televize / film Text Matěj Štěpán | FOTo Cinemax Kmotr aneb mafián, který to vše začal Když se řekne slovo mafián, většina lidí si představí staršího muže v obleku, s vlasy sčesanými dozadu a kloboukem na hlavě. Málokdo však ví, že tuhle ikonickou image světu vtiskli režisér Francis Ford Coppola a představitel mafiánského šéfa ve filmu Kmotr – Marlon Brando. O d chvíle, kdy legendární snímek Kmotr vstoupil do kin, brzy uplyne už pět dekád. Je proto obdivuhodné, že symboly, které vytvořil, stále přežívají. Řada kritiků dokonce tvrdí, že Kmotr definoval mafiánský žánr tak silně, že přežil v prakticky nezměněné formě až do současnosti. Ať už této trilogii plné hvězd přisuzujete jakoukoliv důležitost, jisté je, že jde o zatraceně povedený umělecký počin. A to původně vůbec neměl vzniknout. Kmotr V minulém programovém období Skylink odvysílal první díl Kmotra. Ten na stříbrné plátno přinesl stejnojmennou novelu Maria Puza o mafiánském klanu Corleonových. Dnes již prakticky klasický příběh vypráví o mafiánské rodině, jejíž kriminální činnost roste, roztahuje se po obou stranách Atlantického oceánu, a ona proto musí bojovat o udržení křehkých pozic. Režisér Francis Ford Coppola při natáčení vůbec netušil, jak velkolepé dílo mu kvete pod rukama. Nabídku na režii italské gangsterky přijal totiž jen proto, že jeho produkční společnost, kterou založil s Georgem Lucasem, měla dluhy. Když se svého kolegy, známého dnes hlavně pro Hvězdné války a Indianu Jonese zeptal, zda do toho má jít, George Lucas odvětil: „Myslím, že nemáš na výběr. Máme dluhy.“ A premiéru Kmotra strávil zavřený v hotelu psaním scénáře na Velkého Gatsbyho. Na slavení pro nedostatek peněz neměl čas. Kmotr II I přes enormní tlak, který na režisérovi byl, tak nakonec stvořil mimořádné dílo oceněné třemi Oscary. Pokračování na sebe tedy přirozeně nenechalo dlouho čekat a přišlo o necelé dva roky později. Mafián Michael Corleone se zde snaží expandovat „byznys“ do Las Vegas, Hollywoodu a na Kubu. Ve filmu se opět setkáte s dnes ikonickými mafiány Alem Pacinem a Robertem de Nirem. Navzdory očekávání se do dvojky nevrátil samotný šéf – Marlon Brando. Ten nabídku odmítl, protože mu studio neschválilo jím navrhnutý několikamilionový honorář. A i když se po dlouhých vyjednáváních dohodli na pár scénách, které by se stihly natočit za jediný den, Marlon Brando nakonec na natáčení stejně nepřišel a režisér musel ještě ten den scénu přepsat. I tak je druhý Kmotr filmem objevujícím se často mezi nejlépe hodnocenými snímky v historii. Kmotr III Jestliže jedničku a dvojku od sebe dělily pouhé dva roky, na třetí díl si fanoušci počkali dlouhých šestnáct let. Francis Ford Coppola ve druhém díle příběh uzavřel a neměl potřebu se k němu vracet, i když po tom studia hlasitě volala. Režisér se místo toho pustil do natáčení jiných klasik – Apokalypsy, Ztracenců a The Cotton Club. Filmů sice výborných, ale rozhodně méně zapamatovatelných než nesmrtelný Kmotr. Co ho nakonec přesvědčilo vrátit se k sáze Corleonů? To samé, co ho donutilo natočit jedničku. Dluhy. Aby zachránil svou produkční firmu, pustil se do díla, o kterém se předem vědělo, že bude lukrativní. Jenže, světe div se, odvedl stejně skvělou práci, jako u prvních dvou dílů. Uvidíte zde pokračování příběhu Michaela Corleona, teď už staršího pána, kterak se snaží zločinecké impérium zlegalizovat. Ale jednou mafián, navždy mafián. Ostatně uvidíte sami, až se posadíte k televizi a budete svědky nestárnoucí filmové klasiky. Sledujte kmotra na Skylinku Kmotr II | Cinemax | 9. září Kmotr III | CINEMAX | 16. září Cinemax najdete v balíčku Kompletní programová nabídka Skylink Pro přehrání videa se připojte k internetu