kino / Akční drama Text Vojtěch rynda | FOTO Vertical Ent. Vojtěch Rynda český filmový publicista Za všechno může čas Filmová recenze Vojty Ryndy Každý snímek Christophera Nolana je událost. Vizionářský filmař vždy šponuje možnosti výpravných hollywoodských podívaných na maximum a zároveň testuje, jak komplikovaný děj mainstreamový divák snese. Po snové architektuře v Počátku, kosmické relativitě v Interstellar nebo vyprávění pozpátku v Mementu ve své novince Tenet zkouší opět další časoprostorové triky. K romě toho, že jde o nový spektákl Christophera Nolana, je Tenet jedním z nejočekávanějších filmů roku 2020 i proto, že jako první velký hollywoodský blockbuster po karanténě testuje odvahu diváků vrátit se do kin. Očekávání vzbuzoval i fakt, že tvůrce – jak je u něj obvyklé – informace o ději tajnůstkářsky tutlal. Z tiskových materiálů i z upoutávek se vědělo hlavně to, že půjde o třetí světovou válku a o obracení toku času a že hlavního hrdinu ztvární John David Washington, známý z protirasistické satiry BlacKkKlansman. Vyprávět film pozpátku není žádná novinka: Christopher Nolan si to vyzkoušel právě už v Mementu, Češi mají komedii Happy end scenáristy Miloše Macourka a režiséra Oldřicha Lipského, příkladů je řada. Nolan je ale v možnostech využívání filmového média vždy daleko napřed oproti ostatním a nějaké „obyčejné“ vyprávění pozpátku už je mu málo. V Tenetu přichází s komplikovanějším konceptem. Řekněme, že v budoucnosti existuje technologie, která umožňuje posílat věci a bytosti proti směru času. Bezejmenný hlavní hrdina filmu, který je v závěrečných titulcích označen prostě jako Protagonista, si to vyzkouší na elementárním příkladu: místo, aby byla kulka z pistole vystřelená, „sama“ skočí do hlavně zbraně. V ději padají termíny jako obrácená entropie, invertování nebo časový obchvat, používají se přístroje zvané turnikety, obracení času s sebou nese různá převracení zákonů termodynamiky a celé to zní velice složitě. Jak se ale Protagonista také dozví, cílem není to pochopit (na první zhlédnutí to ani není možné), nýbrž vnímat. Je děj složitý, anebo ne? Přestože jde člověku z vyprávění hlava kolem, je skutečně nejlepší se do něj prostě ponořit a vědět, že to všechno dává nějaký smysl. Nolan je vyhlášený hračička a perfekcionista a jeho filmy drží pohromadě jako bytelné konstrukce, jen s vlastními pravidly časoprostoru. V Počátku Nolan vytvořil systém snů vnořených do snů, v nichž čas ubíhá různě rychle. Ve sci-fi Interstellar nechal postavy stárnout odlišným tempem kvůli extrémní gravitaci a komunikovat spolu z páté dimenze do trojrozměrného světa minulosti. A v Dokonalém triku zase divákovi hned na úvod vysvětlil, jaký trik na něj zkusí – a přesně to pak také udělal, ale zároveň takovým způsobem, aby ho dostal na lopatky. I v Tenetu se hodně vysvětluje. Zmíněnou předváděčku s kulkou Protagonista absolvuje poté, co se účastní zpackané akce v Ukrajinské státní opeře. Měl pomoci zachránit prozrazeného agenta a zajistit jakýsi artefakt, ale nakonec vyvázl jen tak tak živý. I tak se ale osvědčil, a tak je z pozice „obyčejného“ špičkového agenta povýšen do pozice agenta supertajného – a to natolik, že nejdřív ani neví, pro koho pracuje a proč. Vodítkem mu je jen slovo „tenet“ a gesto spojených rukou, které mu má otevírat dveře. Brzy se spojí s informovanějším parťákem Neilem a postupně se dozví, že bojuje ve třetí světové válce. Lidstvo z budoucnosti se snaží zničit lidstvo současné a jako vedlejší efekt tohoto boje se do dnešní doby dostávají i ony „invertované“ technologie. Autohonička nové úrovně Zní to příliš abstraktně? Namísto neznámých protivníků z budoucnosti se Protagonista musí utkat s velice současným nepřítelem – nelítostným ruským miliardářem Andrejem Satorem. Ten skupuje umělecká díla, získává plutonium 241 z rozkradených sovětských zásob, komunikuje s budoucností, a navíc drží přeneseně i doslova pod krkem svou krásnou manželku Kat, která ho nenávidí, ale nemůže ho opustit, neboť by tak ztratila svého syna. O většinu z toho ve skutečnosti příliš nejde: jsou to jen postavy, motivy a vějičky známé z jiných špionážních filmů v čele s bondovkami, které prostě pohánějí děj vpřed a dávají záminku k velkolepým akčním scénám a vypjatým konverzacím. A obojí v Tenetu naštěstí funguje skvěle. Už úvod v opeře je strhujícím explozivním baletem, který diváka záměrně zcela dezorientuje, ale zároveň mu připraví půdu pro další dění. Loupež z obrněného vozu a následný zápas o kořist na dálnici v estonském Tallinnu, při níž auta v děsivých rychlostech jezdí dopředu i pozadu v čase i fyzicky, posouvá autohoničku – oblíbený prvek akčního žánru – zase o úroveň výše. Rvačka dva na dva (a jsou to skutečně dva?) nebo koordinovaný útok dvou týmů protichůdných v čase na zapomenuté tajné město Stalsk-12 kdesi na Sibiři jsou scény využívající zápletku s obracením času na maximum – a ždímající diváckou pozornost do poslední kapky. Vypjaté konverzace Kat s Andrejem nebo oddechové prohozy mezi Protagonistou a Neilem emoce eskalují nebo zklidňují zase jiným způsobem. A vskutku zajímavé obsazení Washington – syn slavného Denzela a původní profesí hráč amerického fotbalu – se v postavě mlčenlivého agenta dokonale našel, ale herecky si v roli Neila film krade pro sebe Robert Pattinson, jenž tak definitivně setřásá nálepku „toho hezouna“ ze série Twilight. Zatím málo známá Elizabeth Debicki je pro roli křehké, leč odhodlané Kat skvělou volbou a shakespearovský herec a režisér Kenneth Branagh pojímá Andreje Satora jako úsměvně přehnaného arcipadoucha. Tenet může navenek působit trochu studeně – jako příliš vykalkulovaná hříčka a jako přehnaná exhibice scenáristické bravury a režijní suverenity. Pod vší tou filmařskou frajeřinou ale tepe srdce Nolana coby filmového fanouška, pro něhož je vyprávění nejmilovanější hračkou a životní vášní. Pořád je tam, i když skrytější než třeba ve zmíněném Dokonalém triku nebo v prvním dílu Nolanovy trilogie o „temném rytíři“ Batman začíná. Ale tím spíš je dobré držet se oné rady Protagonistovi i publiku: „Nesnažte se to pochopit. Vnímejte to.“ Tenet REŽIE Christopher Nolan SCÉNÁŘ Christopher Nolan HERECKÉ OBSAZENÍ John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine… DÉLKA 150 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu V kinech: od 27. srpna / Hodnocení: Pozitivní