kino / Životopisný Text Vojtěch rynda | FOTO CinemArt Vojtěch Rynda český filmový publicista Bohemian Rhapsody Filmová recenze Vojty Ryndy Den D, 13. červenec 1985. Zpěvák Freddie Mercury se nebudí v nejlepší kondici, ale nesmí to na sobě nechat znát: dnes před sebou má koncert pro dvě miliardy lidí najednou. Před divákem pak v Bohemian Rhapsody stojí životopisný film, který je možná povědomý formou i zachyceným příběhem, ale strhující svým zpracováním. Ú vod dokonale navnadí na to, co bude následovat. Mercury, aniž bychom mu pohlédli do tváře, se připravuje v zákulisí londýnského stadionu Wembley na vystoupení „své“ skupiny Queen v rámci mamutí koncertní akce Live Aid. Posledních pár pohybů na rozehřátí krve a spolu se zpěvákem vstupujeme na pódium před sedmdesát tisíc nažhavených fanoušků. Střih – a mezititulek „Londýn 1970“. Podobně začínaly i životopisné filmy o hudebnících Rayi Charlesovi (Ray, 2004) a Johnnym Cashovi (Walk the Line, 2005). Po úvodu z důležitého momentu uprostřed jejich rozjetých kariér odskočily do formativních let. Je to efektní a dynamické, stejný postup ostatně používají i knižní biografie. V případě Mercuryho odskok nejde až tak hluboko do minulosti. V roce 1970 už rodák ze Zanzibaru žije v britské metropoli a informace o jeho dětství jsou až okatě zabalené do dialogů, které vede se svou dobře situovanou rodinou. Mladík však touží nechat minulost za sebou a vrhá se do víru londýnského hudebního dění. Právě Freddieho dychtivost a víra ve vlastní nápady je hlavní hnací silou Bohemian Rhapsody. Hoch s předkusem a „nemožnými“ kostýmy možná na první pohled působí jako naivní snílek, ale Mercurymu nedělá problém přesvědčit svým šarmem kohokoliv: budoucí spoluhráče, znuděné publikum na prvním společném koncertě, dívku, kterou potká v zákulisí, a později i velké bossy z nahrávacích společností, na něž má nehorázné požadavky. Třeba aby jako první singl z alba A Night at the Opera vyšla píseň Bohemian Rhapsody, která pravidlům pro singly absolutně neodpovídá: má šest minut místo tří, zato jí chybí refrén a vystřídá se v ní víc žánrů než na ploše celé desky „normální“ kapely. Vztáhnout název Bohemian Rhapsody na celý film je elegantním způsobem jak zakamuflovat, že snímek nevypráví ani tak o Queen jako o jejich zpěvákovi. Film vznikal dlouho a komplikovaně. Hlavní roli měl ztvárnit komik Sacha Baron Cohen. Ten usiloval o to, aby se děj soustředil na Mercuryho a vyprávěl o něm ve vší upřímnosti včetně jeho sexuálních a drogových výstřelků, zatímco zpěvákovi „pozůstalí“ spoluhráči usilovali o portrét celé kapely a o mládeži přístupnou variantu. Cohen z projektu odstoupil, scénář přepracovala řada autorů, roli Freddieho po letech hledání dostal americký herec egyptského původu Rami Malek a režie se ujal Bryan Singer (série X-Men, Obvyklí podezřelí), který ale v poslední fázi natáčení prostě přestal chodit na plac. Je skoro zázrak, že se tyhle peripetie na filmu neprojevily zásadně negativně. Jistě, ostatní členové Queen jsou ukázáni jako shovívaví kluci, kteří zpěváka po období odcizení přijmou zpět, a sám Freddie je vyobrazen daleko krotčeji, než by historická věrohodnost vyžadovala. Ale Malekovo nasazení, svižný scénář a samozřejmě štědré dávky hudby podobným výhradám nedávají prostor. Bohemian Rhapsody sleduje Mercuryho dráhu po dvou kolejích. Na jedné straně je tu jeho vzestup ke slávě, zářivá pódiová persona a geniální muzikantství, s nímž ze sebe chrlí jeden melodický či produkční nápad za druhým. Ale pak je tu i odvrácená stránka věci: neschopnost udržet si partnerský vztah, sebepodceňování a utápění samoty a nejistoty v nekonečných večírcích s lidmi, které ani nezná. Malek obě polohy skvěle spojuje: dokáže být nezastavitelným králem pódia i malým klukem, jenž po nocích škemrá o rozhovor se svou láskou, z níž přitom udělal pouhou kamarádku. Film také nabízí cenné vhledy do zásadních kariérních momentů Queen, jako bylo třeba nahrávání Bohemian Rhapsody na farmě Rockfield uprostřed velšských polí. Citlivě je naznačen i počátek Freddieho onemocnění AIDS. Celou dobu je ale patrný spodní tah, s jakým všechno dění směřuje k triumfu na Live Aid. Humanitární koncert Live Aid, který bojoval proti hladomoru v Etiopii a byl přenášený televizemi po celém světě, patří k nejzásadnějším hudebním momentům historie – a vystoupení Queen z něj ještě vyčnívá. Režisér Singer rekonstruuje dvacetiminutovou show téměř záběr po záběru. Pečlivost se vyplácí: od prvních tónů Bohemian Rhapsody se divák přenáší na pódium a je součástí dění. Nemocný Mercury dává do koncertu všechno, tahá dav na vařené nudli a samou bujností dotírá i na kameramana přenosu – a Malek kopíruje každé jeho gesto. Prostřihy do zákulisí, kde se nadšením smějí i zvukaři nebo bedňáci, atmosféru jedinečného okamžiku v dějinách jen podtrhují. Nezasvěceného tahle podívaná k nahrávkám Queen nejspíš přivede a stávajícího fanouška nadchne. Bohemian Rhapsody za několik týdnů promítání celosvětově vydělala přes 300 milionů dolarů a stala se nejvýdělečnější filmovou hudební biografií vůbec. Na Česko-slovenské filmové databázi se držela na pozici třetího nejlepšího snímku všech dob. Tyhle rekordy, k nimž se později přidají i filmová ocenění (na Raye i Walk the Line se ve své době snesla řada Oscarů), časem pominou. Ale hudba Queen a jejich triumf na Live Aid zůstávají – a tenhle film k tomu ještě přispívá. Bohemian Rhapsody režie Bryan Singer scénář Anthony McCarten Herecké obsazení Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joseph Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers… Délka 134 min. V kinech: od 1. listopadu / Hodnocení: pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu