kino / drama Text Vojtěch rynda | FOTO Bontonfilm Vojtěch Rynda český filmový publicista Drsné dospívání ve smečce hokejových Vlků Filmová recenze Vojty Ryndy Šikana v prostředí mládežnického hokeje. Tabuizovaný problém, který podle mnoha sportovních klubů neexistuje, nebo aspoň ne u nich, je ústředním tématem česko-lotyšského dramatu Smečka. Dravý celovečerní debut scenáristy a režiséra Tomáše Polenského se částečně opírá o autorovy vlastní zážitky z dospívání a nejen proto působí nebývale autenticky. K aždé dospívání je těžké a ani u Davida tomu není jinak. Na jednu stranu to vypadá, že šestnáctiletý mladý muž má všechno, co si může přát: bydlí v luxusní vile s rodiči, kteří ho ve všem podporují, má krásnou přítelkyni a slušný potenciál hokejového brankáře. Ale zároveň se nedávno přestěhoval, nastupuje do nového týmu Vlků a navíc mu byla nedávno diagnostikována cukrovka I. typu. I kvůli tomuto zdravotnímu handicapu ho družstvo nepřivítalo zrovna vřele. David si v novém prostředí musí najít své místo, ale situaci komplikuje tlak ze strany jeho ambiciózního otce. Posměšky přerůstají v regulérní šikanu a situace v prostředí přesyceném toxickou maskulinitou eskaluje k bodu zlomu. Scenárista a režisér Tomáš Polenský začal bruslit ve dvou letech a v prostředí dorosteneckého hokeje působil až do svých osmnácti. Na vlastní kůži zažil upozaďování v rámci týmové hierarchie i šikanu, a to jak coby oběť, tak jako pachatel nebo „přinejmenším“ jako mlčící většina, která páchané příkoří svou pasivitou vlastně schvaluje. Ve svém debutu se Polenský k těmto vzpomínkám vrací – a přestože mu dávno není šestnáct a s mládežnickým hokejem není dlouhé roky v kontaktu, působí Smečka velmi věrohodně. Funguje v žánru dramatu o dospívajících pro dospívající, jako thriller ze sportovního prostředí i v rovině sociální sondy do problematiky šikany. Šikana jako cesta k průšvihu Smečka začala jako krátký film ukazující přehnanou sebeobranu v reakci právě na šikanu. Na toto jádro se nabalily další dějové vrstvy, díky nimž snímek střídá zmíněné žánrové roviny. Film tak ukazuje mládežnickou šikanu jako komplexní problém, v němž hrají roli pachatelé i oběti, prostředí sportovní i školní, dospělé figury včetně trenéra a rodičů a v neposlední řadě také moderní technologie. Klíčovým pojmem je v posledním ohledu takzvaná kyberšikana, tedy atakování a zesměšňování oběti zejména prostřednictvím sociálních sítí. Polenský a spoluautorka scénáře Irena Kocí při psaní scénáře studovali odbornou literaturu a na jejím základě dějové situace záměrně pointovali nejhorším možným směrem. Smečka tak už od razantního úvodu, v němž se „předvede“ zejména drsný trenér, směřuje po sestupné spirále k průšvihu, kterému se lepším řešením dílčích konfliktů dalo předejít. Film tak buduje hutnou a tísnivou atmosféru strachu a bezvýchodnosti. David je pod tlakem spoluhráčů, dalších vrstevníků, trenéra a zejména svého otce, který si prostřednictvím syna zjevně plní vlastní dávné ambice a hodlá ho do světa špičkového hokeje protlačit stůj co stůj. Ponížení jako zbraň Film průběžně střídá scény ze zimního stadionu, hokejového zákulisí a „mimosportovního“ života mladých hrdinů. Nejde tedy jen o hokej: David například chodí do tanečních nebo samozřejmě do školy, přičemž i tato prostředí jsou zachycená přirozeně. I do nich pak prostřednictvím kyberšikany, hlavně zesměšňujících videí, zasáhne šikana z šaten, což jen přidává k Davidovu pocitu bezvýchodnosti. Scény z ledu v čele s klíčovým závěrečným zápasem jsou velmi dynamické, k čemuž přispívá adrenalinový střih. Lotyšský kameraman Andrejs Rudzāts zkušeně zachycuje filmově dlouhodobě opomíjený genius loci Zlína, kde se natáčelo. V hlavní roli exceluje začínající Tomáš Dalecký, jednoho z jeho hlavních protivníků hraje Tomáš Mrvík, kterého Polenský obsadil ještě před jeho nominací na Českého lva za film Všechno bude. Většinu hokejového týmu ztvárnili skuteční mladí hokejisté bez předchozích hereckých zkušeností. Sportovci a herci se ve scénách na ledě i v šatně skvěle doplňují a v jejich projevech není poznat výraznější rozdíl – mimo jiné díky tomu, že absolvovali společné soustředění, kde jedni druhé učili bruslit, respektive projevovat se před kamerou. Sny a projekce hokejových tátů Jiří Vyorálek vyniká v roli Davidova otce, který trousí řeči o tom, že „bonzáky“ nikdo nemá rád, a nutí syna řešit šikanu cestou síly; zůstává jen naznačeno, že otec tím zjevně maskuje vlastní traumata z vojny. V chytrých zkratkách je načrtnuta i postava cholerického trenéra (Václav Vašák), zahořklého z odchodu manželky a vystaveného tlaku sponzorů a hypotéky. Davidova matka (Vlastina Svátková) je zase věrohodnou miniaturou mámy, která chce pro svého chlapce to nejlepší, ale v mužském světě se v dobré víře bohužel zachová jako slon v porcelánu. Davidovy vrstevnice jsou vykreslené možná až moc schematicky – s jednodušší, ale atraktivní přítelkyní Karolínou (Anastasia Chocholatá) kontrastuje chápavá outsiderka Leny (Denisa Biskupová, aktuálně k vidění v Bábovkách). Kontrasty a protiklady ostatně hrají ve Smečce velkou roli a byť někdy působí zjednodušujícím dojmem, přispívají ke komplexnímu pohledu na problém. Luxusní vila Davidovy rodiny versus panelákový byt trenéra, agrese proti komunikaci, síla nebo bezmoc, možnost volby versus nutnost – to všechno je v ději průběžně přítomné. Smečka nezapře řadu chyb debutů, zejména v nevyrovnané dramaturgii (motiv cukrovky až příliš vyvstává) a nesladěných hereckých výkonech dospělých (Jiří Vyorálek na sebe strhává příliš velkou pozornost). Její hlavní zbraní je nicméně tolikrát zmiňovaná autenticita a odvaha věnovat se nelehkému tématu. Na festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně, kde měla Smečka evropskou premiéru, film získal ocenění pro (ne)herecké představitele týmu Vlků. Diváci z cílové skupiny pak v dotaznících vyjadřovali radost nad tím, že u nás po dlouhé době vznikl film o nich a pro ně. Zatímco poselství Smečky dospívajícím – buďte sami sebou – je v šestnácti, kdy se člověk hledá, ještě dost těžké naplnit, zpráva určená rodičům – nepromítejte do dětí své sny – je zrovna tak silná a zaslouží si být brána k srdci. Pro přehrání videa se připojte k internetu Smečka REŽIE Tomáš Polenský SCÉNÁŘ Tomáš Polenský, Irena Kocí HERECKÉ OBSAZENÍ Tomáš Dalecký, Tomáš Mrvík, Anastasia Chocholatá, Denisa Biskupová, Vlastina Svátková, Patrik Děrgel, Jiří Vyorálek… DÉLKA 95 min. V kinech: od 8. října / Hodnocení: Pozitivní