Recenze kino recenze ještě většího kritika Kamila Fily Text Kamil Fila | FOTo Forum film CZ Udělat remake tak klasického filmu, jakým je Sedm statečných, si koleduje o pořádnou nenávist, nebo alespoň opovržení. Možná ale v Česku má toto dílo ještě nedotknutelnější status než v samotné Americe, protože to byl přece jenom jeden z mála westernů, které se tu za minulého režimu směly hrát. Důvody není těžké uhádnout. Odhlédneme-li od romanticky podaného pistolnictví, vypráví příběh především o vykořisťování rolnické třídy. Dovolím si tedy jednu svatokrádežnou tezi: podle mě je nová verze, kterou natočil padesátiletý režisér Antoine Fuqua, o něco lepší film, ovšem bude zatracena a zapomenuta. Z atímco Američané mají western jako svůj národní žánr, v němž se vypořádávají se svou minulostí, kdy dobývali cizí kontinent a dali zde vzniknout nové civilizaci, pro Čechy je western přeludným snem o lepším světě, ale možná spíš jenom hrou na kovboje a indiány. Navíc, korpus české divácké zkušenosti je mimořádně zdeformovaný tím, že naši představu o westernech určovaly adaptace mayovek (které Američané považují za směšný brak) a Leoneho Tenkrát na Západě, jež zase bývá považováno za jakýsi barokně operní western, spíše exces a konec žánru, než něco, co zapadá do zlatého fondu. Sedm statečných z roku 1960 zase patří do sklonku éry „neproblematických westernů“, které skutečně sloužily především k jitření klukovské fantazie, ale o skutečných podmínkách na Divokém západě nevypovídaly skoro nic. Už od konce 60. let sem však přicházely anti-westerny, plné špíny, krve a deziluze z toho, že běloši páchali genocidu na indiánském obyvatelstvu, založili své bohatství na otrokářství a většina tzv. hrdinů nebo renegátů byli vypití alkoholici a nebezpeční psychopati. Na westerny se navíc přestalo chodit a téměř se přestaly vyrábět. Dříve prestižní žánr, který demonstroval možnosti širokoúhlého plátna, se stal spíše televizní záležitostí – není tedy ani divu, že první remake Sedmi statečných byl hrozivě špatný televizní seriál. Dnes Hollywood vyrábí western pro kina zhruba jen jednou za tři čtyři roky a obvykle se bojí komerčního neúspěchu. Pravda, jsou tu i oscarové hity jako Nesmiřitelní, Opravdová kuráž nebo z poslední doby Nespoutaný Django, ale také řada propadáků, včetně Tarantinova filmu Osm hrozných. Antoine Fuqua použil při předělávce Sedmi statečných stejnou metodu jako u svého dřívějšího Krále Artuše. Svlékl legendu z pozlátka a oděl ji do šatů ušpiněného realismu. Pochopitelně, stále je to realismus nikoli dokumentární, ale spíše hyperrealismus ostrého obrazu a zvuku, realismus, který více zdůrazňuje negativní stránky postav, ale pořád se drží mnoha klišé, především těch, že všichni zúčastnění jsou vynikající rychlí střelci. Je také zjevné, že mnohem méně navazuje na film z roku 1960, ale více se zhlíží v původním snímku z roku 1954 – Sedmi samurajích. Upřímně, vedle Samurajů vypadají šedesátkoví Stateční jako pouhá technicolová limonáda, z níž téměř úplně zmizela hlavní tenze originálu. U Samurajů byl klíčový třídní původ postav a nepřekročitelnost kompetencí, kdo si co může vůči komu dovolit. V šedesátkových Statečných jde spíše o vztah nikoli mezi třídami v jedné společnosti, ale vztah dvou zemí – té „podřadné“ – Mexika a té nadřazené – USA, která učiní pořádek za svými hranicemi. Nedá se říct, že by šlo vyloženě o zlý šovinistický kousek, základ příběhu pořád tvoří solidarita, slitování a touha amerických kovbojů odčinit své minulé hříchy nezištným činem. Ale chudáci zloduši byli stále „ti cizí“, zatímco hrdinové byli „ti naši“. Český divák toto schéma vůbec nemusel vidět a bohatě mu stačilo, že vidí příběh, v němž je možné vzepřít se útlaku a vzít spravedlnost do vlastních rukou, což bylo něco, co nám minulý režim upíral. Fuqua společně se scenáristou Nicem Pizzolatem (jenž stojí například za detektivním seriálem Temný případ) líčí střet mezi dobrem a zlem přímo uvnitř americké společnosti a od první chvíle popisují zrod zdejšího raného kapitalismu jako období největšího bezpráví. Hlavní padouch v podání neskutečně úlisného Petera Sarsgaarda dokonce tvrdí, že Boha nahrazuje kapitalismem a ten chápe jako možnost vzít si pod nátlakem, co chce. Od dob Nebeské brány Michaela Cimina tu snad nebyl otevřeně kritičtější western, jenž by základy americké společnosti líčil jako takto prohnilé. Jistě, že je to tu deklamováno dost černobíle a samo o sobě to z filmu nečiní lepší podívanou, ale už jenom tato změna nás vrhá do úplně jiného typu fikce. Najednou vystoupí na povrch, jak je důležitá i etnicita jednotlivých hrdinů, to, že každý patří trochu jinam a zároveň, že teprve ve sjednocení je síla. Ano, nehrají tu ty největší hvězdy své doby, hrdinové také nejsou tak individualizovaní a jednoduše sympatičtí. Ovšem po Nespoutaném Djangovi, který byl přece jenom záměrným a lehce šokujícím přepisováním historie, nových Sedm statečných nabízí zhruba takovou paletu barev a etnik, které se mohly tehdy v Americe nacházet. Schválně se tu sice zastírá původ postavy, kterou hraje korejská hvězda Byeong-heon Lee, protože přirozeněji by to měl být Číňan než Korejec, ale jinak vše sedí dobře. Fuqua vdechnul filmu nejenom drsný vzhled, ale rozpoutal i mnohem tvrdší akci, vyhnul se jakékoli romantické podzápletce a možná lehce překvapí tím, které postavy nechá zemřít a které žít, a jaké jim přidělí motivace k tomu, aby bojovali zdánlivě pro nic. Zůstává tím nejchlapáčtějším režisérem v současném Hollywoodu a jediným, s kým jde z minulosti srovnávat, bude Walter Hill. Nejde však vyloučit, že jeho nekompromisnost si mnozí diváci vyloží jako pouhou nevstřícnost a urputnost dosáhnout maximálního odkouzlení westernem. Sedm statečných REŽIE Antoine Fuqua SCÉNÁŘ John Lee Hancock, Richard Wenk, Nic Pizzolatto, Akira Kurosawa HERECKÉ OBSAZENÍ Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, Lee Byung-hun, Manuel Garcia-Rulfo, Haley Bennett, Peter Sarsgaard, Luke Grimes, Matt Bomer, Billy Slaughter, Ritchie Montgomery, Sean Boyd V kinech: od 22. září | Hodnocení: Pozitivní Kamil Fila český filmový recenzent a kritik Youtube www.jestevetsikritik.cz Pro přehrání videa se připojte k internetu