televize / sport Text Tomáš richtr | FOTO sport 1 a 2 hd Ferrari zkusí v Japonsku po 16 letech vyhrát Snaha získat letošní titul mistra světa je doslova spanilou jízdou pro Maxe Verstappena a tým Red Bull. Když po šestém závodě sezóny ve Španělsku převzal úřadující šampion vedení v průběžném pořadí mistrovství světa od pilota Ferrari Charlese Leclerca, už jej nepustil. A od té doby stabilně a přesvědčivě navyšuje svůj náskok. V první třetině sezóny, ve které se jede celkem na dvaadvacet velkých cen, to vypadalo na vyrovnaný souboj Ferrari s Red Bullem. Ale čím byl Red Bull silnější, tím víc bylo Ferrari pod tlakem a začalo dělat chyby. A to až tak velké, že i samotní fanoušci sportu si začali dělat z týmu legraci. Nebo naopak ti rozzlobenější začali volat po změnách ve vedení stáje. A zatímco dva se perou, třetí se směje. Nebo alespoň usmívá. Tým Mercedes neodhadl dobře nová technická pravidla platná od letošní sezóny a ve srovnání s předchozími roky výkonnostně zaostává. Ale na autě usilovně pracuje a postupně jej zrychluje. George Russell tak stál už sedmkrát na stupních vítězů, jeho slavnější kolega Lewis Hamilton šestkrát. A co víc: Mercedes ve zbývajících závodech zabojuje s Ferrari o druhé místo v konečném pořadí. A třeba získá to vytoužené letošní vítězství. Lewis Hamilton zatím vyhrál alespoň jednou v každé sezóně, ve které závodil – což je od roku 2007! Povést se mu to může během nadcházejících velkých cen v Japonsku nebo v Severní Americe. Po letech pandemického trápení se totiž šampionát F1 vrací na velmi populární okruh Suzuka. Je to dráha úzká, velmi rychlá a jako jediná se vyznačuje mimoúrovňovým křížením. Tím, že se tradičně jezdí v závěrečné fázi šampionátu, byla Suzuka svědkem řady historických momentů. Dnes již nezapomenutelná rivalita mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem a jejich kolize v sezónách 1989 a 1990. Nejprve oba jako piloti stejného týmu McLaren, o rok později soupeři z jiných stájí poté, co se Alain Prost přesunul do Ferrari. V roce 2000 na japonské Suzuce získal Michael Schumacher svůj první titul pro Ferrari. Schumacher byl prvním pilotem Ferrari, který získal titul, po Jodym Scheckterovi o 21 let později. Na svého nejnovějšího šampiona nyní Ferrari čeká od roku 2007, kdy titul získal Kimi Räikkönen. Čekání je tedy dnes již 15 let dlouhé a letos ukončeno určitě nebude. Když jsme zmínili Räikkönenovo jméno, musíme připomenout jeho legendární výsledek z japonské Suzuky v roce 2005, když předjížděcím manévrem v posledním kole vyhrál velkou cenu po startu ze sedmnáctého místa. Stalo se tak rok poté, kdy Velkou cenu Japonska vyhrál Michael Schumacher. Bylo to zatím poslední vítězství Ferrari v Japonsku. Triumf v kvalifikaci a s tím spojený zisk prvního místa na startu neznamená mnoho. Ze 35 velkých cen, které se na Suzuce doposud odjeli, jich jen šestnáct vyhrál ten, kdo startoval z prvního místa. Není pochyb o tom, že návrat do země vycházejícího slunce poprvé od roku 2019 bude mimořádnou podívanou, kterou lze živě sledovat na programech Sport 1 HD a Sport 2 HD. Formule 1 – Velká cena Japonska Sport 1 a 2 HD | 9. října TV program Sport 1 a 2 HD najdete v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink