kino / akční drama Text Vojtěch rynda | FOTO Bontonfilm Vojtěch Rynda český filmový publicista Sebelítost mezi vystřílenými zásobníky Filmová recenze Vojty Ryndy Ava se sice živí jako elitní nájemná vražedkyně, ale uvnitř je hromádkou neštěstí, která se může kdykoliv rozsypat při pohledu na lahvičku alkoholu v hotelové ledničce. Pokud člověk přijme, že snímek Ava: Bez soucitu není primárně akční film, může si ho užít jako zajímavou charakterovou studii poněkud netypické akční hrdinky ve velmi proměnlivém podání Jessicy Chastain. H ned v úvodní scéně – popravě slizkého finančníka na zadním sedadle odstaveného džípu – se Ava během několika minut změní z koketní naivky v chladnokrevnou vražedkyni a nakonec v rozhozenou holku, která neví co se sebou. Všechny tyhle polohy zvládá Jessica Chastain na výbornou, byť jsou ty proměny trochu divoké. Představitelka něžné maminky z Malickova Stromu života, rázné lobbistky z dramatu Případ Sloane nebo charismatické provozovatelky tajných heren pro smetánku Molly Bloom z životopisného snímku Velká hra měla vždy blíž k charakterním rolím a to, že si tentokrát zvolila postavu ženy s armádním výcvikem a povoláním zabíjet, může být poněkud překvapivé. Ava je nicméně hned několik postav v jedné a z jednoduché škatulky akční hrdinky se vymyká. Už jen tím, že z role chladnokrevné vykonavatelky rozsudku smrti Ava občas vypadává: má totiž tendenci se svých obětí vyptávat, co tak strašného provedly, že teď musejí zemřít. Ava dostává zakázky od tajné organizace, které se podobné vyptávání vůbec nelíbí. Ava má plnit, co se po ní chce, a ne se zabývat etickým rozměrem své práce. Tím spíš, že když na ni tyhle pochybnosti přijdou, většinou to nekončí dobře. Už jednou ji musel před vedením hájit její mentor Duke (John Malkovich). Tentokrát s Avou ztrácí trpělivost jiný Dukeův žák, prchlivý Simon v podání Colina Farrella. Alkohol, drogy… a výcvik Co hůř, Ava si v sobě nese komplikovaný osobní příběh. Jak ukazuje zručně sestříhaná titulková sekvence, jako chytrá a šikovná dívka před sebou měla zářivou kariéru, ale propadla závislosti na alkoholu a drogách. Jako poslední šanci se nechala naverbovat do armády, kde prošla výcvikem a dostala se do hledáčku zmíněné mocné organizace. Povaha její práce jí pochopitelně zabraňuje s kýmkoliv probírat, čím se živí, což pro ni zase tak těžké není: Ava se po konfliktu s otcem se svou rodinou rozešla a osm let si s matkou a sestrou jen sem tam zatelefonuje. Až teď, když otec zemřel, je zřejmě načase vrátit se domů do Bostonu a dát rodinné záležitosti trochu do pořádku. Jestli lze Avu považovat za akční hrdinku (jako že má za sebou čtyřicet zabitých „klientů“ a spoustu dalších lidí odpraví přímo na plátně), pak za vzdálenou příbuznou postav scenáristy, režiséra a producenta Luca Bessona. Ten ve filmech jako Brutální Nikita, Lucy nebo Anna ukazuje silné ženské postavy, které vzešly z velmi nepříznivých podmínek, ale řízením různých zákulisních organizací se z nich staly perfektně vycvičené stroje na zabíjení. Nelehkou minulost, například právě drogovou závislost, si však nesou stále v sobě a někdy jí musejí čelit. Vztahy vítězí nad akcí A Ava má nakonec víc práce právě sama se sebou a vlastními traumaty než s celými zástupy nepřátel, kteří na ni útočí například při zpackané misi na diplomatické půdě v Rijádu nebo v gamblerském doupěti právě v Bostonu. Akčních scén ve filmu není mnoho a působí poměrně rutinně; čest výjimkám jako je nečekané zakončení Aviny rvačky s „kolegou“ v nočním parku. Těžiště snímku leží jinde: v konverzačních scénách, které spojuje téma rodiny. Velmi povedená je například konfrontace mezi Dukem a Simonem, v níž se někdejší žák postaví svému duchovnímu otci, ale zbraně je třeba na chvíli odložit a věnovat se dětem. Beze zbraní, leč neméně třaskavá, je pak scéna probírání dávného rozkolu mezi Avou a její matkou nad partičkou karet. Matku hraje Geena Davis, nominovaná před téměř třiceti lety na Oscara za svůj výkon v dramatu Thelma a Louise. Právě film o tragickém osudu dvou žen, které se vzepřely mužskému diktátu, patří mezi důležité vývojové body na cestě vedoucí až k dnešní vlně snímků o emancipovaných (super)hrdinkách jako je Wonder Woman – jejíž jméno ve filmu o Avě ostatně padne. Rozervaná Ava Jessica Chastain střídá ve filmu možná až příliš mnoho poloh, ale nejpřesvědčivější je jako utrápená šmudla v černém nebo khaki oblečení, která se snaží poskládat si život konečně dohromady. Nesluší jí naopak exaltované výlevy, kdy se vrhá na bývalého přítele, jenž teď chodí s její sestrou, nebo kdy coby abstinující alkoholička předvádí etudy bažení po drinku. Zmíněný milostný trojúhelník je v ději poněkud nadbytečný, stejně jako motiv gamblingu: jedna závislost by byla úplně stačila. Colin Farrell i John Malkovich na plátně stráví jen minimum času a působí, jako by své role vzali z povinnosti, pro peníze nebo ze staré známosti s režisérem Tatem Taylorem. Ten natáčení převzal po Matthewu Newtonovi, jenž od režírování vlastního scénáře odstoupil kvůli svým aférám s domácím násilím. Taylor, podepsaný pod thrillerem Dívka ve vlaku, hororem Máma nebo jižanským dramatem Černobílý svět, má s akčním žánrem podobně jako Jessica Chastain jen letmé zkušenosti, ale Avu zvládl poměrně zručně. Nedostatky, tedy povědomé postupy až klišé, jsou v Avě spíše věcí scénáře. Vzdáleně příbuzná postava netradičního akčního antihrdiny zatíženého duševním handicapem, problematickou minulostí a rodinným traumatem byla v posledních letech zpracovaná daleko lépe například ve filmu Zúčtování, kde ji ztvárnil Ben Affleck. Film Ava, v české verzi zatížený nesmyslným podtitulem Bez soucitu, vykročil odvážným směrem, ale nabral si toho na bedra o trochu víc, než dokázal unést. Ava: Bez soucitu režie Tate Taylor Scénář Matthew Newton herecké obsazení Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich, Geena Davis, Common, Jess Weixler, Joan Chen, Diana Silvers.… Délka 98 min. V kinech: od 8. srpna / Hodnocení: Pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu