rozhovor Jak se hraje postava, které se stále říká „nic neříkej, nic na sobě nedej znát?“ To je velmi bystrá otázka, hlavně proto, že mnoho postav, které jsem hrál v minulosti, bylo spíš expresivních a akčních než pasivně hnaných situací. Někdy to bylo frustrující, ale frustrace je přesně to, co také cítí postava (Naze, pozn. red.), a já jsem velkým přívržencem využívat existující dynamiku a emoce, které se vyvinou na filmovém setu. V tomto případě jsem se musel uzavřít, držet pusu a přežít. A to velmi pomohlo k dotvoření mé postavy. A vypovídá to o preciznosti vize Stevena Zailliana, ve které jde vždy o to, aby divák promítnul své obavy a fantazie do určité fiktivní postavy. A to funguje pouze, pokud se nepřehrává, ale zároveň je tam dostatečně materiálu k tomu, aby vtáhnul diváka dovnitř. Šokovalo Vás něco, co jste se během natáčení dozvěděl o americkém justičním systému? Neznal jsem podrobnosti o tom, jaké to je být ve vězení na ostrově Rikers. Čím víc jsem se tím zabýval, tím víc se mi otvíraly oči. Jak jsem již říkal, slyšet příběhy jako ten o Chalífovi Browdersovi, vědět, jak dlouho byste mohl hnít ve vězení a čekat na soudní přelíčení… O tom jsem nic nevěděl a bylo to všechno dost šokující. Je Naz na začátku naivní? Víte, někde v sobě musíte mít nabroušené drápky, abyste to dotáhl tam, kam on na začátku příběhu – studuje vysokou školu, žije ve velkoměstě. Myslím si, že určitá naivita tam je, to ano, co se týče žen nebo drog či alkoholu, nebo jak se zachovat, když se ocitnete ve vězení na Rikers Islandu – ale myslím, že 99,9 % lidí by se cítilo ve stejné situaci dost naivně. Pro něj se z toho stává lekce v dospívaní a prvotního instinktivního sebepoznání a schopnosti přežít. Je to jako by vás někdo dal do pece a čekal, co z vás zbude. Jak se vyvine vztah mezi Nazem a Stonem? Často vztahy na natáčení zrcadlí vztahy na obrazovce a tím, že John Stone vezme Naze pod svá ochranná křídla, vytvoří se mezi nimi pouto – a to se rozhodně stalo mezi mnou a Johnem Turturrem. Snažil jsem se co nejvíce nasát z jeho hereckých zkušeností, podobně jako Naz zas vzhlíží ke Stoneovi. Vztah mezi Johnem Stonem a Nazem je zajímavý: na jedné straně potřebuje Naz pastýře v postavě Johna Stonea. Ale nastávají chvíle, kdy jak Naz, tak John Stone pochybují o tom, jestli je Naz vůbec ovce. Není ve skutečnosti vlk? Stále jsou tam chvíle, kdy si Naz myslí, „co sakra může tenhle člověk vědět o mé realitě a o tom, co se ze mě stalo?“ Je to jako exkurze do sebe sama, není to tak? Cesta do vlastního srdce a temnoty. Jak Vás ovlivnilo natáčení v New Yorku? Znamenalo to, že jsem se mohl v rámci přípravy podívat a prozkoumat Rikers (vězení, pozn. red.), navštívit gymply v Queensu a v Bronxu, charitativní spolky pro jihoasijskou mládež ve čtvrti Jackson Heights; hovořit s lidmi, kteří byli právě propuštěni z (vězení, pozn. red.) Rikers; a nebo s obhájci, kteří si tím systémem prošli – tak to všechno pro mě bylo velké. Už jen poznat Queens a strávit tam čas, vytvořit si pouta v té komunitě. Jaké to je být na místě, jako je (vězení, pozn. red.) Rikers Island? Dokáže to být velmi citově vyčerpávající, už jen se do toho místa vžít. Ale nakonec máte zodpovědnost, v rámci situace, vůči těm lidem, kteří se vám otevřeli, když jste se připravoval a dělal si výzkum. To je to, na co nikdy nezapomínám. V době natáčení vyšel příběh o Chalífovi Browderovi – mladém muži, který byl v Rikers tři roky a tragicky zemřel, když spáchal sebevraždu potom, co byl propuštěn, protože trpěl PTSD (posttraumatickou stresovou poruchou, pozn. red.). To jsou věci, které vás motivují. Popíšete nám, koho hrajete? Moje postava je Nasir Khan, univerzitní student z Queensu v New Yorku. Pochází ze čtvrti Jackson Heights (městského obvodu Queens, pozn. red.), což je srdce jihoasijské komunity v New Yorku. Jeho táta je taxikář a hádám, že Nasir touží po americkém ideálu – stát se úspěšným. Chce vystudovat univerzitu, dostat dobrou práci; mám pocit, že je tak trochu housenka, která touží stát se motýlem. Takže jednoho dne je pozván na mejdan a půjčí si tátův taxík. Na cestě potká krásnou, záhadnou dívku, a pak se vše jaksi vymkne kontrole. Proč jste tu roli chtěl? Přečetl jsem scénář a byl velmi dobře napsaný. Vlastně jsem ani nevěděl, kdo ho napsal. Vzpomínám, že když jsem ho dočetl, napadlo mě, „tihle autoři mají před sebou skvělou budoucnost!“ A pak jsem zjistil, že jde o Stevena (Zailliana, pozn. red.) a Richarda (Price, pozn. red.) a já na to: „Aha, jo, tak to dává smysl.“ Jaký má Naz jako muslim v New Yorku status? Smutná pravda je, že žijeme v době války, hospodářského poklesu a nerovnosti. A to vede k předsudkům. A následkem toho je bohužel muslimská menšina jedna z těch výrazněji diskriminovaných. Ale spousta dalších menšin to cítí také. Když jsem si dělal výzkum v rámci příprav na roli, velmi zajímavé bylo vidět realitu vězeňského průmyslového komplexu. Navštívili jsme Rikers Island (hlavní vězeňský komplex ve městě New York na ostrově Rikers, pozn. red.): je to čistě černošská instituce – od dozorců po všechny vězně. Otevře to člověku oči a zároveň je to skličující, a také to odhaluje, jak vypadá systémový rasizmus. Ale musím podotknout, že si nemyslím, že autorský úmysl zde nutně byl zkoumat islamofobii nebo rasizmus v kriminálním soudnictví. Myslím, ze určitá témata vyjdou najevo přirozeně, už jen z toho důvodu, že se autoři snaží vylíčit svět, o kterém píší, autenticky. Ale co se týče Nazovy situace, je v něm hluboko zakořeněná nedůvěra k autoritám. Vezměte si, že NYPD (newyorská bezpečnostní složka, pozn. red.) stále pozoruje vaši komunitu, vaše mešity… Konají se policejní „sting operations“ – snaha bezpečnostních složek chytit mladé muslimy do pasti (stylem nečekaných policejních zátahů, pozn. red.) – to vše v Nazovi utvrzuje nedůvěru k detektivům a k systému trestního soudnictví. Natáčení ve vězení dokáže být opravdu vyčerpávající Riz Ahmed rozhovor s hlavním představitelem krimi seriálu jedna noc Text HBO | FOTO HBO V novém seriálu Jedna noc z produkce HBO hraje Riz Ahmed studenta z Queensu, jemuž jedna noc obrátí život vzhůru nohama. V rozhovoru nám prozradil, co ho na roli lákalo a jak se na natáčení připravoval. Riz Ahmed *1. 12. 1982 herec Britský herec debutoval v televizním filmu Po stopách 11. září v roce 2006. Postupně se začal objevovat v seriálech jako Wired nebo Dead Set, větší hereckou příležitost dostal v komediálním dramatu Čtyři lvi po boku. Jeho zatím nejznámější rolí je kameraman Rick v psychologickém thrilleru Slídil, letos se kromě seriálu Jedna noc objeví i v nejnovějším filmu o Jasonu Bourneovi. Kromě herectví se věnuje i hudbě, v roce 2011 vydal pod pseudonymem Riz MC album Microscope.