Film Barevný závoj — 2006 — Adaptace románu W. Somerseta Maughama se odehrává ve 20. letech v Číně. Vypráví ho krásná mladá Londýňanka Kitty, která se z nutnosti provdá za špičkového bakteriologa Waltera. Nic ji k němu ale neváže; podvádí ho – a on ji za trest odvleče na čínský venkov, kde pomáhá řešit epidemii cholery. Teprve v extrémních podmínkách se pár doopravdy sblíží a Kitty v sobě najde sílu pomáhat druhým. Na plátně excelují Naomi Watts a Edward Norton, v předchozí adaptaci hrála Greta Garbo a Herbert Marshall. Johnny si vzal pušku — 1971 — Jedno z nejdrsnějších válečných dramat vůbec je příběhem amerického veterána Joea z první světové války, který po výbuchu šrapnelu přišel o ruce, nohy a celý obličej. Zajatý ve vlastním těle leží v nemocnici a touží po jediném: umřít. To mu ale rádobyhumanističtí lékaři neumožní. Jediný, kdo s Joem naváže kontakt, je zdravotní sestra, která mu píše vzkazy prstem na tělo a s níž voják komunikuje pomocí úderů hlavou v morseovce. Silné protiválečné poselství si prostřednictvím stopáže vypůjčila skupina Metallica do videoklipu One. Mrtvý muž přichází — 1995 — Matthew Poncelet je hajzl se vším všudy: cynický primitiv, který se účastnil brutálního znásilnění a vraždy mladé dívky. Přesto mu chce řádová sestra Helen pomoci a ulehčit mu poslední dny v cele smrti. Odhodlaná jeptiška ale zároveň sympatizuje i s rodiči oběti a snaží se porozumět a pomoci oběma stranám tragédie. Silný snímek režíroval herec Tim Robbins, který do hlavních rolí obsadil svou tehdejší manželku Susan Sarandon a Seana Penna. Skvělý soundtrack dodali mimo jiné Johnny Cash, Bruce Springsteen a Tom Waits. Sestřičky — 1983 — Nynější herecký triumf Aleny Mihulové předznamenala už její debutová role v dramatu Karla Kachyni, jejího pozdějšího životního partnera. I tady hraje zdravotní sestru, tentokrát začínající. Marie je za trest poslána do venkovského zdravotního střediska, kde ji do života i lékařské praxe zasvěcuje zkušená starší kolegyně, které nikdo neřekne jinak než „babi“. Drsná padesátá léta, pětadvacet vesnic, řada samot a skvělá souhra Mihulové s Jiřinou Jiráskovou dávají dohromady opomíjený klenot normalizační kinematografie. Nový český film Smích a slzy ve dvou kabelách Domácí péče, jeden z nejlepších českých filmů roku 2015, vypráví o „obyčejných“ věcech: životě, smrti a lásce. Suverénní debut Slávka Horáka vyslaný za Českou republiku na Oscary nešetří nikoho, nejméně ze všeho diváka. Text: ondřej janda | FOTO: hbo V lasta by se pro ostatní roztrhala: obětavá zdravotní sestra objíždí za vlastní peníze pacienty po moravských vesničkách a pomáhá jim od nejrůznějších neduhů, někdy předstíraných. Domácí péči ale potřebuje nejvíce ze všeho sama. Morousovatý manžel jí (a hlavně sobě) sice hned po ránu nalije štědrého panáka domácí slivovice, ale pak ji ani „nehodí“ autem na zastávku autobusu, natož aby jí pomohl jakkoliv jinak. A tak Vlasta v dešti stopuje. Po bouračce na motorce jí v nemocnici najdou v břiše blinkr – a metastázy. Se suchým humorem se to stárnoucí žena dozví, se stoickým přístupem to přijme: co má dělat. Žije – a umírá – jak umí. Drsný, autentický příběh Domácí péče nebere zajatce, neohlíží se, jede nádherné sólo přímo na bránu. Vlasta potýkající se se soumrakem života, v němž jí nedokážou dát lásku ani nejbližší včetně odcizené dcery, hledá pomoc nalevo napravo, ale všechny strany selhávají. Státní zdravotnictví je neschopný aparát plný přebujelé byrokracie, v němž se empatie nahrazuje jen vyššími dávkami léků. („Měla byste trpět,“ podiví se Vlastin ošetřující lékař, když žena odmítne pilulky na snížení bolesti.) Selže i naděje v podobě alternativní léčby: tam zase umírající sestřička narazí jen na šarlatány a pitomce. Jak se říká, jedinou pomocnou ruku najde na konci vlastní paže, kterou ještě navíc stíhá pomáhat ostatním. Mimo jiné proto, že v každé ruce neustále tahá kabelu plnou lékařských pomůcek. Ty hlavní ale Vlasta nosí v srdci. Domácí péče je malý zázrak: film pevně zakotvený v určité (moravské) realitě a přitom přinášející univerzální přesah. Ne nadarmo má šanci bojovat o Oscara, ne nadarmo díky hlavní postavě v něm vyhrála Alena Mihulová Křišťálový glóbus ve Varech. Mihulové skvěle sekunduje příjemně tlumený Bolek Polívka, ve vedlejších rolích se blýsknou Tatiana Vilhelmová a Zuzana Kronerová. Film o umírání je plný hořkého humoru, okamžiků neokázalého štěstí – a prožívání každé zbývající hodiny. Skvělé drama o zásadních věcech života, které se nebere ani příliš vážně, ani moc lehce. Životní role Aleny Mihulové v roli obětavé sestřičky. Další filmy s pomocí na roztrhání Youtube Pro přehrání videa se připojte k internetu. Pro přehrání videa se připojte k internetu. Domácí péče scénář a REŽIE Slávek Horák HERECKÉ OBSAZENÍ Alena Mihulová, Bolek Polívka, Tatiana Vilhelmová, Zuzana Kronerová, Sara Venclovská, Slávek Horák DÉLKA 92 min. HODNOCENÍ REDAKCE HBO HD I 15. listopadu o životě, jaký je. V BALÍČKu hbo standard za 235 Kč / měsíčně CHCI VĚDĚT VÍCE TV program Sdílet Hodnocení FDb: 77,7 % Hodnocení Komentář Uživatel Téma umírání na nevyléčitelnou nemoc není ve filmu ničím neobvyklým. Zde je to ale nezvykle okořeněno množstvím malých (a povedených) „gagů“ každodenního života a podpořeno kvalitními hereckými výkony nejen Aleny Mihulové. Celý komentář zde z deseti Dapet Protivně sebedestruktivní ženská v hlavní roli, okolo ní jednorozměrné postavy, jednoduché až „lidové“ odpovědi na složité otázky a utvrzování stereotypů (EU, zdravotnictví, pražáci atd.) a často čistě účelové scény… Celý komentář zde Z DESETI Ostrovan …Alena Mihulová ale hrála dobře, vlastně jako jediná z celého filmu se mi líbila. Monotónní projev B. Polívky patří asi spíš do Dědictví, ale tady byl úplně mimo. Poslední výtka, proč jsem si film tolik neužila, patří hodně slabému postchynchronu, který zněl dutě a nepřirozeně. Celý komentář zde Z DESETI Karmína