kino / dobrodružný Text Vojtěch rynda | FOTO Falcon Vojtěch Rynda český filmový publicista Král Simba vládne zvířatům i technologiím Lví král Filmová recenze Vojty Ryndy Lví král patří v sérii předělávek starších filmů studia Disney k nejpovedenějším. Daří se mu zopakovat triumf tři roky staré Knihy džunglí, v níž režisér Jon Favreau použil fotorealistickou animaci. Nyní ji Favreau dovedl k ještě větší dokonalosti. Ve Lvím královi se s ní však pojí odklon od komediálního ladění, který někteří fanoušci originálu nepřekousnou. P ůvodní Lví král v kinech zaburácel v roce 1994, zhruba v polovině desetiletého období dnes nazývaného Disneyovská renesance. Slavnému studiu se po stagnaci v 70. a 80. letech podařilo postavit zase na nohy díky sérii animovaných snímků založených na známých, často pohádkových předlohách: patří mezi ně třeba Malá mořská víla, Kráska a zvíře, Aladin nebo Pocahontas. V dnešní době, kdy konglomerát Disney dominuje globální audiovizuální zábavě, studio tyto filmy převléká do současného kabátu. Ať už jsou nové verze opět animované, nebo pro změnu hrané, hrají v nich klíčovou roli špičkové digitální triky, jež nezřídka převládají nad příběhem a filmovým vypravěčstvím. Disney se však v tomto předělávání neomezuje jen na období své renesance: sahá i daleko hlouběji, jako třeba v případě Dumba (1941) nebo Knihy džunglí (1967). Druhý jmenovaný snímek aktualizoval v roce 2016 režisér Jon Favreau ukázkovým způsobem: podařilo se mu zachovat kvality, hravost i poselství originálu, ale zároveň příběhu vtisknul bezprecedentní formu, v níž se naprosto věrohodná počítačová animace zvířecích figur zcela bezešvě spojovala s lidskou hereckou akcí. Favreauovi se podobná věc daří i u nového Lvího krále – se dvěma upřesněními. Lidská postava tu není žádná, byť mimiku zvířecím hrdinům stejně jako v případě Knihy džunglí poskytli lidští herci pomocí technologie motion capture. A v souvislosti s tím se změnila i nálada filmu. Zatímco původní film využíval kreslené animace, která umožňovala daleko větší stylizaci směrem ke komedii nebo bajce, nový snímek se pokouší o jakýsi hybrid fotorealisticky působících zvířat s lidským výrazem – a tato snaha o realismus a věrohodnost postavám do značné míry svazuje ruce, tedy tlapy, v dělání psích kusů. Někdy nálada dokonce výrazně potemní: zejména hyeny tentokrát působí skutečně nebezpečně a zle. Když se objevily první upoutávky na nového Lvího krále, řada obrazů v nich zcela jasně odkazovala na své předlohy v původním filmu, což vedlo k domněnkám, že se remake bude originálu držet záběr po záběru. Přestože si jsou snímky dějově i výtvarně velmi podobné, ten novější je téměř o půl hodiny delší, což tak věrnou nápodobu vylučuje. Tím pádem se aktuální film odvíjí i podstatně pomaleji, což dospělý divák zaznamená, ale dětskému by to vadit nemělo. Příběh je tentýž. Král africké savany, urostlý lví samec Mufasa, a jeho partnerka Sarabi představí poddanému zvířectvu svého novorozeného syna Simbu. Zatímco Mufasa rychle rostoucího lvíčka učí o zákonitostech přírody a principech vlády, králův mocichtivý bratr Scar se snaží zmocnit trůnu – a zneužije k tomu právě bezelstného Simbu. Vláká ho do rokle, kam s pomocí zlých hyen nažene splašené stádo pakoňů, a Mufasa při záchraně syna zahyne. Simba, stižený pocitem viny, který mu strýc vnukl, uteče do daleké země, kde se poflakuje pod vlivem nových přátel Pumby a Timona a jejich bezstarostně hedonistické filosofie hakuna matata. Scar s hyenami mezitím celou lví zemi rozvrátí. Díky kamarádce z dětství Nale však Simba pochopí, co je jeho úkolem… Jedním z důvodů, proč čtvrt století starý Lví král nestárne, je právě jeho jednoduchý, ale silný děj, stojící na odvěkých a nadčasových příbězích, nejznáměji použitých například v bibli nebo v Hamletovi. Stejně bytelné základy má tudíž i nová verze. Jasně rozvržené postavy nepotřebují sáhodlouhé představování: rezonují s archetypy, dětský divák se v nich rychle zorientuje a vytvoří si k nim vztah. Simbův vývoj je srozumitelný, protože chytře kopíruje fáze dospívání člověka, včetně odvrhnutí rodičovské autority, bezuzdného dovádění v adolescenci a v ideálním případě i přijetí zodpovědnosti a vlastní role v dospělosti. S hlavním tématem nalezení svého místa na světě se i tentokrát pojí dávka srozumitelně podané přírodní moudrosti: země nepatří nikomu, všechny zvířecí druhy jsou důležité a měly by koexistovat v koloběhu života. Tato ekologická rovina možná působí v nynější verzi ještě výrazněji – ať už ji tak vnímáme subjektivně kvůli zhoršujícímu se stavu planety, nebo proto, že ji podtrhuje ono fotorealistické zpracování. Lví král model 2019 skutečně vypadá jako přírodopisný dokument, v němž se zvířata na chlup podobná těm skutečným věrohodně pohybují v detailně vytvořených scenériích, ať už jde o savanu, poušť nebo prales. Až na to, že s podivuhodnou samozřejmostí mluví a dokonce zpívají. I nový film je muzikál, přičemž písničky jsou s jedinou nevýraznou výjimkou převzaté z originálu. V českém dabingu jsou přeložené poměrně slušně, byť jim přirozenost frázování a majestátnost anglických verzí chybí. Dabing dialogů je povedený – s výjimkou Dagmar Havlové, které důstojná a hrdá lvice Sarabi prostě nesedla. Všechna technická bravura počítačově vytvořeného vizuálu by pak neměla zastínit přínos střihače Marka Livolsiho, jehož precizní práce dává filmu tempo a pomáhá odlišovat státnické, temné i rozverné pasáže. Ve všech je Livolsi, který po dokončení snímku bohužel předčasně zemřel, stejně zručný, přestože má primárně komediální průpravu: stříhal například snímky Nesvatbovi a Ďábel nosí Pradu a podílel se na čtyřech filmech Woodyho Allena. Současný Lví král potvrzuje, že technologická udělátka, byť sebesofistikovanější, nejsou samospasitelná, a že o silný příběh by mělo jít až v první řadě. Jestli za další čtvrtstoletí vznikne opět nová verze, tentokrát třeba ve virtuální realitě, lze doufat, že děj a postavy Lvího krále opět nepodlehnou čistě formálním prostředkům. Pro přehrání videa se připojte k internetu Lví král režie Jon Favreau scénář Jeff Nathanson Herecké obsazení Donald Glover, Seth Rogen, James Earl Jones, Billy Eichner, Keegan-Michael Key, Chiwetel Ejiofor, Alfre Woodard… Délka 118 min. V kinech: od 18. července / Hodnocení: Pozitivní