televize / sport Text Tomáš Richtr | FOTO profimedia.cz Těžká váha Formule 1 Formule 1 Nejrychlejší závod roku, italská Monza, je další etapou klání, které Formule 1 dlouhá léta nepamatuje. Piloti Ferrari Charles Leclerc nebo Carlos Sainz nebudou mít velké šance potěšit domácí fanoušky, kteří se po roční absenci vrací na tribuny. Záře pomyslných reflektorů totiž bude patřit jezdcům Mercedesu a Red Bullu – Hamiltonovi a Verstappenovi. O d sezony 2014, kdy Formule 1 přešla na současné hybridní pohonné jednotky, slaví titul pouze Mercedes a Lewis Hamilton, kterého v roce 2016 porazil týmový kolega Nico Rosberg. V letech 2017 a 2019 to chvíli vypadalo na to, že by Mercedes mohl potrápit Sebastian Vettel z Ferrari, ale po dvou třetinách každé sezony ikonická stáj výkonnostně zkolabovala a bylo po napětí. O to větší je letošní překvapení, když Mercedesu a Hamiltonovi pořádně zatápí Red Bull a Max Verstappen. Letošní ročník je navíc posledním, kdy se závodí se současnou technickou specifikací formulí před velkými novinkami příštího roku. Mělo se tedy za to, že výkonnostně na tom bude Mercedes a ostatní týmy podobně jako vloni. A loňský ročník Mercedes s Lewisem Hamiltonem přehledně vyhrál. Co je tedy letos jinak? V čem tkví úspěch Red Bullu? Red Bull pro letošní rok dostal o hodně lepší motor Honda a navíc vylepšil aerodynamické fungování svého auta natolik, že v kombinaci s novým motorem a čím dál lepším závodníkem za volantem, Maxem Verstappenem, představuje pro Mercedes skutečnou konkurenci. Úvodní závod v Bahrajnu patřil výkonnostně Red Bullu a nebýt chyby Maxe Verstappena, celkem komfortně by vyhrál. Následující závod na Imole rozložení sil potvrdil. V chladném počasí měl Mercedes potíže pracovat se svými pneumatikami a poté, co Verstappen po startu vytlačil Hamiltona z dráhy, dojel si pro pohodlné vítězství. V Portugalsku se situace otočila. Mercedesu fungovaly pneumatiky lépe. V poslední táhlé zatáčce okruhu Mercedes fungoval lépe, což se ukázalo jako rozhodující faktor v rozložení sil mezi ním a Red Bullem. Také v Barceloně fungoval Mercedes lépe. Verstappen si opět vyboxoval první pozici po startu, ale Mercedes s Hamiltonem využili taktiku dvou pitstopů a šest kol před cílem si pro sebe získal první místo zpět. V ulicích slavného Monte Carla si Max Verstappen dojel pohodlně pro vítězství a podobné by to bylo také v Baku, nebýt exploze jedné z pneumatik na jeho Red Bullu. Jen dílem štěstěny zde Hamilton také nebodoval. Ve Francii nasadil Red Bull nový motor Honda a výkonnostně Mercedes přetlačil. Verstappen vyhrál také oba závody na rakouském Red Bull Ringu. Britsko-maďarská katastrofa Závody ve Velké Británii a v Maďarsku přinesly neplánované zvraty. Na Silverstonu po chybě Lewise Hamiltona Max Verstappen tvrdě havaroval, a pak chyba druhého pilota Mercedesu Valtteriho Bottase na Hungaroringu odrovnala rovnou oba piloty Red Bullu. Ten tak přišel o průběžné vedení v šampionátu. Po letní přestávce se šampionát opět rozjel populárním závodem v Belgii a Verstappenovou domácí velkou cenou v Nizozemsku, kam se Formule 1 vrátila po dlouhých 36 letech. Zvítězit může jen jeden Každá z letošních velkých cen je obdobou jednoho kola dlouhatánského boxerského zápasu v nejtěžší váze. Výhoda se přelévá z jedné strany na druhou, ale nějaké K.O. nepřipadá v úvahu. Rozhodovat budou samozřejmě mistrovské body. A zatím vše nasvědčuje tomu, že to bude hodně těsné až do posledního závodu. Konkrétní podobu závěrečné třetiny sezony ovlivní rušení některých velkých cen a jejich náhrada za jiné. Paradoxně to nepředvídatelnost letošního boje o titul ještě prohloubí, protože týmy budou v nejistotě, na kterých okruzích se bude závodit. O to těžší bude se na ně specificky připravit. To ale divákovi programů Sport 1 a 2 HD, které zprostředkovávají přímé přenosy ze všech velkých cen, určitě vadit nebude. Formule 1 – Velká cena Itálie Sport 1 a 2 HD | 12. září TV program Sport 1 a 2 HD najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink