kino / romantická komedie Text Vojtěch rynda | FOTO Aerofilms Vojtěch Rynda český filmový publicista Na Hromnice o svatbu více Filmová recenze Vojty Ryndy Hejsek Nyles se každé ráno probudí na opulentní kalifornské svatbě a má na dosah ruky všechno, co si může přát: skvělé jídlo, hromadu alkoholu, osvědčenou triádu sex, drogy a rock'n'roll i spoustu svatebčanů, ze kterých si může dělat legraci. Bez následků. Ale neomrzí ho to? Komedie Palm Springs se od zápletky s časovou smyčkou odpichuje k hořkosladké letní podívané. F ilmy založené na motivu časové smyčky nutně dříve nebo později dojdou k otázce, kdo nebo co může zacyklení prolomit. Thriller Looper či akční sci-fi Na hraně zítřka, abychom jmenovali příklady z posledních let, nebo asi nejslavnější snímek z daného ranku – komedie Na Hromnice o den více – obsahují moment až jakéhosi prozření, kdy hlavní hrdina vezme věci do vlastních rukou a začne usilovat o „narovnání“ času. Ne tak Nyles: Nyles je ve světě smyslových požitků a nulové zodpovědnosti víceméně spokojený. K tomu, aby se sebral a přijal za vlastní život odpovědnost, ho přivede až jeho nová známost Sarah. Americká komedie Palm Springs se tak stává chvílemi až cynickou studií životní pohodlnosti a rezignace. Právě postava Sarah podžánr filmů s časovou smyčkou oživuje. Oproti jiným podobným snímkům totiž není Nyles jediný, kdo v zacyklení uvízne: od jednoho opakování daného svatebního dne se týž den restartuje pro Nylese a pro Sarah, přičemž jsou oni dva jediní, kdo o smyčce vědí a pamatují si věci z předchozích variant dne. Nejen časová smyčka Nyles se na honosnou svatbu v hotelovém resortu uprostřed pouště u kalifornského města Palm Springs dostal coby přítel družičky. Sarah je nevěstina sestra a svědkyně. Nyles má celý svatební den takříkajíc na háku: bezstarostně proplouvá mezi hosty a klíčovými figurami, nedbá na formality, na večerní hostině si oproti pravidlům ukradne mikrofon pro sebe a přednese řeč tak plnou patosu a kýče, až to hraničí s výsměchem. Původně měla řečnit Sarah, ale vůbec se jí do toho nechtělo a teď už je tak opilá, že by z toho byla stejně jen ostuda. Nekonvenční, poněkud drzý, ale rozhodně vtipný zachránce na Sarah zapůsobí a ti dva se po nějaké době odejdou sblížit důvěrněji do pouště. Znenadání se objeví rozzuřený muž s lukem a šípy, postřelí Nylese do zad, Sarah se za svým novým parťákem odplazí do jakési jeskyně – a najednou je zase ráno toho samého dne. Palm Springs možná až příliš líně opakuje postupy známé z jiných filmů s časovou smyčkou. Když si Sarah uvědomí, že se ocitla v zacykleném dni, prochází povědomými fázemi: nejdříve má vztek na Nylese, který ji do situace dostal, pak se pokouší ze smyčky uniknout (včetně různých variant sebevraždy), poté se rozhodne vytěžit z existence bez následků co nejvíc požitků, projde si krátkou rezignací a nakonec začne vymýšlet komplikovanější plán, jak se vrátit zpět do normálního toku času. Mezi povědomé peripetie patří i montáž – tedy sestřih veselých kratochvílí, kterými si může ústřední dvojice krátit nekonečný čas. Jako skládačka Nyles zpočátku funguje jak pro diváka, tak i pro Sarah coby průvodce. Vysvětluje zákonitosti zacykleného světa (umřít se nedá, ale pokusy o sebevraždu kvůli tomu nebolí o nic méně), seznamuje s jednotlivými vedlejšími postavami, postupně odkrývá svůj vlastní příběh. Úvod se odehraje bez vysvětlování a působí proto poměrně divoce a nepřehledně (zvláště nástup lovce s lukem), ale to je záměr a zároveň efektní způsob, jak děj otevřít. Později se ukáže, že všechny podivné události toho dne měly smysl, význam a důvod – včetně Nylesova bizarního svatebního tanečku. Záměr naopak není dobře čitelný v charakterech hlavních postav, jež nepůsobí úplně sympaticky. Nyles je slaboch, který neváhá lhát a podvádět a kterému vlastně ani nevadí, že ho podvádí jeho přítelkyně. Dalo by se namítnout, že ho tímto povahovým směrem zlomila bezvýchodná situace, ale nikdy se ani nenaznačí, že by se Nyles kdy ze smyčky nějak usilovněji zkoušel vymanit. Bezčasí mu vyhovuje, což se nedá říct o Sarah. Ta má určitý mravní rozměr (trpí třeba pocitem viny za to, co v rámci nejbanálnějšího scenáristického nápadu provedla nevěstě) a rozhodně jí nechybí vůle ze smyčky utéct; zároveň se však trochu moc lituje a je rozhodně dost hysterická. Obě hlavní postavy projdou vývojem příliš pozdě a vykonstruovaně. Prostě hvězdný start Zajímavější a zábavnější jsou vedlejší postavičky, které děj zabydlují – barmanka Daisy, někteří svatebčané, venkovské osazenstvo nedaleké hospody, a hlavně onen záhadný lovec Roy, jenž nakonec odloží zbraně a pronese překvapivě filozofující proslov. Pro scenáristu Andyho Siaru a režiséra Maxe Barbakowa je Palm Springs debutem – a to včetně pochopitelných prvotinových neobratností. Snímek přesto způsobil senzaci na festivalu Sundance a byl za přibližně 22 milionů dolarů (což je u snímků ze Sundance rekord) zakoupen streamingovou službou Hulu. Role Nylese přinesla velkou příležitost komikovi Andymu Sambergovi, odchovanému televizní show Saturday Night Live. Postavu Sarah hraje Cristin Milioti, známá menší rolí ve Vlkovi z Wall Street; po Markétě Irglové také převzala hlavní hrdinku muzikálu Once a přenesla ji na divadelní prkna. Asi nejznámějším jménem z obsazení snímku je J. K. Simmons (Oscar za Whiplash) v roli Roye. Vedle filozofujícího přesahu komedie Na Hromnice o den více (v níž se zprávař Phil v podání Billa Murrayho ze smyčky vysvobodí až poté, co se „polepší“) nebo velkofilmové akce Na hraně zítřka stojí Palm Springs trochu ve stínu. Má zato půvabnou letní atmosféru a kouzlo podvraťáka z ulice, který je neodolatelný právě díky své neobratnosti a neučesanosti. Film je nyní k vidění na portálu Aerovod.cz v rámci jednorázového zhlédnutí nebo měsíčního či ročního předplatného. Palm Springs REŽIE Max Barbakow SCÉNÁŘ Andy Siara HERECKÉ OBSAZENÍ Andy Samberg, Cristin Milioti, J.K. Simmons, Peter Gallagher, Meredith Hagner, Camila Mendes, Tyler Hoechlin, Chris Pang… DÉLKA 87 min. V kinech: od 13. srpna / Hodnocení: Pozitivní Pro přehrání videa se připojte k internetu