kino / dokument Text Matěj Štěpán | FOTo Pannonia Ent. historie New Orleans za 104 minuty New Orleans je už dlouho jednou z ikon světové hudby. Jasně, vedle toho existuje Nashville, Kansas City nebo Chicago, ale jenom New Orleans se může pyšnit nálepkou autentické kolébky jazzu a blues. v kinech od 15 října A stejně jako existuje celá řada muzikálních amerických měst, byla již natočena celá řada dokumentů o legendě jménem New Orleans. Tento snímek ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co kdy na toto téma vzniklo. Začíná u gospelu, pokračuje rock'n'rollem a končí moderním hip hopem. Snaží se tak bohatou historii tohoto města pojmout v relativně krátkém časovém úseku necelých dvou hodin a světe div se, daří se to. Terence V čem se skrývá kouzlo úspěchu? Trvalo to tři roky a nespěchalo se. Terence Blanchard, hudebník a moderátor, se dal dohromady s producentem a režisérem Michaelem Murphym a pomalu se pustili do portrétu města, zastavujíc se u všeho, co stálo za to, neopomíjejíc žádný detail. Rozhovory nejsou příliš dlouhé, materiálu je dostatek, hraje se tu na všeobjímající ilustraci složenou z archivu Murphyho, který si budoval několik desítek let. Hudebníci, historikové, a dokonce i ti, kteří se na scéně přímo nepodíleli, ale byli děním ovlivněni… Prostě paleta, na kterou je radost se koukat. Pěkně popořádku Aby se v tom všem divák neztratil, události jsou řazeny hezky po sobě od dob, kdy otroctví bylo ještě v Americe považováno většinou za přijatelné, až po moderní dobu, kdy je za přijatelné považované už jen extrémistickou menšinou. Je tak hezky vidět, jak se různé události nemající s hudbou nic společného do místní kultury otiskly. Postupně zjistíte, jak se zde uplatnily kubánské a africké rytmy, jak se zrodily brass a big bandové skupiny a jak do toho všeho byl přimíchán ten již zmíněný rock'n'roll. Jaké to je? Rychlé, energické, bez zbytečných prodlev. Uteče to daleko rychleji, než byste od této stopáže čekali. Obraz střídá obraz, film toho musí hodně stihnout a nemá na to věčnost. Působí to trošku jako oceněný snímek Whiplash s J. K. Simmonsem. Zároveň ale nebudete mít pocit ochuzení o detail. Dostanete do sytosti všeho, u čeho se film zastaví. A právě tohle tempo, energie a všudypřítomná radost, která je z celého filmu cítit, si vás získá i kdybyste nepatřili mezi příznivce hudby či Spojených států amerických. Vypráví se zde silný a nadmíru napínavý příběh. Murphy Michael Murphy se filmům o hudbě věnoval prakticky celou svou profesionální kariéru. Tíhne sice primárně k jazzu a funky, ale velmi dobře se vyzná i mimo tyto žánry. Samotnému New Orleansu zasvětil pár projektů, ostatně tímhle městem se zabýval hned jeho první film. Z dokumentu je intenzivně cítit, že tvůrce je hudební fanoušek, a jeho fanouškovství je nakažlivé. Znáte to, někteří lidé mají talent vás svými zájmy nakazit, i kdyby vyprávěli o squashi či golfu. Pro nedokumentární tipy Lze chápat, že se vám do toho zrovna nechce, protože vás dokumenty nijak zvlášť neuchvacují. Je pravda, že tenhle formát má tendenci být poněkud nudný, pokud to tedy zrovna není show a lá Michael Moore nebo se nejedná o nějakou šťavnatou konspirační teorii zabývající se tvarem planety Země. Ale vězte, že tenhle film má natolik strhující tempo a neobvyklé charisma, že o něm po zhlédnutí budete psát svým příbuzným. New Orleans: Město hudby režie Michael Murphy Scénář Michael Murphy herecké obsazení Terence Blanchard (prův.), Harry Connick, Jr., Wynton Marsalis, Arthel Neville, Robert Plant, Bonnie Raitt, Sting.… Délka 104 min. Pro přehrání videa se připojte k internetu