stal Jiří Hrzán. Vznikla tak bláznivá a hlavně nezapomenutelná filmová komedie. Není se čemu divit, že tento text Krejčík tak miloval. Kromě komických situací vyplývajících z noční hry na schovávanou jsou zde brilantně napsané dialogy. Krejčík také při natáčení přísně trval na přesném dodržování textu a improvizace se mu příliš nezamlouvaly. Asi nejvýstižněji by se Pension pro svobodné pány dal charakterizovat takto: „Pravá dáma ví, kdy odejít. Ale pravý gentleman ji nenechá odejít.“ Pějme píseň dohola ROK 1990 Režie Ondřej Trojan HRAJí Václav Chalupa, Ulrika Kotajná, Ladislav Brothánek, Jan Procházka, Radek Říha, Jiří Strach, Jitka Andělová, Aňa Geislerová… DélKA 103 min. Hodnocení: ČSFD.cz 71 % Redakce CS Film | 12. srpna TV program CS Film najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink Pro přehrání videa se připojte k internetu