televize / FILM Text Martin Pavlović | FOTo FilmBox, AMC, Film Europe Práče | Film Europe+ HD | 15. listopadu Československé Vrať se do hrobu! | FILMBOX | 15. a 17. listopadu filmové Kdyby tisíc klarinetů | amc | 19. listopadu poklady Kalamita | FilmBox | 22. a 24. listopadu 21. století Československá kinematografie dala vzniknout spoustě filmů, které si rádi připomínáme dodnes. Čtyři kultovní díla z dob minulého režimu uvidíte už brzy na Skylinku. V dobách Československa to filmaři kvůli roztržkám s vládnoucím režimem často neměli lehké. Přesto však toto období dalo vzniknout řadě legendárních snímků, které baví dodnes. Připomeňte si čtveřici pokladů československého filmového archivu, jejichž devizami jsou originální náměty, obsazení hereckých ikon i svérázný humor autorů. Práče Tématu války z pohledu dítěte se dotklo už mnoho režisérů – jedním z vůbec prvních byl ale Karel Kachyňa a jeho snímek Práče z roku 1960. Mladičký František Bureš je osvobozen Sověty z koncentračního tábora a ocitá se u jednotek bojujících o Dukelský průsmyk. Jeho údělem se stane vypomáhat v prádelně, sám se však chce stát skutečným vojákem. Michal Koblic byl v roli odvážného chlapce natolik přesvědčivý, že v roce 1960 získal na festivalu dětských filmů v Benátkách zvláštní čestné uznání. Nečekejte válečnou akci, Práče je především poetickým a volně plynoucím filmem plným roztomilých okamžiků a naděje. Kdyby tisíc klarinetů Jak by to vypadalo, kdyby vojáci měli místo zbraní hudební nástroje? Odpovědí na tuto otázku je legendární český muzikál Kdyby tisíc klarinetů natočený v roce 1964 podle stejnojmenné divadelní hry Jiřího Suchého. Obsazení jednoho z nejdražších filmů své doby je nabité hereckými i pěveckými hvězdami, nechybí tak jména jako Karel Gott, Hana Hegerová, Eva Pilarová nebo Waldemar Matuška, jehož dvojník se za Matušku vydával i mimo natáčení a zpěvákovi tak pošramotil pověst. Společenských skandálů ostatně tvorbu filmu provázela celá řada a Pilarová s Matuškou po něm dostali dokonce roční zákaz činnosti. Zkrátka jaká byla zábava na place, taková je i na plátně. Kalamita Jeden z méně známých, avšak neméně vydařených filmů režisérky Věry Chytilové, představuje mladého Bolka Polívku v roli Honzy Dostála – studenta, který se rozhodne skončit své vysokoškolské angažmá a místo toho si splnit sen stát se strojvedoucím. Film, jehož scénář Polívka přijal pouze s podmínkou, že se ho nebude muset striktně držet, se odehrává převážně ve svérázném nádražáckém prostředí. Jak už to u Chytilové bývá, mezi charakteristiky snímku se řadí volná kompozice jednotlivých scén i charakteristický tón, který nenechává na dysfunkčním režimu počátku 80. let nit suchou. To se režisérce vymstilo tím, že filmu byly zakázány veškerá propagace a promítání v pražských kinech. Vrať se do hrobu! Někdo zkrátka debuty umí. Režijní prvotina Milana Šteindlera těží z originálního námětu sociologa Víti Jakoubka, který se pro průzkum hodnotového žebříčku čerstvých maturantů vydává za jejich spolužáka. Nová role mu však začne přerůstat přes hlavu a Jakoubek brzy vede dvojí život. Přestože Šteindler měl původně jiné plány, nakonec protagonistu na radu Jiřího Menzela ztvárnil on sám. Po odvysílání kultovní komedie se pak musel neustále potýkat s telefonáty, v nichž na něj lidé křičeli, ať se vrátí do hrobu. Čemu ale snímek naopak unikl, byly zásahy cenzorů. Na poměry minulého režimu jde tak o neobyčejně odvázanou komedii, která se právem stala kultovní. Ne snad, že by pokročilý věk na těchto filmech nebyl znát, ale rozhodně se jim daří stárnout s grácií. Poctivá filmařina zkrátka nerezaví a snímky tak mají co nabídnout i v kontextu dnešní – od dob vzniku značně odlišné – doby. Na který z nich vzpomínáte nejraději? Pro přehrání videa se připojte k internetu Československé filmové poklady Film Europe+ HD, AMC a FilmBox najdete například v těchto balíčcích Kompletní programová nabídka Skylink